صندوق‌های اهرمی مناسب سرمایه‌گذاران ریسک پذیر

صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی در دسته صندوق های پر ریسک هستند و استفاده از اهرم یا بدهی در آنها باعث می ‌شود سود یا زیان حاصل شده بصورت سود یا زیان حداکثری باشد. در نتیجه این صندوق ها مناسب برای سرمایه‌گذاران با پذیرش ریسک بالا مناسب و از حیث ترکیب دارایی ها همانند صندوق های سهامی هستند.

به گزارش صدای بورس، هفته گذشته امیدنامه ای در خصوص صندوق های اهرمی توسط سازمان بورس منتشر شد. باید گفت در این صندوق ها امکان استفاده از تسهیلات بانکی وجود ندارد و از ریسک بالایی هم برخوردار هستند. همچنین واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع از صندوق‌ها شامل واحد سرمایه‌گذاری ممتاز نوع اول، واحد سرمایه گذاری ممتاز نوع دوم و واحد سرمایه گذاری عادی می شود. در نتیجه به نظر می رسد در راستای بزرگ تر شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاران و تشویق آنان به استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم لازم است.

سحر فرهمندی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان در گفت و گو با صدای بورس گفت: اخیرا اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده است. این نوع از صندوق‌ها که از نظر ترکیب دارایی مطابق با صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام هستند، در دنیا نیز با عنوان Leveraged ETFs وجود داشته و از بدهی برای ایجاد بازدهی حداکثری استفاده می‌کنند . همان‌طورکه از نام این صندوق ها مشخص است، از اهرم برای ایجاد بازدهی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: اهرم به معنای استفاده از بدهی برای خرید دارایی است. در صندوق های سرمایه گذاری سهامی که هم اکنون در بازارسرمایه در حال فعالیت هستند، امکان استفاده از تسهیلات بانکی وجود ندارد و در حال حاضر این امکان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی فراهم شده است. واحدهای سرمایه گذاری این نوع از صندوق ها شامل واحد سرمایه گذاری ممتاز نوع اول، واحد سرمایه گذاری ممتاز نوع دوم و واحد سرمایه گذاری عادی است .


بیشتر بخوانید:

صندوق قابل معامله (EFT) ; ۰ تا ۱۰۰ صندوق های قابل معالمه


فرهمندی بیان کرد: واحدهای سرمایه گذاری ممتاز نوع اول توسط موسسان صندوق و پیش از تاسیس صندوق خریداری می شود، همچنین واحدهای سرمایه گذاری ممتاز نوع دوم پس از تاسیس صندوق ،در مرحله پذیره‌نویسی قابل صدور و واحدهای سرمایه گذاری عادی پس از دریافت مجوز فعالیت صندوق قابل صدور و ابطال است.

مدیر صندوق‌های شرکت تامین‌سرمایه کاردان عنوان کرد: واحدهای سرمایه‌گذاری این نوع از صندوق‌ها، برای اولین بار هم‌زمان با دو مکانیزم صدور و ابطال و قابل معامله اداره می‌شوند. همانطور که در ابتدا گفته شد صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی از حیث ترکیب دارایی ها همانند صندوق های سهامی هستند. پس این صندوق ها در دسته صندوق های پر ریسک هستند و استفاده از اهرم یا بدهی در آنها باعث می ‌شود سود یا زیان حاصل شده بصورت سود یا زیان حداکثری باشد؛ یعنی در شرایط رونق بازار سهام به دلیل ایجاد بازدهی بیشتر از هزینه تسهیلات اخذ شده، سود بیشتری شناسایی شده و در شرایط رکود بازار نیز به همین دلیل زیان بیشتری شناسایی خواهد شد. پس این صندوق مناسب برای سرمایه‌گذارانی با پذیرش ریسک بالا مناسب است. همچنین امکان استفاده از بدهی در این صندوق ها که جای خالی آنان در بازارسرمایه کشور وجود داشت، جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران ریسک پذیر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در هر صورت ایجاد تنوع در ابزارهای جدید سرمایه گذاری برای طیف مختلف سرمایه گذاران بازار سرمایه یک تحول بسیار مثبت بوده و به نظر می رسد در راستای بزرگ تر شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاران و تشویق آنان به استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم لازم است.

کد خبر 434044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =