آموزش جامع "نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع" در سال 1400

در این مقاله تلاش شد تا شما را با نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع بیشتر آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که زمان رسمی بازگشایی سهام دو روز بعد از تمام شدن مجمع است و قیمت سهام بعد از به رفتن به مجمع کاهش پیدا خواهد کرد. پس بهتر است قبل از اینکه به سراغ خرید سهمی بروید از طریق سامانه کدال از زمان دقیق رفتن سهم به مجمع اطلاع کافی پیدا کنید تا به مشکلی بر نخورید.

مجمع‌ها در اصل مکانی هستند که در آن‌ها سهام‌داران یک شرکت دور هم جمع می‌شوند تا درباره تحلیل وضع کنونی و همین طور برنامه‌ریزی برای آینده‌ای که قرار است زمینه‌های فعالیتی شرکت را بچیند صحبت کنند و برنامه بریزند. در بازار بورس کشور ما هم اغلب شما اسم دو نوع از مجمع‌ها را زیاد از رسانه‌های گوناگون و افراد می‌شنوید. یکی از آن‌ها مجمع عمومی عادی سالیانه است و دیگری مجمع عمومی فوق‌العاده. در این مقاله قرار است تا راجع به نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع

مجمع عمومی سالیانه همان‌طور که از اسمش مشخص است هر سال تنها یک بار روی می‌دهد و اغلب هم چهار ماه پس از سال مالی شرکت برگزار می‌شود. بیشتر شرکت‌هایی که در بازار بورس کشورمان حضور دارند، سال مالیشان در اسفند ماه برگزار می‌شود. به همین خاطر است که اکثر آن‌ها این مجمع را در خرداد یا تیر ماه تشکیل می‌دهند. در مجمع عمومی سالیانه مسائلی نظیر گزارش‌های مدیران شرکت، تقسیم سود نقدی شرکت بین سهام‌داران، رسیدگی به صورت‌حساب‌های مالی و ... بررسی و رسیدگی می‌شود.

البته این دو مجمع زیاد هم با همدیگر تفاوتی ندارند. اما موضوعات مورد بررسی در مجمع عمومی فوق‌العاده کمی با مجمع پیش‌تر گفته شده متمایز است. مثلاً در این مجمع موضوعاتی نظیر انحلال نمودن شرکت، تغییر اساسنامه شرکت، کاهش یا افزایش شرکت و ... مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد.

وضعیت سهام قبل از رفتن به مجمع و نحوه اطلاع رسانی آن

این فاکتور اصلی را در نظر بگیرید که نماد سهام اغلب دو روز پیش از این که سهام بخواهد به مجمع بورس برود بسته (متوقف) می‌شود. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید در مجمع سهامی که خریداری کرده‌اید شرکت نمایید، باید تا پیش از توقف نماد آن سهم را بفروشید. علاوه بر این باید بدانید که تاریخ بازگشایی سهام هم دو روز بعد از تشکیل مجمع است.

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع چگونه است

درباره اینکه اطلاعات مربوط به برگزاری مجمع سهام در کجا قرار می‌گیرد هم باید گفت که تمامی این اطلاعات در سامانه کدال منتشر می‌شوند و سهام‌داران می‌توانند اطلاعات مربوط به سهامشان را به صورت رسمی در این سامانه رویت کنند. اطلاعاتی نظیر تاریخ مجمع، روز و ساعت، آدرس و ... . همچنین شرکت در این مجامع برای همگان آزاد است و شما می‌توانید در مجمع شرکتی که سهام‌دارش هستید حضور داشته باشید. علاوه بر این با استناد بر این اطلاعات می‌توانید به راحتی اقدام به خرید یا فروش سهامتان نمایید.

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع قیمت آن

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع به این شکل است که سهام دو روز بعد از این که مجمع تمام می‌شود به صورت رسمی بازگشایی می‌گردد. اینکه بعد از به مجمع رفتن سهام، قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند اغلب جز سؤالاتی است که خیلی‌ها می‌پرسند. در اصل زمانی که سهام بعد از رفتن به مجمع بازگشایی می‌شود، قیمت سود نقدی از نرخ سهم قبل از اینکه به مجمع برود کسر می‌گردد و سهام در واقع با قیمت جدیدی که به آن تعلق گرفته است باز می‌شود. اگر درباره کاهش قیمت سهام بعد از مجمع به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه مقاله "قیمت سهام بعد از مجمع چگونه تغییر می کند" را به شما پیشنهاد می کنیم.

به طور مثال قبل از مجمع رفتن سهام اگر قیمت پایانی سهم 300 تومان تعیین گردد، مقدار سود نقدی که بین سهام‌داران تقسیم می‌شود 30 تومان خواهد بود. در نهایت زمانی که سهم بازگشایی می‌شود و مجمعش رو به اتمام می‌رود، سهام با نرخ 270 تومان باز می‌شود.

اگر به هر دلیلی تمایل داشته باشید که سهامتان را بعد از بازگشایی نمودن مجمع به فروش برسانید، میزان مبلغ سودی که به سرمایه شما تعلق پذیرفته است، بلوکه می‌شود و در تاریخ و زمان‌بندی که شرکت تعیین نموده است یعنی چیزی حدود 8 ماه بعد از برگزاری مجمع به شما تعلق خواهد گرفت. این اطلاعات قبل از این که سهامتان به مجمع برود و همچنین تصمیم درباره خرید یا فروش سهامتان بسیار کاربردی خواهد بود.

انواع تقسیم سود بعد از رفتن سهام به مجمع

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع به روش‌های متعددی رخ می‌دهد. این عامل در اصل به این موضوع بستگی دارد که هیئت مدیره برای بازگشایی سهام بعد از مجمع چه برنامه‌ای دارد. در بخش زیر به چندین عامل متعدد در این زمینه پرداخته‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

- سهام عادی

این نوع از سهام در واقع رایج‌ترین نوعی است که در بازار سهام و اوراق بهادار معامله می‌گردد. همچنین سهام عادی در اصل دارای دو نوع ارزش است یکی ارزش اسمی و دیگری ارزش بازاری. ارزش اسمی در بازار ایران مبلغ 1000 تومان قرار گرفته است و ولی در اصل ارزش بازاری قیمتی است که سهام در بازار با آن نرخ معامله می‌شود و در اصل قیمت روز به حساب می‌آید. علاوه بر این موارد باید بدانید که بابت خرید سهام عادی به شما سودی هم تعلق نخواهد گرفت.

- سهام ممتاز (یا سهام ترکیبی)

این مدل از سهام تمامی امتیازاتی که سهام عادی را دارد، به همراه دارد ولی مازاد بر این موارد، این امتیازات نخست می‌بایستی به تأیید همه سهام‌داران در مجمع برسد و بعد درباره‌اش تصمیم‌گیری شود.
از جمله این امتیازات این است که به سهام ممتاز سود ثابت تعلق می‌گیرد یا اگر قرار باشد در مجمع سهام سودی تقسیم شود ابتدا باید سود سهام ممتاز پرداخت گردد. علاوه بر این موارد اگر شرکت بخواهد که به دلیل شرایطی که پیش می‌آید منحل شود، سهام‌داران ممتاز زودتر از سایر سهام‌داران به حق و حقوقشان می‌رسند.

- حق تقدم سهام

در این حالت اگر شما 1000 سهم از شرکتی را خریداری کرده باشید و در پرتفوی شما 1000 سهم خریداری شده باشد و مالک آن باشید، به هر دلیل اگر شرکت بخواهد از نوع آورده نقدی افزایش سرمایه داشته باشد، به همان مقداری که قرار است سرمایه‌اش را افزایش بدهد، به طور مثال چیزی حدود 50% به همان مقدار هم موظف است که برگه سهام جدید منتشر کند. در این حالت اگرچه 1000 سهم شما در پرتفویتان قرار می‌گیرد اما ارزش آن‌ها کمتر شده است. مطالعه مقاله "آورده نقدی سهامداران" می تواند مفید باشد.

به همین خاطر است که از طریق شرکت برای شما حق تقدم خرید سهام جدید در نظر گرفته می‌شود تا ارزش دارایی‌تان حفظ شود.

- سهم جایزه دار

زمانی هم احتمال این موضوع وجود دارد که شرکت بخواهد از راه مراحل افزایش سرمایه یا از روش سود انباشته اقدام به افزایش سرمایه کند که در این حالت از طریق تجدد ارزیابی دارایی‌هایش هم می‌تواند اقدام بکند.

نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع به چه صورت است

در این شرایط مثلاً پیش از اینکه افزایش سرمایه 1000 سهم به مبلغ 500 تومانی را در پرتفوی خود از سوی شرکت داشته باشید، بعد از اینکه سهم افزایش سرمایه داد، می‌بایستی تا سهام را متوقف سازند و به مقدار مبلغ افزایش سرمایه جدید، برگه سهام منتشر نماید.

در این حالت قیمت سهام شما از 500 تومان به 250 تومان تنزل پیدا می‌کند. ولی برای اینکه شما متحمل ضرر و زیان نشوید، شرکت 1000 سهم عادی دیگر تحت عنوان جایزه به شما هدیه می‌کند. به همین خاطر اگر چه سرمایه شما تغییری پیدا نخواهد کرد اما تعداد سهام‌هایتان بیشتر خواهد شد که به این جایزه اطلاق می‌شود.

- سهام با نام و سهام بی نام

سهام با نام در اصل به سهامی گفته می‌شود که در دفتر سهام شرکت یا به عبارت دیگر در سهام آن شرکت نام مالک یا خریدار ثبت شده باشد. ولی اگر اسم خریدار در ورقه سهام ثبت نگردد، تنها چیزی که سهام‌دار عایدش شده برگه سهام است که در وجه حامل صادر می‌شود.

نکته مهم: اینکه سهام با نام باشد منجر به این می‌گردد که ارتباط میان شرکت و شخص سهام‌دار به صورت تنگاتنگی آسان‌تر شود.

در اینجا باید بدانید که سهام نقدی و غیر نقدی چیست. اگر شما سهامی را خریداری کردید و از شما پول نقد بگیرند، مشخص می‌شود که سهام خریداری شده سهام نقدی است. اگر برای خرید سهام به جای پول نقد بابت بهای آن از سایر دارایی‌ها مثل ملک، زمین و ... استفاده کنید، به این سهام، سهام غیر نقدی می‌گویند.

سود سهام کی به دست سهام‌ دار می‌رسد؟

دانستید که نحوه بازگشایی سهم بعد از مجمع به روش‌های متعددی رخ می‌دهد. هر شرکتی وظیفه دارد تا 8 ماه بعد از اینکه سهام به مجمع رفت تمامی اطلاعات را درباره ارائه سود به سهام‌دارانش از طریق سامانه کدال به طور رسمی در اختیار عموم بگذارد. در اینجا روشن است که هرچه سود زودتر به دست سهام‌داران برسد، آنها نسبت به سرمایه‌گذاری در این سهام مشتاق‌تر هستند و رضایت بیشتری هم دارند. اما بازه زمانی تا 8 ماه بعد از رفتن سهام به مجمع در نظر گرفته شده است.

کد خبر 433916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =