0 تا 100 "کنفرانس اطلاع رسانی" از رویه اجرایی برگزاری کنفرانس تا ...

یکی از قوانین مهمی که در سال‌های اخیر در بورس اوراق بهادار تهران وضع شده‌، ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی پس از نوسانات شدید سهام شرکت‌ها است. در واقع اگر به تازگی کد بورسی گرفته‌اید یا اینکه قصد فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار تهران را دارید، در گام نخست، باید قوانین مهم در ارتباط با آن را فرا بگیرید.

یکی از قوانین بسیار مهم، توقف سهام پس از نوسانات شدید است که در ادامه بیشتر آن را توضیح خواهیم داد. به همین دلایل، توصیه می‌شود اگر قصد آموزش 0 تا 100 "کنفرانس اطلاع رسانی" از رویه اجرایی برگزاری کنفرانس تا مسائل دیگر را دارید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

کنفرانس اطلاع رسانی چیست؟

اگر به تازگی وارد بازار سهام و بورس شده باشید، برخی از سهام‌ها را می‌بینید که ناظر به علت نوسانات شدید، آن سهم را به مدت حداقل 1-2 روز می‌بندد و به همین دلیل خرید و فروش در سهم انجام نخواهد شد. حالا ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که دلیل این عدم انجام معامله در 1 الی 2 روز معاملاتی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال توصیه می‌کنیم تا ادامه مطالب را از دست ندهید و به آن توجه داشته باشید.

بر اساس ماده 17 قوانین اجرایی اوراق بهادار سازمان بورس، اگر سهام هر شرکتی در نوسانات عادی بازار، در حداکثر 15 روز معاملاتی، نوسانات بیش از 50 درصدی را ثبت کند، نماد حداکثر دو روز معاملاتی بسته خواهد شد. این بدان معنی است که ناظر بورس روی سهم مانور خواهد داد تا علت این نوسان بالا در مدت زمان کم، معلوم شود. اگر در این باره به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه مقاله "نوسان گیر کیست" را به شما پیشنهاد می کنیم.

رویه اجرایی برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی

حالا که با قانون کنفرانس اطلاع رسانی برای نوسانات شدید بازار در مدت زمان کوتاه، آشنا شدید، وقت آن رسیده است که رویه اجرایی آن را بهتر فرا بگیرید. با دانستن رویه اجرایی کنفرانس اطلاع رسانی، بهتر با این قانون و دلایل آن آشنا خواهید شوید. پس سعی کنید تا ادامه مطالب را در این مورد از دست ندهید.

  • در اولین گام و زمانی که نوسانات شدید برای سهم اتفاق بیفتد، ناظر بورس تهران، نامه‌ای را جهت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی، به ناشر سهام ارائه می‌دهد و اعلام مشمولیت ماده 17 قانون اجرایی بورس تهران را به اطلاع می‌رساند. با صادر شدن انجام این کنفرانس، ناشر سهام شرکت، موظف است تا در دو روز آتی، به سامانه تدان که زیر مجموعه سایت کدال است مراجعه کند و پاسخ تحلیلگران را بدهد.

برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی

  1. لازم به ذکر است که گفته شود، در صورتی که این اتفاق در دو روز پس از انجام کنفرانس نیفتد، سهام شرکت به مدت بیشتری بسته خواهد ماند تا پاسخ سؤالات در سامانه تدان بارگذاری شود. توصیه می‌شود اگر با سامانه تدان و نحوه سازوکار با آن آشنایی کامل ندارید، در همین سایت، مطالب مرتبط به تدان را مطالعه فرمایید.
  • توجه کنید، در روزی که سهام به دلیل ضرورت انجام کنفرانس بسته شود، در همان روز اطلاعیه ناظر بورس، در سایت کدال بارگذاری می‌شود. در گام دوم تحلیلگران و سبد گردانان دارای مجوز، تا ساعت 16 همان روز کاری، فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه تدان، سؤالات خود را در این زمینه از ناشر سهام بپرسند. اگر نمی دانید سبدگردانی به چه معناست مقاله "سبدگردانی چیست" می تواند مفید باشد.
  • در گام سوم و آخر، پس از ساعت 16 که مهلت پرسش سؤالات به اتمام برسد، حالا نوبت به ناشران سهام می‌شود تا پرسش‌ها را جمع آوری کنند و آن را به اطلاع مدیر عامل با اعضای ویژه آن برسانند. سپس باید فایل صوتی از پاسخ به سؤالات ضبط شود و بر روی سامانه تدان بارگذاری گردد. برای اینکه با این رویه بهتر آشنا شوید، آن را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم. در قسمت بالا، گفته شد که در ابتدا سهام توسط ناظر بورس بسته می‌شود. سپس تا ساعت 16 همان روز، تحلیلگران دارای مجوز، می‌توانند سؤالات خود را از ناشر سهام شرکت بپرسند. در مرحله آخر نیز تا دو روز پس از برگزاری کنفرانس، ناظر موظف است تا سؤالات را به هیئت مدیره برساند و در نهایت پاسخ را در سامانه تدان بارگذاری کند.

نکات مهم در زمان برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی

یک سری از نکات وجود دارد که در ادامه آشنایی با رویه انجام کنفرانس اطلاع رسانی بورس اوراق بهادار، لازم است تا آن‌ها را بدانید، از جمله اینکه:

  1. نکته اول در این رابطه، این است که ممکن است سؤالی توسط تحلیلگران و سبد گردانان از ناشر سهام یک شرکت پرسیده نشود، به نظر شما حالا تکلیف کنفرانس اطلاع رسانی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، می‌توان گفت که ناشر حتی اگر سؤالی از او مطرح نشود، حتماً موظف به شفاف‌سازی در ارتباط با شرکت است و باید دلایل خود از نوسانات کاهشی یا افزایشی بیش از 50 درصدی در مدت زمان حداکثر 15 روز را بیان کند.
  2. نکته بعدی، این است که تنها تحلیلگران و افراد دارای تخصص و مجوز، قادرند تا سؤالات خود را از ناشر سهام بورسی در کنفرانس اطلاع رسانی بپرسند و افراد عادی و سهام‌داران، تنها قادر به اطلاع از سؤالات و پاسخ‌ها هستند. پس بدانید که شما به عنوان سهام دار هرگز نمی‌توانید از ناشر بورس سؤالی در ارتباط با شرکت را بپرسید.
  3. نکته مهم بعدی در این زمینه، این است که این پرسش و پاسخ از ناشران بورسی، تنها به صورت مجازی و در فایل صوتی و کتبی است. پس طرح پرسشی به شیوه ویدئویی یا پرسش حضوری در این سامانه معنا ندارد و تمامی مراحل شفاف‌سازی به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

دلایل اصلی برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی

دلایل اصلی برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی

پس از آنکه با رویه کنفرانس اطلاع رسانی آشنا شدید و نکات مهم در ارتباط با آن را یاد گرفتید، ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که اصلاً دلیل برگزاری این کنفرانس‌ها چیست و چرا سامانه‌ای برای آن طراحی شده است؟ پاسخ به این سؤال، اهمیت این کنفرانس را بیشتر برای شما روشن خواهد کرد. پس در همین راستا ادامه مطالب را دنبال کنید.

همان طور که بارها گفته شد، نوسانات شدید 50 درصدی در زمان خیلی کوتاه، عامل اصلی برگزاری این کنفرانس‌ها است. اگر منطقی به این قضیه نگاه کنیم، تنها تورم بسیار شدید یا بالا رفتن ناگهانی فروش و سود سهام شرکت، می‌تواند عامل رشد سهام شرکت به این سرعت باشد. اما اگر بی دلیل سهم رشد کند و بالا رود، سهام به اصطلاح حبابی خواهد شد و عواقب بدی را برای سهام داران خواهد داشت.

همین دلیلی که در بالا گفته شد، شفاف‌سازی و برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی برای شرکت را ملزوم می‌کند. در واقع ناشر باید توضیح دهد که دلیل بالا رفتن قیمت چیست؟ همچنین ناشر می‌تواند دلیل بالا رفتن قیمت سهام را نوسانات عادی بازار سرمایه عنوان کند و در آخر سهام پس از نهایت دو روز معاملاتی، دوباره شروع به کار کند.

سخن پایانی ...

در ابتدا سعی شد تا تعریفی از کنفرانس اطلاع رسانی داشته باشیم و نحوه تشکیل آن را بیان کنیم. همچنین در ادامه سعی شد تا رویه انجام کنفرانس اطلاعاتی را به صورت خلاصه برای شما توضیح دهیم. در آخر نیز دلایل منطقی تشکیل این کنفرانس اطلاع رسانی مهم را برای شما بازگو کردیم تا به طور کامل از آن بهره‌مند شوید. همچنین اگر سؤالی در ارتباط با این موضوع در ذهنتان به وجود آمده است، می‌توانید در بخش نظرات، آن را با ما در میان بگذارید.

کد خبر 434522

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =