پارادوکس سیگل

یکی از اقتصاددانانی که این روزها درباره تورم و ریزش بازار سهام آمریکا هشدار می‌دهد، جرمی سیگل است. او در گفت‌وگو با شبکه خبری CNBC گفته بازار سهام آمریکا در سال ۲۰۲۱ با سقوط روبه‌رو خواهد شد.

یکی از اقتصاددانانی که این روزها درباره تورم و ریزش بازار سهام آمریکا هشدار می‌دهد، جرمی سیگل است. او در گفت‌وگو با شبکه خبری CNBC گفته است که بازار سهام آمریکا در سال ۲۰۲۱ با سقوط روبه‌رو خواهد شد.


جرمی جیمز سیگل متولد ۱۴ نوامبر ۱۹۴۵، پروفسور مالیه در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیاست. او در شهر شیکاگو ایالت ایلینوی به دنیا آمد و از دبیرستان‌هایلند پارک فارغ‌التحصل شد. بعدها لیسانس خود در رشته ریاضیات و اقتصاد را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. سیگل در سال ۱۹۷۱ موفق به دریافت مدرک دکترا از دانشگاه MIT شد. جرمی سیگل یکی از کارشناسان مشهور جهانی در زمینه اقتصاد و بازارهای مالی است. او ۱۵ سال رئیس بخش آموزش اقتصادی در شرکت جی پی مورگان بود و در حال حاضر، مدیریت آکادمیک موسسه صنعت اوراق بهادار آمریکا را به عهده دارد. سیگل از سال ۱۹۷۶ تاکنون استاد دپارتمان امور مالی در مدرسه وارتون است. او از ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ استادیار اقتصاد در دانشگاه شیکاگو بود. همچنین در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ به عنوان پژوهشگر در فدرال رزرو فیلادلفیا مشغول به کار بوده است. در حال حاضر جرمی سیگل به عنوان مشاور شرکت Wisdom Tree Investments (حامی صندوق‌های قابل معامله در بورس) مشغول به فعالیت است. او از سال ۲۰۰۷ تاکنون مالک ۲ درصد از این شرکت ۷۰۰ میلیون دلاری است.
تفسیرها و دیدگاه‌های سیگل درباره مسائل اقتصادی و بازارهای مالی بازخوردهای گسترده‌ای دارد. او به طور مرتب در شبکه‌های خبری CNN، CNBC و NPR حضور پیدا می‌کند و به ارائه تفسیرهای اقتصاد و مالی می‌پردازد. سیگل همچنین از نویسندگان دائمی در برخی نشریات است. جرمی سیگل از دوستان قدیمی رابرت شیلر، اقتصاددان آمریکایی مدرسه مدیریت دانشگاه ییل و نویسنده یکی از پروفروش‌ترین کتاب‌های اقتصادی است. این دو که دیدگاه‌های نزدیک به هم دارند و به چهره‌های محبوب رسانه‌های مالی تبدیل شده‌اند، اغلب در برنامه‌های تلویزیونی حاضر می‌شوند و درباره بازارهای سهام به گفت‌وگو می‌پردازند.
یکی از اصطلاحاتی که به نام جرمی سیگل ثبت شده، «پارادوکس سیگل» است. این اصطلاح به این پدیده اشاره دارد: بی‌ثباتی آینده قیمت‌ها از نظر تئوریک می‌تواند مصرف‌کنندگان منطقی را به طور موقت از تجارت یک کالا یا ارز ترجیحی و دلخواه به سمت تجارت یک کالا یا ارز غیرترجیحی سوق دهد. به عنوان مثال، ممکن است آمریکایی‌ها انتظار داشته باشند که سرمایه‌گذاری روی یورو موجب افزایش سود دلاری آنها می‌شود و در همین حال، اروپایی‌ها انتظار داشته باشند که سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا موجب افزایش سود یورویی آنها می‌شود. این پدیده در سال ۱۹۷۲ از سوی جرمی سیگل شناسایی و به نام وی ثبت شد. جرمی سیگل از منتقدان عرضه‌های اولیه سهام است. او گفته است: عرضه‌های اولیه معمولا با شکست روبه‌رو می‌شوند. او در کتابی که به سال ۲۰۰۵ منتشر کرد، به تحلیل ۹ هزار IPO در فاصله بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۳ پرداخته و نتیجه گرفته که عرضه‌های اولیه در ۸۰ درصد موارد عملکرد مناسبی نداشته‌اند.


منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۱

کد خبر 433570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =