۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
نکاتی برای آینده بازار

غبار منفی حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران تحت تأثیر شدید شرایط تحریم‌های بین‌المللی، ابهام در دورنمای روشن مرتبط با سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب و بی‌اعتباری حاصل به دلیل بی‌ثباتی شاخص بورس به دلیل سقوط بالای ۴۰ درصد در یک سال گذشته صورت گرفته است.

غبار منفی حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران و بی‌رمقی معاملات، تحت تأثیر شدید شرایط تحریم‌های بین‌المللی، ابهام و نداشتن دورنمای روشن مرتبط با سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب بعدی و بی‌اعتباری حاصله به دلیل عدم ثبات شاخص بورس به دلیل سقوط بالای ۴۰ درصد در یک سال گذشته صورت گرفته است. مرتبط با اقدامات موردنیاز در جهت رشد، شکوفایی باثبات و پایدار بازار سرمایه کشور، چند نکته مهم می‌تواند توسط رئیس‌جمهور محترم منتخب مدنظر قرار بگیرد.
۱. تأکید بر کاهش نفوذ دولت و وزارت اقتصاد و امور دارایی از طریق شورای عالی بورس و اوراق بهادار در نظام مدیریت و نظارت بازار سرمایه کشور. در این راستا تأکید بر اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در جهت کاهش نفوذ و نظارت دولت و استقرار نظام مدیریتی و نظارتی ذینفع محور بازار باید صورت پذیرد. نحوه انتخاب اعضای شورای عالی بورس و اوراق بهادار باید توسط ذینفعان بازار صورت پذیرد و نه صرفاً دولت و یا افراد دولتی.  
۲. تأکید بر غیرسیاسی بودن نظارت، مدیریت و عملیات بازار سرمایه کشور. ورود سیاست به حوزه بازار سرمایه کشور به‌مثابه سم بوده و این بازار را از تعادل در جهت عادلانه بودن، شفافیت و سلامتی عملیات خارج خواهد کرد و منافع خاص برای گروه‌های خاص به وجود خواهد آورد. بازار سرمایه رسمی کشور یا بورس متعلق به همه است و کلیه اقشار مملکت در منافع آن می‌توانند شریک شوند مشروط بر آنکه عدالت، شفافیت، قانونمندی و نظارت صحیح بر آن حاکم باشد.
۳. تأکید به محوریت قرار دادن بورس به‌عنوان بستر شفاف، نظارت‌شده و قانون‌مند برای جذب منابع سرمایه‌ای توسط نیازمندان سرمایه در کشور.
۴. جلوگیری از تبلیغات کاذب، بیش‌ازحد و کلی برای جذب مردم به بازار اوراق بهادار. تبلیغات باید توسط ذینفعان بازار، متناسب با کشش بازار و متمرکز بر گروه‌های هدف صورت پذیرد و نه دولت.
۵. تأکید بر جلوگیری از هر نوع حرکتی که به‌صورت کاذب و غیرطبیعی باعث ایجاد عدم تعادل در فعل‌وانفعالات بازار و یا عامل افزایش و یا کاهش معاملات به‌صورت کاذب در بازار سرمایه کشور شود. اقدامات هیجانی، تبلیغات کاذب، تزریق منابع مالی به‌صورت تکلیفی و در جهت افزایش صوری عرضه و یا تقاضا عامل ایجاد عدم تعادل و فرصت‌های ویژه برای گروه‌های خاص در بازار شد و به‌هیچ‌عنوان نباید صورت‌ پذیرند.
۶. تأکید بر اهمیت دادن به اصلاح ساختارهای مدیریتی، نظارتی و کیفیت مدیران بازار سرمایه کشور در جهت جذب مؤثر منابع مالی بین‌المللی.
۷. تأکید بر ارائه آموزش‌های کلی برای عموم و تخصصی برای متخصصان در جهت ارتقای درک، تحلیل، شکوفایی عملیات و مدیریت بازار سرمایه کشور.
۸. تأکید بر سعی در کاهش تحریم‌های بین‌المللی در جهت بازنمودن اقتصاد کشور و تمرکز بر جذب منابع سرمایه‌گذاری خارجی از طریق بورس. 

  • شاهین شایان آرانی - مشاور بین‌المللی مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسک
      

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۱

     
کد خبر 433567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =