گزینه‌های مطلوب و قابل توجه

در شرایط فعلی وضعیت بازار سرمایه مساعد نیست اما با نگاهی به ارزش ذاتی بورس می‌بینیم که بسیاری از سهام ارزنده شده‌اند، همچنین کالاهای اساسی در دنیا رشد قابل اعتنایی را تجربه کرده‌اند.

در شرایط فعلی وضعیت بازار سرمایه مساعد نیست اما با نگاهی به ارزش ذاتی بورس متوجه خواهیم شد که بسیاری از سهام ارزنده شده‌اند، همچنین کالاهای اساسی در دنیا اعم از فلزات، محصولات کشاورزی، حامل‌های انرژی و... رشد قابل اعتنایی را تجربه کرده‌اند. قیمت‌های جهانی برای بخشی از سهام بورس ایران که کامودیتی محور هستند مانند شرکت‌های پتروشیمی، کانی‌های فلزی و... بسیار مناسب است.

بنابراین یکی از بازارهایی که توصیه می‌شود، بورس است. این مدت در بازار سرمایه قیمت‌ها رو به نزول است و کسی تمایل ندارد وارد آن شود در حالی که قیمت‌ها بسیار ارزنده‌تر از زمان رشد شاخص هستند و وقتی که در بازاری قیمت‌ها در حال کاهش است، باید وارد آن شد. یکی از سرمایه‌گذاری‌های خوب بازار سرمایه است و رشد در کالاهای اساسی بلندمدت خواهد بود و تصور نمی‌شود که متوقف شود، اگر این گمانه‌زنی درست باشد چشم‌انداز روشنی پیش‌روی سهامداران خواهد بود مخصوصا سهامداران شرکت‌های فلزی، پتروشیمی و مانند آن. یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های بسیار مناسب اونس طلای جهانی است که بسیار رشد خواهد کرد، در سال گذشته بعد از بحران کرونا که گروه فلزات رشد داشتند، طلا که پیشرو آنهاست، حتی پیرو هم نبود اما طلا می‌تواند این افت و کاهش خود را در دنیا جبران کند و این فرصتی جدی برای سرمایه‌گذاران است. به لحاظ کلان، بورس بازاری است که شرکت‌ها می‌توانند تأمین مالی کنند و فعالیت آنها تسهیل و تسریع شود.  
به لحاظ اقتصاد خرد از مزایای بورس این است که شفافیت و امنیت مالیاتی دارد و مانند دیگر بازارها نیست که دولت بتواند بدون اطلاع سرمایه‌گذاران از آنها مالیات دریافت کند. املاک و مستغلات باتوجه به اینکه رشد خیره‌ کننده‌ای داشتند اما فرصت‌های بهتری نیز وجود دارد، باتوجه به تورمی که در کشور وجود دارد، اوراق اخزا و سرمایه‌گذاری در بانک به صرفه نیست. سهام و کالاهای اساسی دو طبقه دارایی هستند که بسیار رشد خواهند کرد بنابراین اگر کسی بتواند مستقیما سهام کالاهای اساسی را خریداری کند، فرصتی خوب و جدی برای آن خواهد بود.

  • میثم رادپور- کارشناس اقتصادی

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس، شماره ۴۰۱ 

کد خبر 433562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =