۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

مدیر عامل تأمین سرمایه نوین تاکید کرد:

«تنوین» همچنان سودآورترین تأمین سرمایه ایران

تحولات قابل توجه در مدیریت صندوق‌های تأمین سرمایه نوین شاهد خواهیم بود
«تنوین» همچنان سودآورترین تأمین سرمایه ایران

انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی جدید، توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و افزایش منابع آن به ۴۸۰ هزار میلیارد ریال بخشی از مهمترین اولویت‌های سال ۱۴۰۰ خواهد بود.  

اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۹ مملو از وقایع گوناگون بود. شدت یافتن تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی، کاهش شدید مقدار فروش نفت، کسری بودجه، تورم ۳۶ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی و شیوع ویروس کرونا، اداره اقتصاد و سیاست‌گذاری آن را سخت کرد. بازار سرمایه نیز از این فراز و نشیب‌ها بی‌نصیب نماند و باوجود رشد ۳۰۵ درصدی در ۵ ماهه ابتدای سال، با ریزش شدید ۴۵ درصدی در ادامه مواجه شد که در مجموع توانست بازده ۱۵۱ درصدی را نصیب سهامداران کند. البته در این روند، افزایش بازدهی بورس با افزایش کدهای سهامداری (به حدود ۳۷ میلیون) و افزایش ارزش متوسط معاملات روزانه (بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان) همراه بود. این مسائل در حالی مطرح است که در سال گذشته برخی از نهادهای مالی بازار سهام توانستند با مدیریت مشکلات مذکور به فعالیت خود ادامه دهند. فرصتی فراهم شد تا در گفت‌وگویی با داوود رزاقی، مدیر عامل تأمین سرمایه نوین از برخی دستاوردهای نخستین و بزرگترین تأمین سرمایه ایران آگاه شویم.

  • «تنوین» در سال گذشته توانست به چه موفقیت‌هایی دست یابد؟  

    با وجود آنکه سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم اما با جدیت، پشتکار، تعهد و مشارکت همه فعالان مجموعه توانستیم اهداف مدنظررا تا حد بسیاری محقق سازیم. بر این اساس، تثبیت جایگاه سودآورترین تأمین سرمایه کشور با کسب سود خالص شرکت اصلی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال و سود خالص گروه بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال، تحقق بازدهی ۴۸ درصدی حقوق صاحبان سهام، حفظ جایگاه بزرگترین تأمین سرمایه ایران با افزایش سرمایه ۶.۰۰۰ میلیارد ریالی و رسیدن به ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثبتی، افزایش حجم منابع تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مبلغ ۱۲۷ هزار میلیارد ریال به ۳۳۷ هزار میلیارد ریال همچنین سررسید شدن ۱۸ هزار میلیارد ریال مبلغ از اوراق بدهی منتشره و پرداخت به موقع اصل و فرع اوراق در سررسید از مهمترین تحولات سال گذشته «تنوین» به شمار می‌آیند.  
     
  • دلایل عمده افزایش سود «تنوین» چه بود؟

    با تدابیری که اتخاذ شد تأمین سرمایه نوین توانست همچنان جایگاه سودآورترین تأمین سرمایه ایران را کسب کند. بر این اساس افزایش حجم تعهدات شرکت در خصوص بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق و در نتیجه افزایش عواید و منابع درآمدی تأمین سرمایه نوین، بازاریابی موفق اوراق منتشره با نرخ ترجیحی مناسب و گسترده شدن شبکه مشتریان، افزایش حجم منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش کارمزد مدیریت تأمین سرمایه نوین از جمله موارد تاثیرگذاربرای افزایش سودآوری «تنوین» بود.  
     
  •  سرمایه «تنوین» در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟  

    سرمایه شرکت از ابتدای تأسیس تاکنون از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و افزایش سرمایه از محل سود انباشته تأمین شده است. همچنین از جمع کل دارایی‌های شرکت در پایان اسفند ماه ۱۳۹۹، ۲۵.۵ درصد از محل بدهی و ۷۴.۵ درصد آن از محل حقوق مالکانه تأمین شد. اگرچه سرمایه ثبت شده شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰برابر با ۹ هزار میلیارد ریال بود، اما براساس مجمع فوق العاده ۱۰/ ۹۹/۸ افزایش سرمایه از محل مطالبات وآورده نقدی از مبلغ ۹.۰۰۰ به ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال مصوب شد که در ۱۴۰۰/۲/۲۵ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.
     
  • اهداف مدنظر برای سال جاری در چه زمینه‌هایی متمرکزاست؟  

    حفظ جایگاه برتر تأمین سرمایه نوین در بین نهادهای مالی و تمرکز برکسب بیشترین بازده دارایی‌ها، انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی جدید، توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و افزایش منابع آن به ۴۸۰ هزار میلیارد ریال، ارتقای جایگاه خود به عنوان برند برتر در ارائه خدمات مالی چون ارزشیابی و ادغام و تملّک، حفظ جایگاه خود به عنوان برترین مشاور ارائه دهنده خدمات مشاوره عرضه و پذیرش از نقطه نظر کیفیت ودر نهایت استفاده از ابزار و فناوری‌های نوین در ارائه خدمات مالی و جذب منابع در بستر IT و شبکه‌های اجتماعی و مجازی بخشی از مهمترین اولویت‌های سال ۱۴۰۰ خواهد بود.  
     
  •  برنامه‌های تأمین مالی سال گذشته چه بود؟  

    تعهدات واحد تأمین مالی شرکت از روش‌های تأمین مالی مبتنی بر بدهی، تأمین مالی مبتنی برسرمایه و ادغام و تملیک انجام می‌شود. بر این اساس، اگر چه تأمین سرمایه نوین در سال مالی منتهی به ۳۰ / ۱۲ / ۱۳۹۹ در مجموع به میزان ۸۵ هزار میلیارد ریال تأمین مالی از طریق انتشار انواع اوراق بدهی برای مشتریان خود انجام داد، اما میزان تأمین مالی انجام شده از طریق انتشار انواع اوراق بدهی در تأمین سرمایه نوین از ابتدای تاسیس تاکنون به حجم ۱۷۹ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.  
     
  • اوراق بدهی سررسید شده، بازارگردانی و ارائه خدمات مشاوره افزایش سرمایه شرکت‌ها چه شرایطی داشتند؟  

     در سال مالی منتهی به ۳۰ / ۱۲ / ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد ریال از اوراق بدهی تحت تعهد تأمین سرمایه نوین، بدون تاخیر و نکول سررسید شد. همچنین مجموع اوراق تحت بازارگردانی تأمین سرمایه نوین در تاریخ مذکور بالغ بر ۶۹ هزار میلیارد ریال بود. همچنین از جمله خدمات قابل ارائه در حوزه تأمین مالی مبتنی بر سرمایه در شرکت تأمین سرمایه نوین، ارائه خدمات مشاوره افزایش سرمایه به شرکت‌های سهامی خاص و عام است. براین اساس حجم افزایش سرمایه‌های انجام شده با مشاورۀ تأمین سرمایه نوین در سال مالی مذکور بالغ بر ۷۴ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.  
     
  • درخصوص تعهد پذیره‌نویسی وارزشیابی سهام، تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام و پذیرش شرکت‌ها چه عملکردی داشتید؟  

    تأمین سرمایه نوین در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۹ تعهدپذیره نویسی سهام شرکت‌های سهامی عام را به حجم ۲۹ هزار میلیارد ریال در عرضه‌های اولیه سهام و یا افزایش سرمایه‌ها برعهده داشت. البته حجم تعهدات پذیرفته شده در این بخش توسط تأمین سرمایه نوین از ابتدای تاسیس تاکنون بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد ریال است. اگرچه در سال مالی مذکور، تبدیل یک شرکت از سهامی خاص به عام انجام گرفت، اما تجربه ارائه خدمات مشاورۀ تبدیل و تاسیس ۱۱ شرکت سهامی عام در سوابق تجربی «تنوین» از ابتدای تاسیس تاکنون وجود دارد. تأمین سرمایۀ نوین جهت تسهیل ورود شرکت‌ها در بازار سهام، فراهم سازی زمینه اخذ مجوز پذیرش ۲۳ شرکت از بورس اوراق بهادار تهران وفرابورس ایران را، انجام داده است. همچنین در سال مالی یاد شده، ارزشیابی سهام ۳۷ شرکت توسط «تنوین» با اهداف متفاوتی نظیر عرضه اولیه در بازار سرمایه و انجام معاملات عمده و غیره انجام شد. البته در این خصوص هم تأمین سرمایه نوین تجربه ارزشیابی بیش از ۱۳۰ شرکت را در کارنامه سوابق خود دارد.
     
  •  عملکرد و روش‌های جذب سرمایه صندوق‌های تحت مدیریت چگونه است؟  

    حجم منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت در سال ۹۹، نسبت به سال قبل با رشد بیش از ۲.۷ برابری همراه بود. درصد رشد حجم منابع صندوق‌ها نیز، بدون صندوق پالایشی یکم حدود ۱.۸ برابر نسبت به سال گذشته بر آورد می‌شود. در مجموع ارزش دارایی کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال فعالیت «تنوین» رشد ۹۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته اند. همچنین سهم بازار شرکت از ۵/ ۶ درصد به ۹ درصد افزایش یافته است. البته رو ش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تحت مدیریت از مواردی نظیر سامانه جامع صندوق‌های سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین www.nibmarket.com، مراجعه حضوری به مدیر ثبت صندوق (شعب کارگزاری تأمین سرمایه نوین) و در نهایت با نصب اپلیکیشن موبایلی همراه نوین انجام می‌شود.
     

    کسب سود خالص شرکت اصلی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال و سود خالص گروه بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال، حفظ جایگاه بزرگترین تامین سرمایه ایران با افزایش سرمایه ۶ هزار میلیارد ریالی و رسیدن به ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه ثبتی از مهمترین تحولات سال گذشته " تنوین" به شمار می آید.


  •  عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو را، چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

    اگرچه صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی نوین پیشرو در تیرماه ۱۳۹۳ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شد، اما ارزش خالص دارایی صندوق در پایان سال ۹۸ مبلغ ۱.۹۲۱ میلیارد ریال بودکه با رشد قابل توجهی به عدد ۹.۹۰۵ میلیارد ریال در پایان سال ۹۹ رسید.
     
  • در مدیریت سرمایه‌گذاری چه دستاوردهایی داشته اید؟  

     اگرچه در این روند رشد بیش از ۲.۷ برابری حجم منابع تحت مدیریت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، همراه رشد بیش از ۱.۷۳ برابری کارمزد مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری محقق شد اما می‌توان به مواردی نظیر دریافت مجوزهای افزایش سقف صندوق مشترک آتیه نوین از ۱۰۰ میلیون واحد به ۱۶۰ میلیون واحد، افزایش سقف صندوق مشترک یکم ایرانیان از ۴۰ میلیون واحد به ۱۰۰ میلیون واحد، افزایش سقف صندوق مشترک فراز اندیش نوین از ۵ میلیون واحد به ۲۵ میلیون واحد، افزایش سقف صندوق نهال سرمایه ایرانیان از ۳ میلیون واحد به ۱۳ میلیون واحد، افزایش سقف صندوق ارمغان ایرانیان از ۱۰۰ میلیون واحد به یک میلیارد واحد و افزایش سقف صندوق نوین پیشرو از ۲ میلیون واحد به ۵۰ میلیون واحد اشاره داشت. همچنین تأسیس و پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم (قابل معامله و با مدیریت غیرفعال)، تجزیه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های میعاد ایرانیان و نوین پایدار (تبدیل هر واحد به ۱۰۰ واحد سرمایه‌گذاری جدید)، پذیرش مدیریت صندوق مشترک نوین پایدار، ایجاد بستری جدید انجام صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق اپلیکیشن موبایلی همراه نوین، توسعه سامانه nibmarket.com و اتصال به سامانه سجام، اجرای پروژه فاندرج در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک میعاد ایرانیان، افزودن ۶ نماد به نمادهای موضوع بازارگردانی صندوق نوین پیشرو، تمدید دوره فعالیت صندوق‌های یکم ایرانیان و فراز اندیش نوین به مدت ۳ سال دیگرو در نهایت راه اندازی مرکز تماس برای پشتیبانی و پاسخگویی به سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت محقق شد.  
     
  • برای تداوم و تسریع در تحقق اهداف مدنظر مدیریت صندوق‌ها چه برنامه‌هایی مدنظر دارید؟  

    با توجه به شرایط کنونی بازار، تمرکز بر افزایش مدیریت صندوق‌ها در اولویت بوده و بر این اساس انجام مواردی نظیر تلاش در جهت افزایش حجم منابع تحت مدیریت به ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، اجرایی شدن امکان صدور و ابطال از طریق سوپر اپلیکیشن اسنپ و اخذ مجوز مکنا، توسعه سامانه nibmarket.com، تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی (طلا، زعفران، پسته و غیره)، توسعه سامانه‌های اینترنتی جدید برای صدور و ابطال صندوق‌های تحت مدیریت نظیر سان، تأسیس (یا تبدیل) صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ETF بدون تقسیم سود به منظور متنوع سازی سبد محصولات شرکت، توسعه فعالیت‌های اداره سبدگردانی و تحلیل و جذب ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع، افزایش توسعه همکاری با شعب بانک‌های منتخب در چارچوب قوانین و مقررات و در نهایت پیاده سازی معاملات الگوریتم جهت مدیریت بهینه منابع تحت مدیریت از جمله برنامه‌های راهبردی به شمار می‌آید.  
     
  • با توجه به نقش ویژه واحد بازاریابی و توسعه کسب و کار در تحقق اهداف تنوین، این مجموعه در سال گذشته چه عملکردی داشته است؟  

    سال ۱۳۹۹ برای تمامی فعالان اقتصادی و به‌خصوص شرکت‌های فعال در بازار سرمایه سالی توأم با فراز و نشیب‌های بسیار بود که منجر به اتخاذ استراتژی‌های متفاوتی در فضای رقابتی موجود شد که هدف آن در مرحله اول ارتقای برند «گروه تأمین سرمایه نوین» و در مرحله دوم علاوه بر حفظ مشتریان فعلی، ارتقای سهم بازار از طریق نفوذ به بخش‌های دیگر بازار با استفاده از ابزارها و محصولات جدید بود.
     
  • اهداف کلان واحد بازاریابی و توسعه کسب و کارگروه تأمین سرمایه نوین درسال جاری چه مواردی هستند؟  

    با توجه به نقش راهبردی این بخش در توسعه اهداف تنوین، تمرکز بر سامانه NIBmarket به عنوان ابزار اختصاصی ضروری صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت با سوپراپ‌های مطرح بازار در جهت بهینه‌سازی شکلی و محتوایی با هدف جذب بیشتر منابع برای صندوق‌ها و معرفی بهتر و کامل‌تر مجموعه و ارائه خدمات به مشتریان دربخش‌های مختلف، توسعه و نهادینه کردن CRM گروه جهت حفظ و افزایش سهم بازار خدمات تأمین مالی- مشاوره، کارگزاری و مدیریت دارایی، افزایش کارایی و اثربخشی تبلیغات با استفاده از ابزارهای نوین در حوزه بازاریابی دیجیتال و برندینگ سازمانی و در انتها مطالعه - ارزیابی فین تک‌ها جهت ورود و سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره ارزش خدمات گروه با مشارکت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین از جمله برنامه‌های مدنظر در این خصوص به شمار می‌آیند.  
     
  • چشم انداز و راهبردهای تأمین سرمایه نوین را چگونه پیش‌بینی می‌کنید ودر این خصوص چه استراتژی خواهید داشت؟

    چشم انداز تأمین سرمایه نوین بر اساس انتظارات ذینفعان، شرایط بازار، پشتوانه بیش از یک دهه فعالیت، پیشگام بودن در ارائه انواع خدمات مالی، حفظ جایگاه این تأمین سرمایه به عنوان بانک سرمایه‌گذاری مرجع در سطح کشور همراه با گسترش و توسعه حوزه فعالیت‌های آن به ورای مرزهای جغرافیایی کشور است. مجموع این مسائل باعث خواهد شد که در سطح بین المللی و منطقه نیز، تأمین سرمایه نوین به‌عنوان یکی از بانک‌های سرمایه‌گذاری معتبر مناسب‌ترین روش‌های تأمین مالی و خدمات مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری را در عالی‌ترین سطوح تخصص، شفافیت، اعتبار و اطمینان به مشتریان داخلی و بین المللی ارائه کند. همچنین براساس چشم انداز، مأموریت، اصول و ارزش‌ها و با تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها وشرایط محیطی حاکم بر کسب و کار تأمین سرمایه نوین، مجموعه استراتژی‌های گروه مواردی نظیر بهبود عملکرد و سودآوری پایدار از طریق افزایش درآمدهای کارمزدی، افزایش بهره‌وری و بازده دارایی‌های مالی، اطلاعاتی و سرمایه‌های انسانی، افزایش سهم بازار، توسعه و نهادینه‌سازی تفکر و فرهنگ مشتری مداری، ارزش آفرینی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، مدیریت علمی فرآیندها و توسعه مدیریت دانش، پایش، کنترل و مدیریت مستمر ریسک‌ها، بهبود مستمر فرآیندهای ارائه خدمات در بخش‌های عملیاتی (تأمین مالی، مدیریت دارایی‌ها، مشاوره و کارگزاری) توسعه زیر ساخت‌ها و فرآیندهای سازمانی مبتنی بر فناوری اطلاعات ودر نهایت به کار گرفتن استراتژی رقابتی تمرکز و تمایز گرایی در ارائه خدمات خواهد بود.
     

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۱

کد خبر 433564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =