فروش سهام دولتی با حجم بالا عامل ریزش بورس/ دست دولت در جیب شرکت‌های بزرگ بورسی

با توجه به وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری برای رونق بخشیدن به بازار سرمایه به نظر می‌رسد باید این نامزدها نسبت به تحقق وعده‌های بورسی خود دقت بیشتری کنند تا مردم نسبت به تحقق این وعده‌ها تردید نداشته باشند.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ بی توجهی به موضوع بازارسرمایه که یکی از جاماندگان بزرگ در نخستین مناظره بود مورد اعتراض فعالان بازار قرار گرفت و از فردای روز مناظره همه نامزدها به نوعی به این موضوع پرداختند و وعده‌هایی برای رونق بورس دادند که البته نسبت به تحقق برخی از این وعده‌ها تردید وجود دارد.

میثم ابوالقاسمی، مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا با اشاره به وعده‌های بورسی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که گفته بود مشکل بورس را در ۳ روز حل خواهد کرد،گفت:به طور قطع مشکل بازار سرمایه در ۳ روز حل نخواهد شد زیرا اعتماد مردم از بورس به دلیل خلف وعده‌های متعدد دولت سلب شده است. شرایط امروز بازار سرمایه به گونه‌ای است که هرجا دولت توانسته تیکه‌ای از بازار سرمایه را جدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بودجه سال آینده بسیار محدود است به طور قطع راحت‌ترین کار برای دولت دست بردن در جیب شرکت‌های بزرگ بورسی است که خصولتی هستند. حتی دولت با اعمال دستوری نرخ خوراک پتروشیمی از سوی دولت و اعمال دستورالعمل‌های متعدد باز هم پتانسیل رشد و ثبات برای بورس وجود خواهد داشت.

مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا اضافه‌کرد: به نظر من انتشار اوراق بدهی تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد زیرا پول‌هایی که به سوی خرید اوراق بدهی می‌رود با پول‌هایی که برای خرید سهام در بورس استفاده می‌شود به طور کل متفاوت است .

وی گفت: شرایط منفی بازار ناشی از فروش سهام شرکت‌های دولتی با حجم های بالا در بازار سرمایه است. در بعضی مواقع قیمت سهام ارزندگی ندارد که برای جبران زیان سرمایه‌گذاران اقدام به عرضه سهام در بورس کردند اما رشد این سهام‌های عرضه شده در بعضی مواقع بدون تغییر دامنه نوسان و تغییر حجم مبنا بسیار کم شد.

مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا افزود: وقتی رشد سهم با شیب بسیار پایینی کم شد و حتی به یک ششم قیمت عرضه شده سهم رسید این سوال در ذهن سهامداران خرد ایجاد خواهد شد که آیا سهم ارزندگی خود را از دست داده است؟

وی تصریح‌کرد: در شرایط کنونی که شاهد اصلاح قیمت در سهم های کوچک بازار سرمایه هستیم به نظر بورس مسیر درستی را در پیش گرفته است و اگر توافق برجام احیا شود و با فرض نرخ دلار ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان می توان به صعود رشد شاخص تا عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد امیدوار بود.

کد خبر 433993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =