قارچ سیاه بدتر از کرونا هم اکنون در تهران  

قارچ سیاه یک عفونت قارچی خطرناک، نادر و مهاجم است که به بینی ، چشم ، ریه و حتی مغز حمله می‌کند. این بیماری هم اکنون در هند شایع و با موج سهمگین کرونا مواجه شده است.

به گزارش صدای بورس، بیش از ۹ هزار نفر در هند به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند و حالا مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا از مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری عفونی «قارچ سیاه» در تهران خبر داده و گفته: «به صورت رسمی موارد اعلام نشده ، مواردی بوده که بیماران مبتلا به کرونا بهبود پیدا کرده‌اند اما به عفونت قارچی مبتلا و در بیمارستان لقمان تهران بستری شده‌اند.»

قارچ سیاه چیست؟

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا (CDC) ، قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به آن ها منتقل شده باشد. اما عفونت از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نام‌گذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

دامنه خطر چقدر است؟

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر در پی ابتلا به این عفونت را بالای 50 درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است. پزشکان باید بافت‌های مرده ناشی از عفونت را به سرعت از بدن بیمار جدا کنند. در برخی موارد لازم است بخشی از صورت بیمار برداشته شود تا قارچ به مغز نفوذ نکند.

گاه عفونت در حدی پیشروی می‌کند که پزشکان ناچار می‌شوند چشم‌های بیمار را تخلیه کنند.مبتلایان در صورت درمان نشدن طی چند روز جان می‌سپارند.


بیشتر بخوانید:

طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اقدام خوبی برای کاهش فشارهای اقتصادی


قارچ سیاه با کووید۱۹ چه ارتباطی دارد؟

به گفته وزارت بهداشت هند، افراد دچار کمبود ایمنی و مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی - از جمله بیماران مبتلا به کووید۱۹، بیماران دیابتی، افرادی که استروئید مصرف می‌کنند و افرادی که بیماری‌های دیگر مثل سرطان دارند و پیوند عضو داشته‌اند - در برابر این بیماری آسیب‌پذیری بیشتری دارند. در این میان بیماران کرونایی به طور ویژه‌ای آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا نه تنها ویروس سیستم ایمنی آن ها را ضعیف کرده، بلکه «داروهایی که برای درمان آن ها استفاده شده واکنش سیستم دفاعی بدن شان را سرکوب کرده است.»

به گفته این وزارتخانه، بیماران مبتلا به کووید که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اند و تحت اکسیژن درمانی هستند، ممکن است در مجاورت دستگاه رطوبت‌ساز باشند و این موضوع محیط را برای رشد قارچ‌ها، از جمله قارچ سیاه، مستعد می‌کند و آن ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. البته تاکید شده است هر فردی که به کووید۱۹ مبتلا شده یا از آن بهبود یافته است، در خطر عفونت قارچ سیاه قرار ندارد. این عفونت در بیمارانی که به دیابت مبتلا نیستند، دیده نشده است.

قارچ سیاه تا چه حد رایج است؟

قارچ سیاه هرچند بیماری نادری است، ولی در سراسر جهان وجود دارد. با این حال به نظر می‌رسد این بیماری در هند رایج‌تر است. بسیاری از بیماران در هند به دلیل انجام ندادن معاینات سالانه نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند. میزان مرگ و میر در پی ابتلا به این بیماری عفونی به دلیل تاخیر در درمان بیماری در هند بیشتر است. آب و هوای هند نیز مساعد رشد قارچ، از جمله قارچ سیاه، است.

قارچ سیاه مثل هر قارچ دیگری در هوای مرطوب و گرم سریع‌تر رشد می‌کند. اما چند روز پیش دکتر مسعود مردانی از مشاهده قارچ سیاه در تهران خبر داد و گفت: «بیماران کرونایی که به عفونت قارچ سیاه مبتلا شده‌اند، در بیمارستان لقمان تهران بستری و پس از درمان مرخص شدند.»

منبع: رکنا

کد خبر 433625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =