۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

خروجی روزانه کالا از گمرک چقدر است ؟

رسوب کالای اساسی و غیراساسی کاهش یافت
خروجی روزانه کالا از گمرک چقدر است ؟

معاون گمرک ایران گفت: اینکه صاحب کالا به صورت تعمدی به نگهداری کالای خود اصرار دارد، برای ما پذیرفته نیست و در نهایت شاید زیر ۵ درصد مجموعه تمام کالاها شامل این موضوع باشند.

به گزارش صدای بورس، مهرداد ارونقی، معاون گمرک ایران در ادامه افزود: اما اگر صاحب کالا به تخصیص و تأمین ارز به نرخ زمان ترخیص اطمینان کامل داشته باشد در ترخیص کالای خود تعلل نمی‌کند.

ارونقی گفت: درباره میزان رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور و تعیین و تکلیف آن اظهار داشت: تا پایان روز گذشته -هجدهم خردادماه- موجودی کالاهای اساسی اغلب بنادر جنوبی و شمالی به ۴میلیون و٧٨٢ هزار تن رسیده که عمده این کالاها مشمول ارز ترجیحی می‌شوند و این کالاها شامل گندم، ذرت، جو، نهاده‌های دامی، روغن خام، کنجاله و دانه‌های روغنی می‌شوند.

وی با اشاره به کالاهای اساسی در حال ترخیص گفت: در حال حاضر ۱۵ فروند شناور در اسکله‌های بندری در حال تخلیه ٢٧۴ هزار تن کالای اساسی اعم از ذرت، جو و کنجاله هستند و همچنین ٢۴فروند کشتی حامل کالاهای اساسی ذرت، جو و روغن خام منتظر پهلوگیری هستند تا نسبت به تخلیه ٧٢٨هزار تن که برخی از آنها به دلیل مشکلات اسنادی موفق به تخلیه نشدند اقدام کنند.

معاون گمرک ایران با اشاره به حجم کالاهای در حال تخلیه و موجود در بنادر ادامه داد: مجموع کالاهای اساسی تا روز گذشته به ۵ میلیون و ٧٩٠هزار تن می رسد.

ارونقی با تاکید بر اینکه آنچه باعث کندی ترخیص کالاهای اساسی شده بحث تامین و انتقال ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی مشمول است، افزود: موضوع دیگری که باعث تعلل در ترخیص کالاهای اساسی شد، این بود که برخی از مصوباتی که در این باره ابلاغ شده بود در پایان سال قبل غیراجرایی شد که با پیشنهاد گمرک و با موافقت ستاد اقتصادی دولت مصوب شد که صاحبان کالا تا ارایه کد رهگیری بانک بتوانند تا ٩٠درصد از کالاهای اساسی خود را ترخیص کنند.


بیشتر بخوانید:
بدشانسی بورس های جهانی ادامه دارد


وی ادامه داد: تا پیش از خردادماه که این مصوبه هنوز ابلاغ نشده بود روزانه ١٧هزار تن کالا در بندر امام خمینی (ره) که حدود ٨۵درصد کالاهای اساسی از آنجا ترخیص می‌شود، خروجی داشتیم که این رقم امروز به قریب به ۵٠هزار تن رسیده است که نشان از رشد و تسریع روند ترخیص دارد.

معاون گمرک ایران تاکید کرد: اما اگر خروجی کالا از روزانه ۵٠ هزار تن عبور کند نیازمند تقویت ناوگان حمل و نقل جاده ای و کامیونی هستیم. وی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده یک میلیون تن کالای اساسی از بنادر ترخیص شده و اگر این مصوبات نبود امروز رسوب کالای اساسی به بیش از ۷/۵ میلیون تن می رسید. طبق مصوبات، در حال حاضر صاحبان کالاهای اساسی می‌توانند بدون رهگیری بانک و پیش از تامین ارز نسبت به ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای خود اقدام کنند.

معاون گمرک ایران با اشاره به نگرانی برخی از صاحبان کالا در آستانه تغییر دولت گفت: این نگرانی بین صاحبان کالا وجود دارد که پس از ترخیص، ارز ترجیحی به آنها داده نشود که موضوع در جلسه‌ای با حضور معاون اقتصادی ریاست جمهوری طرح و قرار بر این شد که پیشنهادی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود که اگر صاحبان کالای اساسی، کالای خود را به صورت درصدی فورا ترخیص کنند بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز ترجیحی برای این اقلام با نرخ زمان ترخیص اقدام کند.

ارونقی همچنین درباره میزان کالاهای رسوبی غیر اساسی اظهار داشت: میزان کالاهای غیراساسی که ٨۵ درصد آن مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات برای تولید است ٣.٢میلیون تن رسیده که این عدد در سال گذشته ۴.٨میلیون تن بود که با تصمیمات و مصوبات مربوطه توانستیم به ترخیص آن و کاهش رسوب این کالاها کمک کنیم؛ به طوری که اعلام کردیم صاحبان نهاده‌های تولید می‌توانند بدون کد رهگیری بانک، تا ٩٠ درصد کالای خود را ترخیص کنند.

وی درباره برخی از اظهارات مبنی بر نگهداری تعمدی کالاها در بنادر و گمرکات توسط صاحبان کالا تاکید کرد: اینکه صاحب کالا به صورت تعمدی به نگهداری کالای خود اصرار دارد، برای پذیرفته نیست و در نهایت شاید زیر ۵ درصد مجموعه تمام کالاها شامل این موضوع باشند اما اگر صاحب کالا به تخصیص و تأمین ارز به نرخ زمان ترخیص اطمینان کامل داشته باشد در ترخیص کالای خود تعلل نمی‌کند.

منبع: ایلنا

کد خبر 434032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =