مرور وعده‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی

حیاتی‌ترین چالش پیش روی دولت سیزدهم مسئله اقتصاد است. در این شرایط، مردم طبیعتا به وعده‌های اقتصادی نامزدها توجه ویژه‌ای خواهند داشت.

صدای بورس- علی مومنی؛ دیروز پانزدهم خرداد، اولین مناظره هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم با محور موضوعات اقتصادی برگزار شد. این ایستگاه از تبلیغات انتخاباتی فرصت مناسبی است تا به مروری از وعده‌ها و برنامه‌های اقتصادی نامزدهای این دوره دست بزنیم. در این گزارش به سراغ مواضع و وعده‌های اقتصادی سید ابراهیم رئیسی می‌رویم.

در مقطع فعلی، مسائل اقتصادی و معیشتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که اقشار مختلف مردم به ویژه طبقات کم درآمد را تحت فشار قرار می‌دهد. بدین ترتیب شاید بتوان ادعا کرد حیاتی‌ترین چالش پیش روی دولت سیزدهم مسئله اقتصاد است. در این شرایط، مردمی که قصد شرکت در انتخابات را دارند طبیعتا به وعده‌های اقتصادی نامزدها توجه ویژه‌ای خواهند داشت. ابراهیم رئیسی در این باره چه برنامه‌ای دارد؟

هدایت، حمایت، نظارت سه وظیفه اصلی دولت در امر اقتصاد

اولین برنامه‌ای که رئیسی بعد از شروع تبلیغات انتخاباتی در آن شرکت کرد نشست اتاق بازرگانی ایران بود. رئیسی در این نشست گفت: مخالف مداخله دولت در اقتصاد است گرچه از تنظیم بازار دفاع می‌کند. از نظر وی هدایت، حمایت، نظارت سه وظیفه اصلی دولت در امر اقتصاد است. همچنین در این جلسه اجرای قانون «مقررات بخش تعاون» و «اجرای قانون بهبود کسب و کار» نیز وعده داده شد. وی معتقد است: بازار را دستوری نمی‌توان اداره کرد. با نشستن در اتاق هم نمی‌توان بازار را اداره کرد.

رئیسی با بیان اینکه دولت متصدی خوبی در اقتصاد نیست از اصل ۴۴ و سیاست خصوصی‌سازی دفاع کرد و بیان داشت: تمام آنچه حرکت بخش خصوصی را کند می‌کند باید رفع شود. باید در تمام مجوزها تجدیدنظر کرد. این‌ها به کند شدن بخش خصوصی می‌انجامد.

ارزپاشی ممنوع

یکی از نقاط ضعف اساسی دولت حسن روحانی مسئله کنترل بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی است. به همین دلیل مطابق انتظار نامزدهای منتقد دولت فعلی روی این نقطه تمرکز زیادی داشته اند. رئیسی نیز در مورد بازار ارز عنوان کرد: در کنترل نرخ ارز، هم ارزپاشی غلط است و هم اعلام اینکه خزانه خالی است، اشتباه است. در اتاق دربسته نمی‌توان برای کف بازار تصمیم گرفت.

وی همچنین در جایی دیگر در مورد واردات کالاهای خارجی به کشور این چنین اعلام نظر کرده بود: کالاهایی که در داخل امکان تولید دارند با واردات بی رویه بازارشان را از دست می‌دهند و از بین می‌روند. اگر کیفیت کالاهای داخلی به اندازه‌ای بود که زمینه رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشت و توانست در بازارهای خارجی جای خود را باز کند اشکال ندارد کالای خارجی در کنارشان قرار گیرد اما در وضع فعلی هرگونه واردات بی رویه یا واردات کالاهای دارای مشابه داخلی به ضرر تولید ملی است.

مبارزه با فساد، امضای کمپین رئیسی

یکی از مسائلی که رئیسی هم به عنوان رئیس قوه قضائیه و هم به نام نامزد انتخابات روی آن تاکید دارد مبارزه با فساد است. او با دفاع از عملکرد خود در قوه قضائیه در مبارزه با فساد، قوه مجریه را برای مبارزه با فساد بستر بهتری می‌بیند. به این گفته وی توجه کنید: مشکل کشور نبود جدیت و رودربایستی جناح‌ها و گروه‌هاست و بسترهای فساد باید در دولت از بین برود، ما به همه اعلام کردیم در مبارزه با فساد خط قرمز نداریم و هر پرونده‌ای نسبت به هر مقامی بدون هیچ چشم‌پوشی رسیدگی خواهد شد.

سالی یک میلیون مسکن می‌سازیم

از نظر رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور، مسئله مسکن پیشران اقتصاد کشور است. وی وعده داده هزینه‌های مسکن برای خانوارهای کم‌درآمد را کاهش دهد و سالانه یک میلیون مسکن بسازد.

شفافیت صندوق یارانه‌ها

رئیسی در مورد یارانه‌ها نیز از اختصاص ۳۵ درصد نقدینگی صندوقی که برای تامین یارانه‌ها وجود دارد به تولید خبر داده است و وعده‌ شفافیت دخل و خرج دولت در موضوع یارانه‌ها را نیز طرح کرده.

مالیات ندادن پر درآمدها بی‌عدالتی است

این نامزد انتخابات در مورد نظام مالیاتی نیز دیدگاه‌هایی دارد. وی با انتقاد از فرارهای مالیاتی گفت: این طرح [طرح جامع مالیاتی] برای ۱۵ سال گذشته است و قرار بود رضایت مؤدیان، کاهش هزینه‌ی ستاندنِ مالیات و افزایش مالیات انجام بگیرد که نشد. برنامه ما سامانه هوشمند مالیاتی است که فعالیت‌های اقتصادی شفاف شده، از فرار مالیاتی جلوگیری شود و عدالت مالیاتی اجرا شود. ارقامی از قبیل ۷۰ هزار، ۱۵۰ هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای فرار مالیاتی گفته می‌شود و به میزانِ مالیات‌های دریافتی، فرار مالیاتی داریم. برخی مشاغل بیشترین درآمد را دارند ولی کمتری مالیات را پرداخت می‌کنند؛ از کارمندان قبل از دریافت حقوق، مالیات گرفته می‌شود ولی افرادی هستند که درآمدهای بسیار بالایی دارند که مالیات نمی‌دهند و این بی‌عدالتی است.

رئیسی و بورس

در جریان برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون با نامزدها، رئیسی در مورد بورس نیز اظهار نظر کرد. وی گفت: حقوقی‌های بورس مانند بچهپولداری هستند که بازار را تکان می‌دهند و باید کنترل می ‌شدند. وی همچنین به انتقاد از سیاست‌های بورسی دولت پرداخت: مردم با اعتماد به دولت وارد شدند، مگر کسری بودجه دولت باید از بورس تامین شود؟ این پول اگر می‌رفت به سمت تولید دیگر این مشکلات را نداشتیم.

رئیسی از راهکار بورسی دولت احتمالی خود برای نجات بازار سرمایه نیز رونمایی کرد و بیان کرد: الان راه حل این است که صندوق جبران خسارت راه ‎اندازی کنیم تا به مردم اعتماد بدهد. با صندوق بیمه یا صندوق جبران خسارت برای افرادی که سهامدار بورس هستند و حتی مبالغ اندک دارند دولت باید برای جبران خسارت مردم که به بورس امید بستند این موضوع را حل و جبران کند.

در مناظره اقتصادی پانزدهم خرداد چه گذشت؟

گرچه مناظره اول امسال با موضع اقتصادی برگزار شد اما تمرکز نامزدها در این مناظره کاملا روی مسائل اقتصادی نبود بلکه بیشتر به اتهام‌زنی به یکدیگر و پاسخ دادن به اتهام‌های طرح شده پرداختند.

در این مناظره، رئیسی در پاسخ به پرسشی در مورد رفع موانع تولید گفت: ما برای اینکه تولید رونق پیدا کند باید برای آن جذابیت ایجاد کنیم و از سوی دیگر از جذابیت امور اقتصادی غیر مولد بکاهیم. اینکه نقدینگی و پول‌ها به سمت ارز، طلا و زمین و امور غیر مولد برود، باید جاذبه اش از بین برود. باید برای کارهای غیرمولد مالیات در نظر بگیریم و از مالیات تولیدکنندگان بکاهیم و با شیب ملایمی آن را به میزان پایین‌تری ببریم و ۲۵ درصد را به ۱۰ درصد برسانیم.

وی همچنین در مورد مسئله قاچاق گفت: ما باید کاری کنیم مسأله قاچاق به عنوان یکی از موانع جدی تولید به حداقل برسد و از بین برود.

مجری برنامه سوالی در مورد تورم و راهکار نامزدها برای تعدیل آن پرسید که رئیسی در جواب از ارائه راهکار امتناع کرد و تنها به تشریح شرایط فعلی پرداخت. وی گفت: متاسفانه یکی از مشکلات جدی‌ای امروز مردم گرفتار آن هستند موضوع تورم است. قیمت‌ها نسبت به کالاهای اساسی فوق العاده افزایش پیدا کرده است و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸ برابر و قیمت گوشت و مرغ و … حدوداً ۶ برابر افزایش پیدا کرده است و امروز آنچه مردم را بسیار نالان کرده است این است که سفره‌ای که مردم داشتند کوچک شد.

رئیسی همچنین به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ باید به سمت ارز تک نرخی رفت و ارز صادراتی را مدیریت کرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

کد خبر 433902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =