۵ دلیل رشد بازار / پیش بینی بازار فردا( ۵ تیر ۰۰)

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریسک بازار کاهش یافته و ۵ دلیل برای رشد قیمت سهام می توان در نظر گرفت،

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ انتظار می‌رود در صورت تثبیت قیمت‌ها در نمادهای بزرگ بازار در هفته پیش‌رو، روند صعودی قیمت‌ها در کلیت بازار ادامه پیدا کند و به تدریج بخش بیشتری از بازار با این رشد همنوا و از صف های فروش کاسته شود. در هفته گذشته و با تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری، بخش مهمی از ابهامات سرمایه‌گذاران کاسته شد و شاخص کل بورس با رشد ۵.۷ درصدی در پنج روز کاری مواجه شد.

محسن صادقی، مدیر سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت و گو با صدای بورس گفت: ریزش ادامه‌دار قیمت سهام از مردادماه ۱۳۹۹ و افزایش ابهامات بازار، موجب حاکم شدن ترس بر رفتار سرمایه‌گذاران و خروج گسترده نقدینگی از بازار شد، اما در یک ماه گذشته و با رشد بیش از ۱۰ درصدی شاخص‌ها، به‌تدریج اعتماد به بازار افزایش یافت و روند خروج پول کاهش پیدا کرد؛ هرچند هنوز هم در تعدادی از نمادها (عمدتا سهام کوچک) صف فروش وجود دارد، ولی کلیت بازار از هیجان فروش رهایی پیدا کرده و ارزش معاملات نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در هفته گذشته و با تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری، بخش مهمی از ابهامات سرمایه‌گذاران کاسته شد و شاخص کل بورس با رشد ۵.۷ درصدی در پنج روز کاری مواجه شد؛ البته بخش زیادی از این رشد هفتگی مرهون سهام بزرگ بازار از جمله شستا، وتجارت، وبصادر، تاپیکو، وبملت، وغدیر، شتران، ومعادن، فارس، کگل، ذوب، پارسان و خساپا، فولاد و شپنا بود. انتظار می‌رود در صورت ادامه رشد یا تثبیت قیمت‌ها در نمادهای بزرگ بازار در هفته پیش‌رو، روند صعودی قیمت‌ها در کلیت بازار ادامه پیدا کند و به تدریج بخش بیشتری از بازار با این رشد همنوا شوند و از صف های فروش کاسته شود.

مدیر سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: در هفته گذشته بازار اول و دوم و بازار پایه زرد فرابورس با رشد مواجه شدند، ولی بازار پایه نارنجی و به ویژه بازار پایه قرمز فرابورس با ادامه افت خود، به سمت نقاط تعادلی قیمت¬ها حرکت کردند. در مجموع شاخص فرابورس در هفته گذشته حدود ۱.۹ درصد رشد کرد.


بیشتر بخوانید:


صادقی عنوان کرد: مهمترین عوامل محرک رشد قیمت‌ها در روزهای آتی عبارتند از:

  • افزایش امیدواری‌ها نسبت به بازگشت به برجام و به تبع آن انتظار رشد قابل توجه برخی از صنایع (ازجمله بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و صنعت خودرو)
  • نزدیکی به فصل مجامع و انتظار تقسیم سود قابل توجه شرکت‌ها (تصویب و پرداخت سود نقدی در مجامع شرکت‌ها، نیاز به نقدینگی را کاهش داده، منابع جدید برای افزایش تقاضا در بازار را تامین می‌کند و با کاهش قیمت‌ها بعد از تقسیم سود، شاهد معاملات روان‌تری نیز خواهیم بود)
  • کاهش ترس ناشی از ریزش نرخ برابری دلار (در ماه‌های گذشته یکی از عوامل تشدید فشار فروش در بخش بزرگی از بازار، انتظار کاهش نرخ برابری دلار بود)
  • ادامه رشد تورم (نرخ رشد نقدینگی اردیبهشت ماه به ۳.۲ درصد، رشد پایه پولی به ۶ درصد و نرخ تورم ماهانه خردادماه نیز به ۲.۵ درصد رسیده است)
  • بهبود شرایط اقتصادی کشور و فضای کسب‌وکار شرکت‌ها (رشد اقتصادی در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان گذشته به ترتیب ۵.۴، ۳.۸ و ۷.۷ بوده است).
کد خبر 434723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =