سبقت بازدهی بورس نسبت به بازارهای رقیب

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر مردم می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، در یک بازه زمانی بلندمدت بخشی از پس‌اندازهای خود را در شرکت‌های بنیادی سرمایه‌گذاری کنند.

به‌گزارش صدای بورس؛ محمدرضا معتمد،‌ در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود ریزش بازار در سال گذشته هنوز هم مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق می‌کنید، گفت: بازار سرمایه در سال گذشته رشدی داشت و از مرداد ماه پارسال تا کنون شاهد کاهش‌هایی در شاخص بازار بودیم، اما بعضی از سهام واقعاً ارزنده شده و اکنون به عنوان یک کارشناس بازار سرمایه می‌گویم، بازار سرمایه محل امنی برای سرمایه‌گذاری است که با استفاده از این سرمایه‌گذاری می‌توان از تغییرات نرخ ارز، تورم و تغییرات قیمت و فروش صادراتی در امان ماند، به شرط اینکه بخشی از دارایی‌ها را که می‌خواهیم ذخیره کنیم، در بورس سرمایه‌گذاری کنیم نه اینکه برای سرمایه‌گذاری در بورس کسی بخواهد خانه و اموال بفروشد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در بورس باید از محل پس‌انداز انجام شود، اگر منابع قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری داشتیم و دانش کافی در این زمینه نداشتیم، باید از شرکت‌های سبدگردان و مشورت آنها استفاده کنیم، اما اگر منابع اندک بود، به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری شود، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام عام و یا صندوق‌های با درآمد ثابت به عنوان محل سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم.

به گفته معتمد، تجربه نشان داده است که کاهش سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر از افت سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم است، بنابراین سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها کمتر از تلاطم بازار تأثیر می‌گیرد.

وی گفت: کسانی که دانش و فرصت کافی برای رصد مداوم بازار ندارند، در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، همچنین یکی از ویژگی‌های صندوق‌ها این است کارمزد سرمایه‌گذاری در آن وجود ندارد و در صندوق‌ها معمولا مدیران حرفه‌ای قرار دارند که می‌توانند با دارایی‌ها به نحو احسن استفاده کنند و عملا سودهای مناسبی هم نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود. سال گذشته عملکرد بسیاری از شرکت‌های بورسی مناسب بوده عمدتاً‌ سودآور بودند و سودهای خوبی نصیب سرمایه‌گذاران کردند و بخشی از سود را هم به عنوان افزایش سرمایه و در قالب سهام جایزه به سهامداران دادند.


بیشتر بخوانید: ورود نقدینگی به بورس با تغییر دولت


معتمد گفت: توصیه می‌شود در بازار سرمایه سهام‌های بنیادی خریده شود، سهام بنیادی مانند صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزات اساسی، بانک‌ها و صنایع ارتباطات به شمار می‌روند که سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها باعث می‌شود، در آینده بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذار کند. مردم با پول‌های اندک خود مانند 500 هزار تومان یا یک میلیون تومان در ماه نمی‌توانند در بازار سکه و ارز سرمایه‌گذاری کنند، اما می‌توانند سهام بنیادی خریداری کرده و در بلندمدت نگه دارند که بازدهی خوبی نصیب‌شان می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد مفهوم بلندمدت گفت: در بازار سرمایه کف مدت سرمایه‌گذاری 5 ساله است و سهامداری بلندمدت در آینده می‌تواند بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذار داشته باشد، چون هم می‌تواند از سود سالانه سهام استفاده کند و هم خود افزایش قیمت و ارزش سهام باعث می‌شود دارایی فرد بالا رود و همچنین می‌توان تا ابد یک سهام را نگه داشت و از بازدهی آن استفاده کرد.

معاون سابق سازمان بورس در مورد اینکه سال گذشته با آزادسازی سهام عدالت و رشد بازار سرمایه جمعیت زیادی وارد بازار سرمایه شدند و گفته می‌شود 57 میلیون ایرانی معادل حدود 70 درصد جمعیت در این بازار حاضر شدند. آیا به نظر شما این یک تهدید و یا فرصت برای اقتصاد به شمار می‌رود گفت: اگر بتوانیم اعتماد این افراد را جلب کنیم، فرصت مناسبی برای تجهیز منابع مردم برای شرکت‌های سهام عام پروژه استفاده می‌شود، اما اگر نتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و از حقوق آنها نتوان به خوبی صیانت کنیم، تبدیل به تهدید می‌شود.

معتمد این را هم گفت:‌می‌توان با تأسیس شرکت‌های عام پروژه‌محور از بازار سرمایه تأمین مالی کرد و طرح‌هایی را به بهره‌برداری رساند که نفع آن به سرمایه‌گذاران و سهامداران برسد و در بلندمدت بازدهی مناسبی به سرمایه‌گذاران بدهیم.

وی این را هم گفت:‌تجربه نشان داده در بلندمدت بازار سرمایه بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای رقیب دارد، همچنین برخی از بازارهای رقیب مولد نیستند و به اقتصاد کلان کمک نمی‌کنند، در حالی که سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

وی گفت:‌باید تلاش کنیم کسانی که برای سرمایه‌گذاری به بورس آمده‌اند، حلاوت این سرمایه‌گذاری در قالب بازدهی مناسب و سود سهام دریافت کنند و با حضور خود در بازار سرمایه به اقتصاد کشور کمک کنند.

معتمد در مورد بازارهای رقیب گفت: بازارهای سنتی مانند مسکن، طلا، ارز به شمار می‌رود، اما همه این‌ها مخاطرات خود را دارند مثلا با هر مبلغ اندکی نمی‌توان وارد بازار مسکن شد و یا در طلا و ارز ریسک نگهداری وجود دارد باید فضای فیزیکی مناسبی باشد یا در ابزارهای جدیدی مانند رمزارزها که می‌تواند رقیب بازار سرمایه یا هر بازار دیگری باشد ریسک بالاست، اما بازار سرمایه یک بازار شفاف و ساختارمندی است که اگر مدیران بازار سرمایه هم مطالبات سهامداران را دنبال کنند و هم بازدهی مناسبی برایشان فراهم کنند می‌توان مردم را در این بازار نگه داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد اینکه از میزان معاملات روزانه بازار سرمایه که گاهی به بالای 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد چه میزان جذب تولید می‌شود،‌گفت: مفهوم معاملات بازار اولیه فرق می‌کند، اما هر شرکتی که عرضه اولیه می‌کند به این مفهوم نیست که تمام پول‌هایی که از فروش سهام به دست می‌آورند، صرف هزینه‌های جاری شود، گاهی یک شرکت هلدینگ یا شرکت سرمایه‌گذاری که در بازار سهامی واگذار می‌کند، بخشی از این سهام صرف سرمایه‌گذاری در سایر پروژه‌ها می‌شود یا در صندوق‌های بازنشستگی که مانند صندوق بازنشستگی کشوری و یا تأمین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح اوراق سهامی می‌فروشند که منابع را در سایر پروژه‌ها به کار می‌گیرند و به عنوان سهامدار عمده در پروژه‌های دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند که منافع آن نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود و عواید این سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های بعد نصیب سهامداران می‌شود.

معتمد در مورد اینکه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی و اینکه چگونه می‌توان از ورشکستگی آنها در آینده جلوگیری کرد، گفت:‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگی در بورس دارند و برخی این شرکت‌های این صندوق‌ها خارج از بورس هستند، که به درستی ارزش‌گذاری نشده‌اند، اگر این شرکتهای خارج از بورس وارد بازار شوند، قیمت‌گذاری آنها شفاف می‌شود و ارزش این شرکت‌ها به روز می‌شود.

وی گفت: همچنین اگر شرکت‌ها وارد بورس شوند به نفع ذی‌نفعان و سهامداران حتی سازمان مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی و سایر ذی‌نفعان می‌شود. شرکت‌هایی که پارسال وارد بورس شدند دارایی‌های آنها بر اساس قیمت روز مشخص شد و ارزش واقعی این شرکت‌ها معلوم می‌شود، همچنین گاهی شرکت‌های صندوق‌های بازنشستگی مطالباتی از دولت و سایر نهادها دارند که اگر در بورس عرضه شوند، مدیران این شرکت‌ها می‌توانند پیگیر مطالبات شرکت‌ها شوند و عملکرد آنها شفاف می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد اینکه آیا شرکت‌های حاضر در بورس به تربیت مدیران حرفه‌ای و حاکمیت شرکتی کمک می‌کنند، گفت:‌ شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند، به خاطر شفافیت اطلاعات و اینکه برای ذی‌نفعان سهامداران اطلاعات منتشر می‌کنند این اطلاعات در دسترس تحلیل‌گران قرار می‌گیرد و مدیران شرکت‌ها خود را پاسخگو می‌دانند و این پاسخگویی باعث می‌شود هم عملکرد شرکت‌ها شفاف‌تر شود و هم سرمایه‌گذاران بتوانند مطالبه‌گری کنند و مدیران تلاش می‌کنند منافع ذی‌نفعان را تأمین کنند. این ذی‌نفعان می‌توانند سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، سهامداران و بستکاران باشند. بنابراین هر چه یک شرکت شفاف‌تر باشد مدیران شرکت‌ها سعی می‌کنند کارآیی بیشتری داشته و در مجموع این شفافیت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

منبع: فارس

کد خبر 434424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =