سهم اندک بخش خصوصی

برای افزایش تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه باید عرضه‌های اولیه افزایش پیدا کند همچنین امتیازات مالیاتی بیشتری به شرکت‌ها اختصاص داده شود.

شرکت‌های بخش خصوصی سهم و دارایی کمتری در بازار سرمایه دارند و تعداد شرکت کمتری هستند. به‌همین دلیل تأمین مالی آنها از بازار سرمایه کمتر به چشم آمده است و بیشتر به این توجه می‌شود که بیشترین منافع از بورس مربوط به دولت است و اینگونه نیست که این شرکت‌ها تمایل به تأمین مالی از بازار سرمایه نداشته باشند.

تأمین مالی از چند طریق صورت می‌گیرد، تأمین مالی از بانک، تأمین مالی در بازار اولیه و بازار ثانویه؛ تأمین مالی برای بازار اولیه همان عرضه‌های اولیه است، تأمین مالی در بازار ثانویه هم معاملات بعدی که شرکت سهامدار عمده می‌خواهد دارایی خود را به‌فروش برساند، است.
در هر دو حالت تأمین مالی از طریق بازار اولیه و ثانویه شرکت‌هایی که توانستند بعد از اینکه عرضه اولیه شدند، تأمین کنند و سهام خود را به فروش برسانند، به طور عمده دولتی بوده و این موضوع به چند دلیل است، مورد اول شرکت‌هایی که بزرگ بودند و در بازار عرضه شدند عمدتا ماهیت دولتی داشته و شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه دولت هستند و مورد دوم هم اینکه مجوز عرضه‌های اولیه بیشتر به شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی داده شده است، به‌همین دلیل تأمین مالی دولت از بازار سرمایه بیشتر از بخش خصوصی به چشم می‌آید. برای افزایش تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه باید عرضه‌های اولیه افزایش پیدا کند و شرکت‌های کوچک بتوانند در بازار عرضه و پذیرش شوند و همچنین امتیازات مالیاتی بیشتری به شرکت‌ها اختصاص داده شود.

  • مرتضی لعل سجادی - مدیر صندوق سرمایه‌گذاری تصمیم‌نگار ارزش آفرینان
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۴
کد خبر 434700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =