پول های پارک شده به بورس می‌روند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به‌زودی شاهد ورود پول های پارک شده به بازار سرمایه خواهیم بود.

به گزارش صدای بورس، سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه به روند فعلی معاملات بورس و قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی اشاره کرد و افزود: بعد از مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری و تعیین تکلیف نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روند کلی بازار تغییر کرد و شاهد بازگشت دوباره اعتمادها به بازار و افزایش ورود نقدینگی به بورس بودیم.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی نمی توان در خصوص عملکرد رییس جمهور و تاثیر اقدامات وی بر روند بازار سرمایه اظهارنظر کرد، گفت: در صورت ارائه تفکرات اقتصادی مسوولان حاضر در دولت جدید، می توان اظهارنظر قطعی را نسبت به روند بازار سرمایه اعلام کرد و پیش بینی دقیقی را از وضعیت بازار ارائه داد.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که مسایل مطرح شده از سوی همه کاندیداها به خصوص "حجت الاسلام و المسلمین رییسی" مربوط به مولد کردن بازار سرمایه، حمایت از بازار سهام، خروج از قیمت گذاری دستوری و مانع زدایی برای صنایع مختلف بود که در صورت انجام دقیق این اقدامات توسط افراد متخصص می توان به روند بازار خوشبین بود.

ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس

وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در تیر ماه تاکید کرد و گفت: بازار از اواسط خرداد ماه و از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم وارد فضای امنی از لحاظ تغییر و تحولات می‌شود و در فضایی قرار می گیرد که معاملات آن به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

نصیرزاده با بیان اینکه برنامه ها و نوع تفکر دولت جدید تنها ریسک تهدید کننده ای تلقی می شود که اکنون بازار از آن ترس و ابهام دارد، افزود: مباحث مهمی مانند نحوه تعاملات با غرب و موضوع برجام از مهمترین ابهامات موجود در بازار تلقی می شود که از آن به عنوان یکی از نکات حساس در زمینه آینده اقتصادی و سیاسی ایران یاد می شود، چراکه این موضوع می تواند تاثیرگذار بر رشد اقتصادی کشور باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نحوه تعیین وزرا به خصوص وزرای مرتبط با بازار سرمایه مانند وزیر نفت، وزیر اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و حتی تعیین رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس از جمله مواردی هستند که تفکر آنها در صنایع مختلف و سیاست های به کار گرفته شده می توانند بر روند بازار تاثیرگذار باشد، به طور حتم بعد از شفاف سازی های صورت گرفته در زمینه کابینه دولت سیزدهم شاهد ورود پول های پارک شده به این بازار خواهیم بود.

بازیایی اعتماد سهامداران برای ادامه معاملات بورس

وی با بیان اینکه بازار اکنون در حال بازیایی اعتماد سهامداران برای معاملات بورس در سال ١٤٠٠ است، گفت: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته و بررسی وضعیت حاکم در بازار به نظر می رسد شاخص بورس تا پایان سال بین کانال یک میلیون تا یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد در نوسان باشد.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در دوران مدیریت جدید به واسطه اقدامات انجام شده از سوی رییس سازمان بورس در حال اعتماد سازی است تا از فضای ترس دوری کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عوامل بنیادی بازار نشان دهنده آن است که بازار قوی تری را از این به بعد و تا پایان سال 1400 شاهد خواهیم بود، گفت: به طور حتم این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی از شرایط بهتری برای سرمایه گذاری برخوردار است.

وجود خوش‌بینی‌ها نسبت به روند معاملات بورس

به گفته وی، اکنون خوش بینی هایی نسبت به روند معاملات بورس وجود دارد اما این به معنای آن نیست که سهامداران می توانند همانند سال گذشته بازدهی های کلانی را از این بازار کسب کنند.

نصیرزاده با اشاره به اینکه شرایط فعلی بازار و شرکت ها نشان دهنده آن است که بازار از حالت نزولی و فرسایشی خود فاصله گرفته است و وارد فضایی متعادل در معاملات خود شده است، تاکید کرد: سهامداران برای سرمایه گذاری در این بازار بهتر است وضعیت سهام شرکت ها را به صورت جداگانه بررسی کنند و از سرمایه‌گذاری‌های عجولانه و بدون بررسی در این بازار خودداری کنند.

کمک به شفافیت معاملات بازار با عرضه محصولات در بورس کالا

وی با بیان اینکه در صنایع داخلی عرضه محصولاتی مانند سیمان یا دیگر محصولات مانند لاستیک و تایر در بورس کالا از جمله مسایلی هستند که می توانند کمک کننده به شفافیت بازار باشند، افزود: همچنین عرضه سنگ آهن و زنجیره فولاد در بورس کالا جزو نکاتی محسوب می شوند که سال‌ها به دنبال اجرای آن بودیم تا از این طریق قیمت ها شفاف شود، اکنون خوشبختانه در حال حرکت به این سمت هستیم.

نصیرزاده گفت: اگر درخصوص دیگر صنایع چنین اتفاقی رخ دهد و شاهد گستردگی عرضه‌ها و شفافیت در معاملات باشیم جریان نقدینگی پایدارتری وارد بازار سرمایه خواهد شد.

نیاز بازار سرمایه به ثبات در قوانین

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: وجود ثبات در قوانین و تحولاتی مانند برجام و رویکرد دولت جدید در زمینه مسایل اقتصادی از جمله مسایلی هستند که بازار سرمایه در سال ١٤٠٠ به آن نیاز دارد، هر چقدر ابهام موجود در مورد این مسایل کمتر شود بازار می تواند در معاملات خود به تعادل و ثبات بیشتری دست پیدا کند.

منبع: سنا

کد خبر 434933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =