مناظره 7 نامزد انتخابات 1400/ لحظه به لحظه

مناظره انتخاباتی بین ۷ نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در صدا و سیما برگزار شد.

صدای بورس، محبوبه قرمزچشمه، مناظره بین 7  نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در استدیو 11 صدا و سیما ساعت 17 عصر آغاز شد و در دو بخش 90 دقیقه پایان یافت.

قبل از آغاز مناظره بر اساس قرعه کشی شماره های صندلی مشخص شد به ترتیب :

  • صندلی 1: سعید جلیلی
  • صندلی 2: سید ابراهیم رئیسی
  • صندلی 3:امیر حسین قاضی زاده هاشمی
  • صندلی4 : علیرضا زاکانی
  • صندلی 5:محسن رضایی
  • صندلی 6: محسن مهر علیزاده
  • صندلی 6:عبد الناصر همتی 

بخش اولِ نیمه اول  مناظره، اقتصادی بود و با 7 سوال  هر کاندیدا 3 دقیقه وقت داشتند در قالب 3 دقیقه نظرات خود را بیان کند.

  • بخش اول نیمه او ل

اولین نفر ابراهیم رئیسی در قرئه کشی برای جواب این پرسش شروع صحبت کرد.

نقدینگی بابد یه سمت تولید برود

وی گفت: نقدینگی به سمت تولید برود و جلوی قاچاق را گرفت. از حرکت سرمایه به سمت طلا، سکه دلار باید جلوگیری کرد.

محسن رضایی در پرسشی که مربوط به صلاح فرایند بودجه ریزی کشور بود، گفت: ۸ سال پیش در مقابل کلید بی خاصیت یک هزار تومانی نشان دادم. وی در حالی که یک هزار تومانی از جیب خود درآورد، گفت، چرا باید مردم با زباله گردی روبرو شوند. اقداماتی که بانک مرکزی ( با اشاره به همتی ) انجام داده مشکل ایجاد کرده است. در بازار سرمایه دولت راه غیر قانونی را برای تشویق حرکت پول از بانک ها به سمت بورس پیش گرفت. چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچکتر شود و قطار انقلاب به یک اسکوتر تبدیل شده باشد.

من اقتصاددان هستم

عبدالناصی همتی در ابتدا با ابراز تاسف با عدم حضور زنان و کسانی که در این مناظره کاندیدایی ندارند، بدون توجه به پرسش عنوان شده، گفت: من اقتصاد دان هستم و منابع لازم برای اجرایی شدن بسیاری از برنامه ها را ندارم. از تولید ثروت سخن گفته نمی شود. من هم کیک اقتصاد را بزرگ و هم آن را عادلانه تقسیم می کنم. وضعیت جیب مردم می تواند بهتر شود. آقای رضایی جای مقصر دانستن بانک مرکزی ، شما خود در مجمع ما را به خاطر اف ای تی اف معطل کرده اید.

آقای رییسی تحصیلات مربوط ندارند

مهر علیزاده در سوالی در مورد فرار مالیاتی نامه ای از جیب خود در آورد و گفت:۵۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند و ۷ میلیون سرپرست خانوار توان مالی ندارند، آیا جنابعالی حاضر هستید خانواده خود را به دست راننده ای بدون تخصص بدهید که از جاده چالوس به مقصد برساند وی به تحصیلات ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت تحصیلات مربوطه ندارد.

ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ارزش ریال بداند

امیر حسین قاضی زاده هاشمی در ارتباط با ارزش پول ملی گفت: آن طرف روی سکه ارزش پول ملی کنترل تورم است. ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ارزش ریال بداند. ما در دولت سلام ۲۱۳ پروژه داریم که بر اساس آن می توانیم ارزش پول را حفظ کنیم. وقتی از کنترل تورم صحبت می کنیم هدایت نقدینگی به سمت تولید سخن می گوییم.

باید به همتی نوبل شیمی داد

زاکانی در پرسشی در ارتباط با حجم نقدینگی بیان کرد: دوستان در حال انشاء خواندن هستند، آقای رئیسی کاندیداها را نابود نکنید، آقای همتی شما پول ملی را نابود کرده اید باید به همتی نوبل شیمی داد، راه حل مشکل، متصل کردن بانک ها با یکدیگر به هم و شفاف سازی اطلاعات است.

۲۵۰۰ کالری باید در سبد غذایی مردم باشد

سعید جلیلی در مورد محرومیت زدایی گفت: آیا در روستاهای دور افتاده حق مردم را در جنبه اقتصادی در نظر می گیریم یا نه؟ اگر این نگاه را نداشته باشیم به یک سری کارهای نمایشی رو خواهیم آورد. چند طرح اساسی داریم که باید انجام شود و محرومیت به حداقل برسد. حق مردم را در سهمی که از انرژی دارند دریافت کنند. در سبد غذایی مردم باید ۲۵۰۰ کالری دریافت کنند که تلاش می کنیم محرومیت زدایی باشد، طرح مفصلی در موضوع سفر داریم که مردم با شرایط کنونی بتوانند سفر کنند.

بخش دوم نیمه اول :

قیمت دلار منطقی باشد نه دستوری

علیرضا زاکانی گفت: مستدل صحبت کنیم .بزرگترین خدمت همتی می توانسته نظارت بر حجم نقدینگی داشته باشد که متاسفانه انجام نداده است.  قیمت دلار به شکل منطقی و نه دستوری باید باشد. پارامترهای تورمی و نقدینگی و افزایش پایه پولی سه پرسشی است که آقای همتی باید پاسخ دهند چرا که در ۳ حوزه کشور دچار مشکل است.

یارانه 450 هزار تومانی پرداخت می کنیم

محسن رضایی گفت: نمودار عملکرد همتی در بانک مرکزی را نشان می دهد، قیمت دلار از ۸ هزار تومان تا ۲۱ هزار تومان رسید و سیاست غلطی بود که فاجعه ای در نقدینگی ایجاد شد. برای اداره اقتصاد کشور برنامه ای داریم، یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با دقت محاسبه کرده ایم پرداخت می کنیم. قطار اقتصاد را به شکلی بزرگ می کنم که تمام اقشار بتوانند در آن شرکت کنند امیدوارم که مردم این فرمان را به ما بدهند.

آقای همتی شما در رویکرد مشکل دارید

سعید جلیلی گفت: مسائل اقتصادی پاسخ های مشخصی دارد، سوال این است که چرا انجام نشده است، یک راه این است که پاسخ را بدانی و اراده دنبال کردن آن را داشته باشید. آقای همتی شما در رویکرد مشکل دارید، یک رویکرد این است که عوض کار واقعی کشور را با نمایش اداره کند. مرد اقتصاد ما در اقتصاد بایدباشد  نه در رسانه. دو نگاه وجود دارد که یا کشور را همین گونه اداره کنیم و برای اجرایی نشدن هر موضوعی یک بهانه پیدا کنیم. نگاه دوم این است که با کمک توانمندی نخبگان راهکار پیدا کرد.

در مقابل ۵ کاندیدا هستند که همه پوشش رئیسی هستند/ آقای جلیلی شما در زمین ترامپ بازی کرده اید

عبدالناصر همتی گفت: قبلا هم گفتم در مقابل ۵ کاندیدا هستند که همه پوشش رئیسی هستند، نمی شود که همه از همتی ایراد بگیرند. آقای جلیلی شما در زمین ترامپ بازی کرده اید. اگر من نبودم  دلار باید ۵۵ هزار تومان بود اما الان ۲۲ هزار تومان است. آقای زاکانی از پوششی در بیاید، جناب آقای رضایی نحوه مدرک شما چگونه است؟ آقای رئیسی شما ۴۰ سال قوه قضائیه بوده اید بروید مشکل قوه قضائیه را حل کنید.

آقای رئیسی سندرم پست بی قرار دارند 

مهر علیزاده گفت: از آقای رئیسی سوال دارم که راه حل هایی در مورد رفع موانع تولید سخن گفته اید، چقدر با موانع تولید آشنا هستید؟ یکی از ارکان توسعه ملی در قوه قضائیه است. می گویند آقای رئیسی سندرم پست بی قرار دارند .

با صداقت سخن می گویم

رئیسی: من با مردم با صداقت سخن می گویم. من دیدگاهم رقابت است، نه سایت و نه روزنامه بستیم.  چرا داد کشاورز و جوان و... را در آورده اید.

۶۵ درصد منابع بانکی به یک دهک اول جامعه داده شده

قاضی زاده هاشمی گفت:  می گویند پوششی هستی تا موضوع را به انحرف بکشند، مسئله ما مدیریت است اما آنچه مهمتر است، وجود ساختارهای استضعاف گر است. ۶۵ درصد منابع بانکی به یک دهک اول جامعه داده شده است. ۷۰ درصد منابع بانکی به تهران داده شده است. وقتی منابع اینگونه تقسیم می شود مشکلات ایجاد می شود.

بخش سوم نیمه اول :

به کاندیدا ها وقت داده شد در مورد نظرات اقتصادی خود سخن بگویند

برای جهش نباید دنبال بهانه باشیم

جلیلی: اگر می خواهیم کشور را جهش بدهیم باید به دنبال بهانه نباشیم و ۳ موضوع اصلی را در نظر بگیریم. ارزش پول ملی با جهش تولید و جهش صادرات و تعاملات گسترده با جهان انجام می شود. اگر سخن از تولید ثروت انجام می شود ارزآوری باید وجود داشته باشد، ماموریت به دستگاه ها داده شود تا برای تحقق ارزآوری فلان ماموریت را انجام دهد. باید اشتغال ایجاد شود و هر بخشی بتواند شغل ایجاد کند.

همتی را ممنوع الخروج می کنم

رضایی گفت: اگر من دولت را به دست بگیرم، عده ای از جمله همتی را ممنوع الخروج می کنم و اسناد را به مسئولین خواهم سپرد، از بانوان در دوست خود خواهم داشت و ۲ نفر از زنان در هیئت دولت خواهم داشت، برنامه اقتصادی که طراحی کرده ام به یک ایران بزرگ اقتصادی منجر خواهد شد. پیشران های اقتصاد از اهیمت دارد و هر کدام فعال شود ۳۰۰ تا ۴۰۰ صنعت را به پیش خواهد برد. در اداره استان ها از خود استان ها مدیر خواهم گماشت.

با نام دولت زندگی برنامه هایی را برای اجرا دارم

مهر علیزاده گفت: یک الگوی توسعه مشخص وجود نداشته است. در الگویی که در نظر گرفته ام مانع زدایی از تولید یک اصل است، معافیت مالیاتی از تولید، هدایت نقدینگی به سمت تولید، حفاظت از محیط زیست، ایجاد زمینه جلوگیری از فزار مالیاتی از جمله برنامه های من  است. مسئولیت های زیادی داشته ام و با نام دولت زندگی برنامه هایی را برای اجرا دارم.

آیا امان نامه به من می دهید؟

همتی گفت: بحث اساسی من تغییر حکمرانی است، سال هاست کشور را سیاسیون اجرایی کرده اند حال دولت را به اقتصادی ها بدهیم. آیا امان نامه به من میدهید؟ آقای رضایی شما چه سخنی است می گویید؟ شما مردم را فقیر کرده اید، پای خود را از اقتصاد بیرون بکشید مشکل حل می شود. چرا اخبار، شما را مثل سوپر من رسانه ای می کنند؟ همه کسانی که اینجا هستند پوششی هستند.

زانوی دولت به گردن مردم است

قاضی زاده گفت: روش اداره کشور فرسوده است و باید اصلاح نهادی شود. زانوی دولت به گردن مردم است و باید زانوی خود را از گردن مردم بردارد، مثل موضوع بورس، مالیات. یک نظام طراحی کرده ایم و معتقدیم یک دگیردیسی انجام شود و گام بندی ۲۰ گام است. یکی از آن تورم گرانی است که در ۴ سال تک رقمی شود، مسئله اشتغال و ازدواج حل شود، ۵۰۰ میلیون اعتبار برای اشتغال، مسکن و ازدواج در نظر گرفته ایم . نرخ بیکاری را در سه سال اول کاهش دهیم. بورس مسائل ساختاری آن در مجلس در حال حل است و مسئله آن را با ۳ برنامه حل خواهیم کرد. برای بهداشت درمان و تغذیه برنامه در نظر گرفته ایم.

دولت ما از جلوی تولید کنار خواهد رفت

زاکانی گفت: مبارزه با فساد اقتصادی از جمله اهداف من است در بخش فرهنگ و اقتصاد برنامه دارم. در جهش تولید برنامه داریم. بی ثباتی ها ، مالیات و بیمه را از مقابل تولید برخواهیم داشت. دولت ما از جلوی تولید کنار خواهد رفت. 9 پیشران اقتصادی داریم که زیرساخت های ریلی، گردشگری، توسعه روستایی، بنگاه های خرد از جمله آن است. به دنبال جهش تولید و خلق ثروت هستم.

کشور به مدیر مقتدر نیازمند است

رئیسی گفت: در دستگاه قضایی با پرونده های بسیاری که در دستگاه دولت ایجاد شده است، روبرو هستیم. در قوه قضائیه جایگاه خدمت کردن مقتنم است امروز با خواستی که عموم مردم دارند مواجه شده ام . نیازمند به مقام و پستی نیستم چه در آستان قدس رضوی بودم و چه در قوه قضائیه، به دلیل درخواست مردم آمده ام. برای کسب و کار، برنامه و معیشت مردم برنامه داریم. کشور به مدیر مقتدر نیاز مند است. من می توانم برای برنامه های خود اقتصاد دان ها را به خط کنم.

  • بخش اول نیمه دوم  :

این بخش با یک وقت استراحت 15 دقیقه ای شروع شد و هر فرد 3 دقیقه برای سوالات زمان در نظر گرفته شد.

آقای همتی شده اید استاد جا خالی دادن

رضایی گفت: دلیل شکست خصوصی سازی دولت روحانی نه تنها قفل های خارجی را باز نکرد بلکه در های داخلی را نیز قفل کرد. به اهلیت در دولت روحانی در نظر گرفته نشد.شما آقای همتی شده اید استاد جا خالی دادن.

شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم

قاضی زاده در پاسخ به پرسش جلوگیری از واردات بی رویه به کشور گفت: شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم که با استفاده از رانت های مختلف تولید و نهاده های تولید را تهدید می کنند، یک دولت باید از تولید داخل دفاع کند. قاچاق از مبادی اصلی و در اختیار قرار دادن ارز ارزان قیمت به وارد کننده از جمله آفات است. مشکل زنجیره تامین داریم و طراحی کرده ایم تولید ارزش را به مدیران بزرگ بسپاریم (از بذر تا سفره مردم) و دریافت کننده های اختیارات پاسخ گو باشند.

بخش معدن پیشران توسعه اقتصادی

جلیلی در پاسخ به پرسش معدنی گفت: ایران در معدن، شیلات و... فرصت های بسیاری دارید و هر کدام یک واگن قطار است. بررسی های دقیق در خصوص معدن داشتیم از طریق معدن به عنوان بخشی که می تواند پیشران باشد و ارزش افزوده ایجاد کند. یکی از مشکلات ما این است که معادن ما خام فروشی می شود. یکی از فرصت ها معدن است و می توان موتو اقتصاد کشور را روشن کرد و بخشی از هزینه های کشور را تامین کرد و در بخش معدن جهش کرد. 

رئیسی در پاسخ به پرسش زمین خواری گفت: سندهای عادی باید تبدیل به سند رسمی تبدیل شود. مدیریت از اهمیت بسیاری برخوردار است. سازمان های مردم نهاد را باید فعال کنیم و از تغییر کاربری ها خود مردم جلوگیری کنند. با پیگیری های دستگاه قضایی توانستیم بخشی از مشکلات را حل کردیم

با مفاسد اقتصادی به جدیت برخورد خواهیم کرد

زاکانی گفت: باید مسیر دولت را اصلاح کنیم. برنامه ما مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... است. اقتصاد امروز در جهان دانش بنیان است و بسته جامع آماده کرده ایم که با مفاسد اقتصاد به جدییت برخورد خواهیم کرد.

من نماینده آقای روحانی نیستم

همتی پاسخ به راهکار برای کنترل بازار ها چیست، گفت:  باید نقدینگی را حل کنیم، از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهیم کرد. راهکار قیمت گذاری در کل دنیا شکست خورده است. دولت باید نقدینگی را کنترل کند. یکی از ابزارهای کنترل نقدینگی ارزهای ایران است که در خارج از کشور بلوکه شده است.

بخش دوم نیمه دوم

در بخش چهارم هر کاندیدا  در 3 دقیقه به پرسش ها پاسخ دادند

همتی در پاسخ به پرسش بخش کشاورزی و آب گفت: 12 میلیارد دلار نهاده های دامی وارد کشور می شود.بحران آب و مصرف 75 درصد آب در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد. قیمت گذاری محصولات کشاورزی تضمین خرید است باید تضمین خرید به قیمت بازارروز باشد. باید انبارهایی را ایجاد کنیم و بتوانیم آن ها را از طریق بورس کالا محصولات را بفروشیم.

90 درصد بودجه در مرکز کشور انجام می شود

زاکانی در پاسخ به پرسش بومی گزینی گفت: 90 درصد بودجه در مرکز کشور انجام می شود، توجه به محورقرار دادن نخبگان استان ها و تلاش در جهت انتقال ظرفیت اعتباری به شهرستان ها باعث می شود توسعه پیدا کنیم و با 9 پیشران اقتصادی  کل کشور را در مسیر توسعه قرار می دهیم و از فلاکتی که در سال های قبل ایجاد شده در 4 سال تحول را حس کند. 

مهرعلیزاده در پاسخ به پرسش  راهکارهای تخریب محیط زیست گفت: در مجلس منطقه گرایی باعت ضرر زدن به محیط زیست می شود. نهادهای محیط زیست باید قدرتمند شود. 

مزایای دولت فوق هوشمند

جلیلی پاسخ به پرسش شهرک های صنعتی گفت: بخشنامه هایی که در زمینه های مختلف عنوان شده که بخشی از آن به تولید لطمه می زند، شهرک های صنعتی تقاضا دارند در صدور بخشنامه ها از صاحبان صنایع مشورت گرفته شود. ماشین دولت برای این است که صنعت را به جلو ببرد نه اینکه مشکل ایجاد کند. با مزایای دولت فوق هوشمند از این مشکلات پیشگیری کرد.

منابع به درستی تقسیم شود

قاضی زاده هاشمی در مورد مهمترین برنامه برای توسعه اشتغال در روستا ها چیست، گفت: باید به گونه ای تقسیم منابع انجام شود جوانان بتوانند در همان شهر خود شاغل شوند به گونه ای منابع را تقسیم  می کنم که این مشکلات حل شود.

نباید دولت قبلی دوباره تکرار شود

رضایی گفت: سال 1400 سال گشایش اقتصادی است. هشدار من به این بازمی گردد که  8 سال آینده چالش هایی همچون کم آبی داریم.  آقای همتی می گوید به خاطر اینکه بینشم با اقای روحانی متفاوت است، کنار گذاشته شده ام، همان طور که سال 92  یک هزار تومانی را نشان دادم همان طور که پیش تر فریاد زدم می گویم نباید دولت قبلی دوباره تکرار شود. باید از متلک گفتن ها و جنگ های روانی  دور شویم. 

ارز را باید تک نرخی کرد

رئیسی در پاسخ به سوال تورم گفت: مسکن 7 برابر، خودرو  8 برابر و گوشت و مرغ افزایش قیمت یافت است، در همین سالن 8 سال پیش گفتند که اگر رئیسی بیاید دلار خیلی گران می شود. دولت روحانی مانند دروازه بانی است که 17 گل خورده وقتی در مورد دلیل پرسیده می شود اگر من نبودم تیم 30 گل می خورد. نمی توان دستوری کشور را مدیرت کرد. ارز را باید تک نرخی کرد. کمک کردن به سفره مردم درست است اما باید ارز صادراتی را مدیرdت کرد. 

بخش سوم نیمه دوم

در بخش سوم هر کاندیدا جمع بندی مباحث خود را در 4 دقیقه بیان کردند:

زاکانی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کشور درس خواندم، نامزد پوششی گفتند، شما اصلی ترین نامزد پوششی هستید، بی تدبیری همتی مرغ را 30 هزار تومان کرد دیگران بودند و همتی هم بود. چرا به مردم دروغ می گویید؟  مردم صداقت می خواهند. دولت را از جلوی ملت می کشیم کنار و بانک را در خدمت قرار می دهیم . دولت خود را پشتیبان بازار سرمایه قرار می دهیم. چرا دولت روحانی از بازار سرمایه پول برداشته است؟ باید بدانیم که خود را باید اصلاح کنیم. وعده ندهیم. سال اول تغییر و سال آخر تحول را در دولتم ایجاد خواهم کرد.

خصوصی سازی تبدیل به اختصاصی سازی شده

قاضی زاده هاشمی گفت: مردم می گویند چرا مشکلات حل نمی شود؟ در 3 سال به این نتیجه رسیدیم که نحوه مدیریت کشور مشکل دارد، در دولت سلام آمده ایم 19 پروژه ایجاد کرده ایم. دولت سلام آمده است مردم سالاری را نهادینه کند، دولت باید پاسخ گو باشد به مردم و جایی که دولت خطا می کند باید به مردم پاسخ دهد.انحصار ها یک طبقه درست کرده و خصوصی سازی تبدیل به اختصاصی سازی شده است. منابع کشور اگر به همین شکل بخواهیم تقسیم کنیم به هر نفر 3 میلیون تومان می رسد این پول به کجا رفته است.

2 میلیون نفر فالوور دارم

رئیسی گفت: رئیس جمهور رئیس همه جمهور است. رئیس همه اقلیم است و خدمت گذاری به پیر و جوان و زن و مرد است. بانگاه عمیق به حل مشکلات کشور بپردازد و با کمک برنامه رئیس جمهور شود.12 اندیشکده ایجاد کردیم و حل مسائل مردم را در دستور کار قرار دهیم. در فضای مجازی عقب هستیم. در ارتباط با فضای مجازی باید کار کرد من خودم در فضای مجازی فعال هستم 2 میلیون نفر فالوور دارم.

کار با نمایش به نتیجه نمی رسد

جلیلی گفت: رئیس جمهور باید با اقتدار بتواند به موقع تصمیم درست بگیرد و این تصمیم اجرایی شود و آنچه قول داده است اجرایی شود.باید فرهنگ سیاسی غلطی که شکل گرفته را باید درست کنیم. کار با نمایش به نتیجه نمی رسد. ماشین دولت برای حرکت تنها با یک بخش نامه درست نمی شود باید  دنبال شود و به نتیجه درست برسد. وقتی از هوشمند سازی دولت سخن گفته می شود منظور حل شدن این مشکلات است. تعارفات سازمانی مانع از کار می شود.

مهر علیزاده گفت: کوچکترین مسئله اجتماعی آمادگی تبدیل شدن به بحران را دارد.

5 درصد بالاتر از قیمت وارداتی محصولات را تضمینی می خرم

رضایی گفت: علاوه بر یک میلیون مسکن در مجلس عنوان شده، یک میلیون مسکن هم جدا تولید می کنیم، 5 درصد بالاتر از قیمت وارداتی محصولات را تضمینی می خرم، دست دلالان را قطع خواهم کرد. خودم را سرباز وطن می دانم و من شرمنده زباله گردها، کوله برها و نان قرض بگیر ها هستم.به جای همه دولتمردان کشور از شما عذر خواهی می کنم. 

من به امید شما به این عرصه آمده ام

همتی گفت:به ترکی گفت: من به امید شما به این عرصه آمده ام، فکر کردم زاکانی پوششی هستند الان فهمیدم سوپر پوششی هستند. افتخارم این است که در شرایط سخت نگذاشتم ایران شبیه به ونزوئلا شود. جامعه ایران در حال تبدیل شدن به کشوری پیر است. اگر درست انتخاب کنیم الگوی اقتصادی منطقه خواهیم شد. ما می توانیم نتیجه و صحنه را عوض کنیم، رای بدهید و نظر لااقل 10 نفر دیگر را تغییر دهید، ما مردم می توانیم بازی و صحنه را تغییر دهیم و عوض کنیم . 

کد خبر 433881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =