۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

در این مطلب به تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان میپردازیم.

به گزارش صدای بورس، این شرکت به دلیل وجود منابع گاز، برق، آب و امکان ارتباط حمل و نقل ریلی و جاده ای و نزدیکی به دریا و سابقه صنعتی بودن استان خوزسـتان ، طرح تولید آهن اسـفنجی به روش احیاء مسـتقیم و احداث کارخانه فولاد سـازی به ظرفیت ۱.۵۵ میلیون تن در سـال ۱۳۵۲ در شهر اهواز به اجرا درآمد که اولین واحد آن تحت عنوان واحد احیاء شماره یک در سال ۱۳۵۶ به بهره برداری و تولید رسید.

شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده محصولات نیمه نهائی فولادی (اسلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشـور و یکی از بنگاه های پیشـروی اقتصـادی اسـت که در عرصـه‌های ملی و منطقه‌ای حضـوری فعال دارد. این شـرکت با وســعت ۳/۸ کیلومتر مربع، در مجاورت شــهر اهواز، مرکز اســتان خوزســتان در جنوب غربی کشــور، واقع شــده اســت. فولاد خوزســـتان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشـــور به روش احیاء مســـتقیم و کوره قوس الکتریکی اســـت که در تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۶۶ تحت شماره ۶۸۸۸۹ در اداره ثبت تهران به ثبت رسیده و در ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۸ افتتاح شده است. نام این شرکت در تاریخ ۶/۴/۱۳۷۱ به صنایع فولاد اهواز و سپس در تاریخ ۲/۹/۱۳۷۴ به شرکت فولاد خوزستان تغییر یافته است.

در قریب به سه دهه تلاش کارکنان و متخصصین زبردست این صنعت، فولاد خوزستان طرح های توسعه را در فاز اول از ظرفیت اولیه ۱,۵تا ۲,۴ میلیون تن و در فاز دوم تا ۳,۲ میلیون تن و هم اکنون بالغ بر ۳,۸ میلیون تن را محقق ســاخته اســت.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از :

الف - موضــوع اصــلی شــامل انجام عملیات ذوب و ریخته گری و نورد فلزات آهن و فولادهای آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد

ب - موضـــوعات فرعی شـــامل تهیه و تولید لوازم و مواد و قطعات یدکی مورد نیاز، احداث و بهره برداری، توســـعه، تعمیر و نگهداری، نوسازی و ادارة کارخانه و تاسیسات و تجهیزات مربوطه، تولید و بازاریابی محصولات فرعی حاصل از مراحل تولید، انجام عملیات بازرگانی، سرمایه گذاری در شرکتهای دولتی و خصوصی که با موضوع شرکت ارتباط داشته باشند، کمک و مساعدت به مؤسسات فرهنگی، آموزشی و نهادهای دولتی و غیردولتی خصوصاً شرکت و مؤسساتی که توسط شرکت فولاد خوزستان تاسیس شده و یا بشود ، عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار و عرضه کالا در بورس فلزات و انتخاب شرکت کارگزاری جهت انجام امورات فوق و اقدام به عملیاتی که در اجرای هدف های شرکت لازم و ضروری است.

سرمایه و سهامداران شرکت:

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال شامل تعداد ۱۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰,۰۰۰ریـال بوده است که طی تغییرات متوالی نهایتا در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۵۰،۰۰۰ میلیارد ریال (منقسم به ۵۰ میلیارد سهم عادی به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال رسیده است. ترکیب سهامداران شرکت در تاریخ ۱۳/۰۳/۱۴۰۰ به شرح جدول زیر است :

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

مروری بر وضعیت صنعت:

سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است و ۹۸ درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد بکار می‌رود. صنایع خودروسازی و ساخت و ساز، بخش‌های اصلی مصرف کننده فولاد هستند و در نتیجه میزان تقاضای فولاد این بخش‌ها بر تقاضا و قیمت سنگ آهن تاثیرگذار است. سنگ آهن جایگزین مستقیمی ندارد ولی مصرف کننده اصلی آن یعنی فولاد جایگزین‌هایی دارد. از جمله رقابت بالایی با فلزات دیگری مثل آلومینیوم که مصرف آن در صنایعی چون خودروسازی رو به افزایش است.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

پیش بینی نرخ فولاد

موسسه اعتبارسنجی فیچ پیش‌بینی کرده است که شاخص قیمت فولاد (متوسط قیمت محصولات فولادی تخت و طویل) در سال ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ دلاری نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی به نرخ در هر تن ۶۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

این موسسه البته اعلام کرده است که پس از رشد قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱، از آن پس تا سال ۲۰۲۴ شاهد روند نزولی قیمت فولاد در سطح جهان خواهیم بود.

مهمترین عامل افزایش قیمت جهانی فولاد در ماه‌های اخیر، بالا رفتن نرخ‌ها به علت رشد تقاضا در چین بوده است. البته در چند ماه اخیر قیمت فولاد در سایر مناطق آسیایی نیز از روند نرخ آن در چین پیروی کرده و قیمت‌ها در اتحادیه اروپا و ایالات متحده هم با تأخیر رشد کرده‌اند.

فیچ پیش‌بینی کرده است که تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱، ۵ درصد رشد کند، این در حالی است که شیوع کرونا باعث شد میزان تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به سال گذشته به طور متوسط بیش از ۰٫۲ درصد رشد نداشته باشد.

طبق گزارش موسسه اعتبارسنجی فیچ، قیمت فولاد در چین در ادامه سال ۲۰۲۰ و همچنین در سال ۲۰۲۱ با وجود رکود در بخش‌های خودروسازی و ماشین‌آلات، به پشتوانه رشد تقاضای بخش ساخت‌وساز در سرزمین اژدهای زرد و به دلیل بسته حمایتی دولت کمونیست این کشور، افزایشی خواهد بود.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

فرآیند تولید شرکت:

دریافت ،آماده سازی و انتقال مواد بعنوان اولین مرحله از فرآیند بهره برداری توسط واحدهای انباشت و برداشت از طریق حمل و نقل ریلی ، جاده ای و دریایی (واحد اسکله و بندر) شروع شده و با انباشت،مخلوط سازی و ارسال به کارخانجات گندله سازی جهت تولید گندله ادامه می یابد .

محصول کارخانجات گندله سازی به عنوان ماده اولیه در فرایند احیاء به واحدهای احیاء مستقیم ارسال می گردد. در روش احیاء مستقیم ، گندله های سنگ آهن به تدریج وارد کوره شده و به وسیلۀ گاز احیاء کننده در دمای ۷۶۰ تا ۸۶۰ درجۀ سانتی گراد به صورت مداوم احیاء می شوند و در نهایت آهن اسفنجی در پایین کوره توسط گاز خنک کننده ، سرد شده و با دمای ۴۰ درجه از کوره خارج می شوند و آماده انتقال به فولادسازی می گردند.

شارژ فلزی شامل آهن اسفنجی به همراه حدودا ۵ الی ۱۰ در صد قراضه آهنی وارد کوره ها فولاد سازی شده و با استفاده از انرژی حاصل از قوس الکتریکی ذوب می‌شوند . مشخصات آنالیزی و حرارتی مذاب در کوره‌های پاتیلی بر اساس سفارش مشتری تنظیم و جهت تولید شمشال و تختال تو سط ما شین‌های ریخته گری ارسال می گردد. محصولات تولید شده پس از کاهش دما جهت ارسال محصول در انبارهای مربوطه قرار می گیرند.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

اطلاعات مالی شرکت:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستانتحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

با بررسی و مقایسه ترازنامه شرکت طی ۹ ماهه سال ۹۹ با سال ۹۸ درمی یابیم که مجموع کل دارایی های شرکت طی دوره با رشد %۴۱ همراه بوده است. همچنین حقوق صاحبان سهام طی سال ۹۹ و قیاس آن با سال ۹۸ تقریبا ۹۱ درصد رشد داشته است که ناشی از رشد حدودا %۱۳۲ سود انباشته می باشد. در مقابل وضعیت بدهی های شرکت طی مدت مذکور با افت %۸ مواجه شده است که در مجموع بهبود وضعیت مالی شرکت طی سال ۹۹ نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

وضعیت فروش و سودآوری شرکت:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستانتحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

نرخ فروش محصولات تابعی از نرخ شمش CIS و دلار خواهد بود. نرخ‌های فروش نمودار فوق با دلار ۲۳،۰۰۰ تومان و شمش ۶۲۰ دلاری برای کل سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، که با توجه پایین تر بودن نرخ فخوز نسبت به CIS این امر در مفروضات مورد توجه قرار گرفت و نرخ فروش فخوز معادل ۸۰ درصد CIS فرض شده است.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

عمده مبلغ فروش شرکت را محصولات بلوم/بیلت و اسلب تشکیل می‌دهند. تا سال ۹۷ حدود ۶۰ درصد فروش به صادرات اختصاص داشت اما طی سال ۹۸ به ۵۰ و در ۹ ماهه سال ۹۹ به حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. مبلغ فروش بلوم/بیلت و اسلب در سال ۹۹ به ترتیب ۱۸،۱۴۴ و ۱۱،۹۵۹ میلیارد تومان بوده که با مفروضات فوق این مبلغ در سال ۱۴۰۰ تا ۲۷،۴۵۱ و ۲۰،۰۴۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

آمار معاملات در بورس کالا:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

از ۳،۷۸۰ هزار تن فروش بیلت و اسلب فخوز طی سال ۱۳۹۹، ۱،۳۱۲ هزار تن آن در بورس کالا بوده است، همچنین با توجه به اختلاف نرخ دلار سنا و نیما ناشی از برتری نرخ سنا و نیز انتظارات برای افزایش نرخ دلار، نرخ فروش در داخل بیش از نرخ CIS بوده است، که با توجه به کمرنگ شدن این دو عامل در سال ۱۴۰۰، نرخ فروش فخوز در بورس کالا تعدیل شد و نسبت نرخ فروش بیلت و اسلب نسبت به نرخ های CIS به ترتیب به ۸۸ و ۸۶ درصد کاهش یافت. این امر در مفروضات در نظر گرفته شده است و نرخ فروش فخوز معادل ۸۰ درصد CIS فرض شده است.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی:

عمده مواد مصرفی شرکت کنسانتره سنگ آهن می‌باشد که از شرکتهای صنعت فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، سنگ آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی چادر ملو، بافق و معدنی و صنعتی گل گهر خریداری میشود.

برای برآورد هزینه های تورمی سربار تولید نیز نرخ تورم معادل %۳۰ در نظر گرفته شده است.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

هزینه عمومی ،اداری و فروش:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

مفروضات تحلیل:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

پیش بینی سودآوری شرکت:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل حساسیت:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

منبع: کارگزاری امین آوید

کد خبر 434056

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =