واریز باقی مانده منابع صندوق توسعه در چند روز آینده

دهقان دهنوی معتقد است؛ به‌محض واریز نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، وضعیت بازار سهام نسبت به گذشته با تغییرات زیادی همراه شد و روند بهتری را به خود گرفت.

به گزارش صدای بورس، براساس تصمیم‌های جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در هفتم اردیبهشت‌ماه، بانک مرکزی موظف به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی به حساب صندوق توسعه ملی و واریز منابع حاصل به صندوق تثبیت بازار سرمایه شد.

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه، بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

براساس این خبر، رییس سابق بانک مرکزی اعلام کرده بود: مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به‌صورت تدریجی فروخته و برای کمک به بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود که طبق این اقدام، در نخستین گام معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار واریز و ۱۵۰ میلیون دلار باقی‌مانده نیز به‌تدریج واریز خواهد شد.

با توجه به صحبت‌های انجام شده، قرار بر واریزی باقی‌مانده این نقدینگی نهایتا تا تاریخ ۱۱ خردادماه بود که این اقدام انجام نشد و تاکنون هم خبری از زمان دقیق این واریزی اعلام نشده است.

تغییر رییس بانک مرکزی نقشی در تاخیر این واریزی ندارد

در این زمینه محمدعلی دهقان دهنوی به باقی‌مانده منابع مالی که قرار بود بانک مرکزی تا ۱۱ خرداد ماه واریزی آن را به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام دهد، اشاره کرد و افزود: اکنون به‌جد در حال پیگیری‌های لازم برای واریز باقی‌مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم و به احتمال زیاد در چند روز آینده این اقدام انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تغییر رییس بانک مرکزی ممکن است در تاخیر این واریزی نقش داشته باشد یا خیر، گفت: تغییر رییس بانک مرکزی هیچ ارتباطی به تاخیر یا عدم واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ندارد، زیرا از زمان «عبدالناصر همتی» رییس سابق بانک مرکزی دستورات لازم به این بانک ابلاغ شده بود.

دهقان دهنوی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بسیاری از فعالان بازار معتقدند با توجه به خروجی نقدینگی که در زمان ریزش بازار انجام شده، معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند بر بازگشت رشد به معاملات تاثیرگذار باشد، آیا ممکن است تصمیمات لازم برای واریزی بیشتر اتخاذ شود یا خیر، گفت: در این مرحله معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود، در مصوبه اصلی رقم بیشتری برای واریزی در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز اقدام‌ها و پیگیری‌های لازم برای واریز انجام خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به اظهارنظر برخی از فعالان بازار که معتقد بودند واریز ریالی ۵۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه نتوانست نقش چندان موثری در بهبود وضعیت بازار داشته باشد، خاطرنشان‌کرد: صحبت‌های مطرح شده در مورد عدم تاثیرپذیری بازار از این واریزی درست نبود، زیرا به‌محض واریز نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، وضعیت بازار سهام نسبت به گذشته با تغییرات زیادی همراه شد و روند بهتری را به خود گرفت.

وی با بیان اینکه بازار در چند روز گذشته برای چند روز متوالی مثبت شد، گفت: عوامل متعددی در روند صعودی بازار تاثیرگذار هستند و نمی توان روند بازار را به صورت روزانه در نظر گرفت و روند صعودی و نزولی شاخص بورس را فقط وابسته به یک یا چند عامل دانست.


بیشتر بخوانید:
بازدهی مثبت بزرگان / صدرنشینی پالایشی ها


دهقان‌دهنوی با اشاره به اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه از یک اساس‌نامه و روش معاملاتی برخوردار است، افزود: زمانی که بازار وارد فاز منفی شود صندوق‌ها اقدام به عمل می‌کنند و فعالیت‌های لازم را برای خرید انجام می‌دهند، در مقابل زمانی هم که بازار وارد فاز مثبت می‌شود پول خود را نقد می‌کنند تا در شرایط منفی بازار دوباره اقدام به خرید کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: کار اصلی صندوق تثبیت بازار سرمایه، تسهیل‌کننده روند بازار است و قرار نیست که این پول وارد صندوق تثبیت شود و بخواهد با آن اتفاقات دیگری انجام شود.

وی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در راستای وظایف خود با سرمایه‌هایی که در اختیار دارد به تثبیت شرایط بازار کمک می‌کند، گفت: تثبیت شرایط بازار وابسته به سایر عوامل اقتصادی است که در صورت کمک سایر پارامترها می‌توان شاهد روزهای خیلی بهتری در بازار باشیم.

دهقان‌دهنوی به تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و به ایرنا ادامه‌داد: اکنون مالیات بر عایدی سرمایه فقط در حد طرح است، برای بازارهای موازی که غیرمولد هستند تصمیم اخذ مالیات گرفته شده و با توجه به اینکه مالیات از بازار سرمایه گرفته نمی‌شود بنابراین این طرح برای معاملات بورس طرحی بسیار مثبت است و به نفع معاملات این بازار خواهد بود.

کد خبر 433893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =