۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
اثرگذاری تدریجی

تاثیر بسته حمایتی ۳+۷ به مرور زمان خود را نشان خواهد داد و نباید انتظار داشت که این بسته به فوریت اثرگذاری بر بازار داشته باشد. تصویب این بسته به خودی خود یک اقدام مفید و مهم برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

یکی از مهمترین بندهای این بسته را باید تزریق ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۵ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه دانست.

یکی از انتقادهای موجود به تزریق این نقدینگی را باید اعطای تدریجی این مبلغ به صندوق تثبیت دانست. این انتظار وجود داشت که این مبلغ به صورت یک جا واریز شود. از مهمترین بحث‌هایی که در این بسته وجود دارد، می‌توان به تسهیل وام‌گیری هلدینگ‌ها و انتشار اوراق که اخیرا در خصوص آنها مطرح شده است، اشاره کرد که این اوراق به اوراق اجاره سهام موسوم شد. با این حال باید در نظر داشت که هلدینگ‌ها دارای یک بوروکراسی خاص و دارای سهامدار عمده و هیات مدیره مشخصی هستند. به همین دلیل نمی‌توان انتظار آن را داشت که این شرکت‌ها نیز به سرعت برای گرفتن وام اقدام کرده یا اوراق اجاره سهام منتشر و آن را به بازار تزریق کنند. البته ناگفته نماند که این اقدام یک اقدام بسیار مثبت است ولی قطعا زمان‌بر خواهد بود. در خصوص بند تشویق سهامدار خارجی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با استفاده از اعطای اقامت به اتباع خارجی، باید در نظر گرفت که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد تنها برخی کشورهای همسایه در این سرمایه‌گذاری وارد شوند و به دلیل ناامنی در کشوری همچون افغانستان، سرمایه‌گذاران افغان تمایل خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار ما و دریافت اقامت ایران دارند و ممکن است بخشی از سرمایه به واسطه این افراد وارد بازار شود اما این بند نمی‌تواند تاثیرگذاری خیلی قابل توجهی داشته باشد.
بحث سهام خزانه بسیار مهم است هر چند این نوع سهام در افزایش سرمایه‌ها دارای ایراداتی است اما در شرایط فعلی که در زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها هستیم، می‌توان بخشی از سود را برای انتشار سهام خزانه اختصاص داد. اما با توجه به ایرادات موجود، تردیدهایی برای اجرای این بند وجود دارد.
در خصوص معافیت‌های مالیاتی افزایش سرمایه‌ها از محل سود انباشته نیز باید گفت که این اقدام مناسب محسوب می‌شود و از مدت‌ها قبل انتظار آن وجود داشت که این مسئله اجرایی شود. این اقدام می‌تواند در شرایط فعلی کمک شایانی به بازار سرمایه کند. یکی دیگر از بندهای مهم بسته حمایتی را باید تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بازار دانست که تصمیم بسیار خوبی بوده است اما به نظر می‌رسد این بند نیز دارای بوروکراسی‌هایی باشد و به سرعت اجرایی نشود. به طور کلی منابعی که به شکل فوریت می‌تواند برای تزریق در دسترس بازار سهام باشد، کفاف بازار را نمی‌دهد. اگر کل منابع تزریق می‌شد، می‌توانستیم امیدوار باشیم که بازار به سرعت با تغییر جهت روبه‌رو شود.
بخشی از صف‌های فروش مانند بخش پنهان کوه یخ هستند و فروشنده‌های بالقوه‌ای  وجود دارند که بالفعل نشده‌اند. در این شرایط هیجانی به خصوص در مورد سهام کوچک و متوسط به نظر می‌رسد یک سری فروشنده‌ نیز وجود دارند که حاضرند به هر قیمتی سهام خود را به فروش برسانند. اگر تمامی منابع به یکباره تزریق می‌شد، می‌توانست اثرگذاری آنی داشته باشد اما تزریق تدریجی و اجرایی شدن پلکانی این بسته، بازار را به شکل تدریجی از این منابع تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • احسان خاتونی - کارشناس بازار سرمایه

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۱
کد خبر 433538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =