نگاهی به وعده‌های اقتصادی محسن مهرعلیزاده

در شرایط نامساعد اقتصادی فعلی، انتظار مردم از رئیس‌جمهور بعدی در این مورد از مهم‌ترین مطالبات‌شان است. در این گزارش نگاهی به وعده‌های اقتصادی محسن مهرعلیزاده، نامزد اصلاح‌طلب این دوره از انتخابات می‌اندازیم.

صدای بورس- علی مومنی؛ با گذشت بیش از یک هفته از آغاز فصل تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری دوره سیزدهم، بخشی از وعده‌ها و برنامه‌های نامزدها از سوی رسانه‎های کشور منعکس شده است. شاید بتوان وعده‌های اقتصادی را مهم‌ترین قسمت آن‌ها دانست. محسن مهرعلیزاده برای اوضاع خراب اقتصاد کشور در دولت احتمالی‌اش چه برنامه‌ای دارد؟

مهرعلیزاده از الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی که در آلمان حاکم است به عنوان علاج اقتصاد کشور یاد کرده و گفته: آلمان با حدود ۸۰ میلیون وضعیت جمعیتی مشابه دارد اما ما با درآمدهای نفتی و غیره، حداکثر ۵۰ یا ۶۰ میلیارد دلار ممکن است درآمد ارزی یا فروش داشته باشیم و آلمان بیش از هزار و ششصد میلیارد دلار درآمد دارد. این وضعیت به خاطر این است که آلمانی ها الگوی صحیحی را در اقتصاد به کار گرفته اند. در الگویی که من برای ایران طراحی کرده ام، وضعیت موجود، ارقام و اطلاعات و فرهنگ ایران بومی شده است.

در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم

این نامزد ریاست جمهوری دخالت در بازارها را تنها در زمان شکست بازار ضروری می‌داند. در مورد بازار سرمایه نیز او چنین دیدگاهی دارد: بورس همانند سایر بازارها یک بازار اقتصادی مورد نیاز هر کشوری است و جایی است که می توان نقدینگی جامعه را به سمت توسعه تولید هدایت کرد. تنها مسئله این است که در بورس نباید دخالت از بیرون داشته باشیم. هرگاه دولت کوچکترین مداخله ای در بورس بکند ضرر و زیان وحشتناکی خواهد زد. مردم نباید ضرر برنامه‌های غلط دولت را بدهند و این برنامه‌ای که سال گذشته در بورس اجرا شد غلط بود. دولت فقط باید در زمانی که بازاری دچار شکست می‌شود در آن دخالت کند. اینجا دولت وارد شد و ورشکستگی ایجاد کرد. بورس بازار بسیار خوبی است اما دولت و سهامداران حقوقی بزرگ اجازه دخالت در آن را نباید داشته باشند.

قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل اجرا نشد

مهرعلیزاده منتقد اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌هاست. وی در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیونی‌اش گفت: متاسفانه قانون هدفمندی یارانه‌ها بصورت کامل اجرا نشد؛ قرار بود که بخشی بصورت یارانه نقدی به مردم داده شود، بخشی به صنایع و بخشی دیگر صرف توسعه زیربناها شود که متاسفانه فقط پرداخت یارانه‌های نقدی اجرا شد.

وی همچنین با بیان کاهش ارزش واقعی یارانه پرداختی نقدی به افراد از زمان اجرای طرح تا به امروز، عنوان کرد: بر اساس محاسباتی که انجام دادم می‌توانیم یارانه پرداختی به ۵ دهک پایین جامعه را ۵ برابر کنیم و برای هر خانواده حداقل ۱ میلیون تومان پرداخت کنیم تا بتوانند مقداری از مشکلات معیشتی خود را بر طرف کنند.

وعده تورم ۳۱ درصدی تا پایان سال

مهار تورم به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش روی دولت بعدی مورد توجه مهرعلیزاه نیز بوده است. وی در این باره گفته بود: امیدوارم بتوانیم در فاصله دو، سه ماه اول ابتدا تورم را کنترل کنیم تا روند فزاینده آن کنترل شود و سپس تا آخر سال بتوانیم حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد تورم فعلی ۴۶ درصدی را کاهش دهیم. رای اینکه واقعاً عملیاتی صحبت کنیم، باید بگویم که ما به کاهش تورم به رقم‌های پایین‌تر مانند زیر ۱۰ درصد یا یک رقمی شدن آن فکر می‌کنیم که حداقل ۳ تا چهار سال طول می‌کشد. امیدوارم با برنامه‌ای که ریخته شده و اگر بی‌مشکل پیش برویم تا انتهای چهار سال تورم را تک رقمی خواهیم کرد و حتی شاید بتوان به رقم‌های پایین‌تر هم رساند.


بیشتر بخوانید:
قیمت محصولات سایپا در ۱۴۰۰/۳/۱۷ +جدول


افزایش میزان مالیات فعالیت‌های نامولد

نظام مالیاتی ناکارآمد یکی از پاشنه آشیل‌های اقتصاد ایران است که اکثر نامزدها در مورد آن اعلام نظر کرده اند. محسن مهرعلیزاده نیز معتقد است: دلیل اینکه نظام مالیاتی صحیحی نداشته‌ایم، با فرارهای مالیاتی مواجهیم؛ اگر سامانه‌های اقتصادی به هم متصل شوند، اصولاً فرار مالیاتی کاهش می‌یابد. همچنین باید از فعالیت‌های نامولد مالیات‌های بیشتری بگیریم و برای بخش‌های مولد مشوق‌های مالیاتی اعمال کنیم. در صورت اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی بیش از ۷۰ درصد بنگاه‌های کوچک و مشاغل جزئی می‌توانند برای چند سال مالیات ندهند.

کوتاه کردن دست نهادهای غیرمرتبط از اقتصاد

مهرعلیزاده در مصاحبه‌ای از مداخله دستگاه‌های غیرمرتبط در اقتصاد انتقاد کرده و گفته بود: نباید به هیچ وجه اجازه داد دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی غیرمرتبط وارد عرصه اقتصاد شوند، بلکه باید بگذاریم اقتصاد در دست مردم باشد.

باید رانت و فرصت رانت را از بین برد

استاندار سابق اصفهان شفافیت و مبارزه با رانت را برای غلبه بر فساد ضروری می‌داند. وی بیان کرده بود: باید رانت و فرصت رانت را از بین برد. همه چیز باید شفاف و روشن به مردم گفته شود. رانت اطلاعات یکی از بدترین رانت هاست و در بروکراسی عهد قجری ما اطلاعات در اختیار برخی قرار می گیرد. باید سازمان شفافیت اطلاعات نیز زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شده، اطلاعات را اخذ کرده و در اختیار مردم قرار دهد.

همچنین وی از تاسیس سازمان شفافیت اطلاعات به عنوان یکی از برنامه‌های دولتش جهت شفاف‌سازی هر چه بیشتر اقتصاد خبر داد.

وظیفه دولت سرمایه‌گذاری نیست

محسن مهرعلیزاده سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را برای پیشبرد اقتصاد ضروری می‌داند و از نظر وی نداشتن تنش داخلی و خارجی از جمله پیش شرط های سرمایه گذاری است. وی در مناظره اقتصادی نامزدها گفته بود: بیش از ۹۰ درصد از بودجه کشور در بخش اجرایی و جاری خرج می‌شود و ۱۰ درصد در بخش عمرانی است. باید زمینه را برای توسعه سرمایه‌گذاری فراهم کنیم. دولت سرمایه گذار نیست بلکه فراهم کننده مسیر سرمایه گذاری و یکی از این مسیرها امنیت سرمایه گذاری است. سرمایه گذار داخلی و خارجی باید احساس کند که امنیت دارد و فرار سرمایه نباشد. نداشتن تنش داخلی و خارجی از جمله پیش شرط های سرمایه گذاری است و ما باید با مردم منطقه همزیستی و دوستی داشته باشیم. ما در سطح توسعه علمی بالاتر از دیگران قرار داریم. ما یک بازار ۵۰۰ میلیون نفری را در اختیار داریم و باید از آن استفاده کنیم.

به مسکن مهر در کوتاه مدت ادامه می‌دهیم

مهرعلیزاده در مناظره ۱۵ خرداد در مورد برنامه دولت احتمالی‌اش برای مسکن آن را طرح بدی ندانست و گفت: برای این کار تسهیلات ارزان جهت در اختیار قراردادن مسکن ارزان را در برنامه داریم. بنظر من مسکن مهر طرح بدی نبود و می‌توان با طرف کردن مشکلات آن، طرح را در کوتاه مدت ادامه داد. در دراز مدت نیز میتوان به بخش خصوصی اجازه داد تا جهت ساخت مسکن ارزان زیر نظر دولت فعالیت کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

کد خبر 433911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 0
    اینها که حرف های حسن روحانی ست.