بازگشت آرامش به معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: معاملات بورس در اردیبهشت ماه ادامه دهنده روند بازار در ماه فروردین بود اما ارزش معاملات در اردیبهشت ماه نسبت به ماه فروردین تا حدودی بهبود پیدا کرد و ارزش معاملات خرد به صورت روزانه حدود دو هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش صدای بورس، پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به تغییر دامنه نوسان از منفی سه و مثبت ۶ به مثبت و منفی پنج درصد و نیز بحث کاهش حجم مبنا همچنان شاهد وجود صف‌های فروشی بودیم که در این بازار ایجاد شدند و همچنان عرضه‌های انجام شده در بازار با خریداری همراه نبودند و در اردیبهشت ماه تا حدودی شاهد معاملات حدود ٢٠ نماد شاخص ساز در بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه به برگزاری مجامع برخی از شرکت‌ها در اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: اکثر سهامی که بعد از برگزاری مجامع، نماد آنها بازگشایی می‌شود معاملات آنها با نوسانات منفی زیاد به بازار باز می‌گردند، در اردیبهشت ماه هم شاهد چنین اتفاقی در بازار بودیم.

وی اعلام کرد که قیمت سهام در زمان بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجامع با کاهش حدود ٢٠ تا ۴٠ درصدی همراه بودند که این موضوع نشان دهنده وجود هیجان فروش در بازار است.

حدادی اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در بازار اردیبهشت ماه ارائه بسته پیشنهادی ۳+۷ بود که توسط دولت ارائه و سه موضوع آن هم توسط ستاد اقتصادی دولت ابلاغ و انجام شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نخستین موضوع مورد تایید سران اقتصادی دولت بحث واریز نقدینگی از صندوق توسعه ملی بود که در اردیبهشت ماه یک چهارم آن به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد اما طبق پیش‌بینی‌ها هیچ اثرگذاری بر این بازار نداشت و نتوانست زمینه بهبود روند معاملات را فراهم کند.


بیشتر بخوانید:

قیمت جهانی طلا در ۱۴۰۰/‌۳/‌۵


وی گفت: در مقابل، میزان فعلی فروش بازار، رقم یک هزار میلیارد تومان عددی نیست و سه هزار میلیارد تومان باقی که قرار است در چند روز آینده به بازار واریز شود نمی‌تواند چندان در بازار اثرگذار باشد زیرا صف‌های فروش آشکار در بازار حدود ۶ هزار میلیارد تومان ارزش دارند.

حدادی با اشاره به اینکه رقم تعیین شده برای واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه نمی تواند هیچ تاثیری بر روند معاملات بازار داشته باشد، افزود: به جز صف‌های فروش آشکاری که در بازار وجود دارد شاهد وجود صف‌های فروش پنهانی در بازار هستیم که زمینه شتاب در افت شاخص بورس را فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در روزهای گذشته هم شاهد ابلاغ مجوز اعطای اعتبار توسط بانک به کارگزاری‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها بودیم اما اینکه کارگزاری‌ها تا چه میزان بتوانند از این موضوع استفاده کنند، جای سوال است.

وی به نوسانات قیمت ارز در اردیبهشت ماه تاکید کرد و افزود: با توجه به صحبت‌های مطرح شده در زمینه احتمال مذاکرات وین، قیمت ارز در بازار در حاشیه‌ای از ابهام قرار گرفت که این موضوع باعث شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار شد.

سبزپوشی شاخص بورس با تعیین تکلیف کاندیداهای ریاست جمهوری

حدادی ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری را از دیگر ابهامات موجود در معاملات بازار در اواخر اردیبهشت ماه دانست و گفت: با ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری معاملات بازار نسبت به قبل محتاط‌تر شد و در نخستین روزهای خرداد ماه (پیش از اعلام نهایی نامزدهای  تعیین صلاحیت شده) بازار تحت تاثیر ابهام موجود،  روزهای چندان خوبی را تجربه نکرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به فراز و نشیب های زیادی که بازار در چند وقت اخیر تجربه کرده است اما بازار از روز گذشته و با مشخص شدن کاندیداهای نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با افزایش تقاضا در سهام شاخص‌ساز و بزرگ روبرو شده است.

حدادی تاکید کرد: در نتیجه افزایش قیمت این نوع سهم‌ها باعث سبزپوشی شاخص کل شد و در ادامه روند صعودی خود دوباره کانال یک ملیون و ۱۰۰ هزار واحد را پس گرفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 433512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =