آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند

گوترش از آمریکا خواست همه تحریم‌های ایران را لغو کند.

به گزارش صدای بورس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از دولت جو بایدن خواست تا برابر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و با هدف ادعایی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، کلیه تحریم‌های ایران را لغو یا به حالت تعلیق درآورد.

دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: از آمریکا درخواست می‌کنم که تحریم‌های خود را که در این توافق ذکر شده است، لغو کند یا مشمول معافیت قرار دهد. گوترش افزود: من همچنان معتقدم که احیای کامل این توافق بهترین راه باقی مانده برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

گوترش همچنین در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار "تمدید معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفتی با جمهوری اسلامی ایران و تمدید کامل معافیت‌ها برای پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شد. این شورای ۱۵ عضوی روز سه شنبه گزارش دو ساله دبیرکل سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه سال ۲۰۱۵ در خصوص توافق هسته‌ای بین ایران، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین را به شور گذاشت.

درخواست گوترش از واشنگتن برای لغو تحریم‌های ایران در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات حول محور احیای توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، از فروردین امسال در وین، پایتخت اتریش در حال پیگیری است.


بیشتر بخوانید:


نشست کمیسیون مشترک برجام از فروردین امسال با هدف احیای این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شده و ششمین دور آن روز یکشنبه گذشته با حضور نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) و بدون حضور آمریکا به ریاست انریکه مورا، معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت.

آمریکا در حالی خود را راغب به بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که با گذشت چند ماه از آغاز مذاکرات برجامی در وین به جز نمایش‌های دیپلماتیک گاه و بی گاه خود، هنوز هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود نشان نداده است و کماکان بر بسط توافق هسته‌ای با ایران اصرار دارد. اصراری که آمریکایی‌ها با هدف الحاق موضوعات مرتبط به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران آن را دنبال می‌کنند.

در این میانه موضع ثابت جمهوری اسلامی غیرقابل تغییر است: لغو تمامی تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 434986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =