۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس:

ماهیت پول و نوع سهم تعیین‌کننده فروش یا نگهداری سهام زیان‌ده

رشد شاخص بورس تا ارتفاع یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تا پایان سال جاری محتمل است
ماهیت پول و نوع سهم تعیین‌کننده فروش یا نگهداری سهام زیان‌ده

اگر پول سرمایه گذاری شده در بورس مازاد باشد و در زندگی ما نقشی نداشته باشد اصلا توجیه ندارد که با زیان این پول را از بازار سرمایه خارج کنیم.

صدای بورساحمدرضا صباغی؛ ماهیت پول و نوع سهم را می‌توان از عوامل مهم برای فروش یا نگهداری سهام زیان‌ده برشمرد. در صورتی که  نرخ دلار تا پایان سال جاری در رنج ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان باشد و توافق برجام هم احیا شود می‌توان به صعود شاخص بورس تا ارتفاع یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد امیدوارد بود.

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ماهیت پولی که در بازار سرمایه وارد شده است از عوامل مهم فروش یا نگهداری سهام زیان‌ده در بورس است،گفت: اگر نرخ دلار تا پایان سال جاری در رنج ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان باشد و توافق برجام هم احیا شود می‌توان صعود شاخص بورس تا ارتفاع یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در آینده‌ای نه‌چندان دور امیدوار بود.

وی افزود: اگر فردی پولی را که در بورس سرمایه گذاری کرده قرض یا وام گرفته باشد و دچار زیان مالی شده است باید این پول را از بازار سرمایه خارج کند زیرا نوسانات بازار سرمایه موجب استرس بیشتر فرد سرمایه‌گذار می‌شود و تصور می‌کند که بیشتر ضرر خواهد کرد.

خاتونی اضافه کرد: فردی که پول قرض یا وام گرفته تا در بورس سرمایه گذاری کند، نزد خود می گوید ((من چاره‌ای ندارم و باید پولم را با زیان از بازار بورس خارج کنم.))

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر پول سرمایه گذاری شده در بورس مازاد باشد و در زندگی ما نقشی نداشته باشد اصلا توجیه ندارد که با زیان این پول را از بازار سرمایه خارج کنیم.


بیشتر بخوانید:
چرا ۴ خرداد، تاریخ حیاتی بورس است؟/ ریزش های بورسی چه زمانی تمام می‌شود؟


خاتونی اضافه‌کرد:طبق گزارش‌های منتشر شده حدود ۳۸ میلیون کد بورسی فعال در کشور داریم که ۳۵ میلیون کد بورسی مبلغ زیر ۵۰ میلیون تومان در بازار سرمایه سرمایه گذاری  و تنها ۳ میلیون کد بورسی مبلغ بالای  ۵۰ میلیون تومان نقدینگی در بورس تزریق کرده‌اند.

وی افزود: روند بازار سرمایه در طول یکسال گذشته نشان می‌دهد حدود ۱۳۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی به بورس وارد شده و حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال از بازار سرمایه خارج شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح‌کرد: در شرایط کنونی که بورس در حال ریزش است  باز هم حقوقی‌ها با قدرت اقدام به خرید می‌کنند و عملا ۹۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی خارج شده از بورس توسط حقوقی‌ها تا امروز جبران شده است اما میزان پولی که افراد حقیقی از بورس خارج کرده‌اند بسیار بالاست.

خاتونی گفت: از سال گذشته تا به امروز هر فرد حقیقی که در بورس ضرر کرده اگر خواستار خروج از بازار سرمایه بوده است دکمه خروج  را فشرده هرچند به اعتقاد بنده بازار سرمایه در هیچ زمان حتی در برهه‌ای که شاخص بورس ۲ میلیون واحد بود حباب را تجربه نکرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکیدکرد: سهامی که مجمع دارند و دلاری هستند را نباید فروخت زیرا در آینده نزدیک رشد خواهند کرد.

کد خبر 433390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =