۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
فرصتی برای رشد

مذاکرات وین و نتایج آن تأثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و بیشتر مسائل و مشکلات ما در داخل و مربوط به سیاست‌های داخلی است.

با توجه به اینکه در سه ماه نخست سال 1400 کشور با وضعیت خاص انتخابات مواجه بود و همچنین مسائل دیگری مانند ناپایداری قوانین و مقررات، نوسان‌های بازار ارز و حاکمیت بحث‌های سیاسی و مذاکراتی بر بازار ارز موجب شد که بازار نتواند اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران را جذب کند و از این رو عملکرد بازار سهام، افت و خیزهایی را در این سه ماهه داشت و ضعیف رقم خورد.

هر چند گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که در فصل بهار عملکرد خوبی داشتند، اما به‌طور کلی بازار سهام در بهار مخصوصا در خرداد ماه تحت تأثیر انتخابات همراه با نوسان بود. حال رخداد انتخابات و نتایج آن، این امیدواری را ایجاد کرده است که به دلیل انتخاب دولتی با سیاست‌های حمایتی از تولید، بازار می‌تواند فرصت رشد بیابد.
نرخ بهره بالا، ناپایداری قوانین و مقررات، قیمت‌گذاری دستوری، نبود اولویت تولید نسبت به دلالی از جمله مشکلات حال حاضر بازار سهام است که ضرورت دارد دولت جدید اقدامی در این راستا انجام دهد. برای برون رفت از این شرایط، که بخش عمده آن مربوط به سیاست‌های اقتصادی کشور است، ضرورت دارد موارد مذکور اصلاح شوند.
مسائلی از قبیل متعادل‌سازی قیمت ارز، جلوگیری از واردات بی‌رویه که باعث می‌شود شرکت‌ها در فضای مناسب‌تری به تولید بپردازند، افزایش هزینه‌های دلالی در اقتصاد که منجر به ورود نقدینگی به بازارهای تولیدی می‌شود، اهمیت زیادی دارند. در این شرایط هدایت نقدینگی مهمترین سیاستی است که دولت جدید باید روی آن تمرکز کند تا بازارهای مولد از جمله بازار سرمایه به شرایط عادی و پایدار برگردد.
مذاکرات وین و نتایج آن تأثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت و بیشتر مسائل و مشکلات ما در داخل و مربوط به سیاست‌های داخلی است و هر زمان که این مسائل و مشکلات در داخل رفع شد، ‌می‌توان شرایط بهتری را در بازار تجربه کرد. باتوجه به اینکه مشکلات داخلی ما بسیار زیاد هستند، نمی‌توان درصورت به‌سرانجام رسیدن توافق برجام انتظار ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور را داشت، بنابراین مسائل و اتفاقات جهانی شاید بتوانند پنج درصد این مشکلات را حل کنند و تا زمانی که مسائلی داخلی به‌طور کامل رفع نشوند، حتی اگر برجام هم صورت بگیرد مانند سال 94 و 95 نمی‌توان شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران بود و مشکلات موجود هم حل نخواهند شود.
درخصوص عملکرد سایر بازارها هم باید به این نکته توجه کرد که باتوجه به اینکه سیاست انقباضی اقتصاد ما در حال اجراست، فعلا شاهد بازار خاصی که فعال باشد، نیستیم و در واقع به دلیل شرایط موجود، بازارها فعالیت خاص و قابل توجهی ندارند.

  • همایون دارابی - مدیرعامل سبدگردان داریوش
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۴
کد خبر 434672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =