۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
طلا تنها در اوج

بازار جهانی در هفته‌ای که گذشت برای سرمایه‌هایی که به سمت پناهگاه امن طلا رفتند خوشایند بود و در دیگر بازارها شاهد نزول نسبی قیمت‌ها بودیم.

به گزارش صدای بورس، در هفته گذشته نرخ هر اونس طلای جهانی با رشد بیش از ۲ درصد به محدوده ۱۸۸۰ دلار بازگشت و توانست به رکورد پنج ماهه خود برسد. از این رو افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به‌واسطه انتظارات تورمی و سیاست‌های ایالات متحده توانست مسیر را برای ادامه صعود فلز زرد هموارتر کند.

جایی که آمارهای اشتغال و تورم اخیر آمریکا هر دو ضعیف‌تر از انتظار ظاهر شدند. متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۴.۲ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۸ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به ۴۹.۶ درصد رسیده است. پس از آن نیز سوخت های نفتی با تورم ۳۷.۳ درصد قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید:

چرا ۴ خرداد، تاریخ حیاتی بورس است؟/ ریزش های بورسی چه زمانی تمام می‌شود؟


این شرایط اما عامل فشار بر بازار فلزات اساسی شد. مس هفته گذشته ۳.۲ درصد کاهش قیمت داشت و مجددا به زیر مرز ۱۰هزار دلاری سقوط کرد. آلومینیوم نیز ۲.۸ درصد کاهش قیمت ثبت کرد و دو هزار و ۳۷۸ دلار قیمت خورد. با وجود این کاهش قیمت در حال حاضر ذخایر موجودی آلومینیوم شانگهای روند کاهشی به خود گرفته است. هم چنین تقاضا در صنعت پایین دست یعنی بازار مصرف این فلز تقویت شده است. از این رو انتظار می‌رود با نزدیکی به فصل تابستان و افزایش ساخت و سازها افزایش تقاضا نیز بیشتر شود.

در بازار نفت هر بشکه نفت برنت افت ۳.۳ درصدی را ثبت کرد و به ۶۶.۴۴ دلار عقب نشست تا  بدترین عملکرد هفتگی آن را از ماه مارچ ثبت شود. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نیز ۲.۷ درصد در هفته گذشته پایین آمد تا ضعیف‌ترین عملکرد را از اوایل ماه آپریل به خود ببیند. در این بازار از یک‌سو، خبرهای مثبت از مذاکرات وین احتمال بازگشت ایران به بازار جهانی را تقویت کرد و از طرف دیگر، نگرانی‌ها از افزایش تورم جهانی که می‌تواند بانک‌های مرکزی را به عقب‌نشینی از سیاست‌های انبساطی وادارد، بر نفت فشار نزولی وارد کرد.

منبع: سنا

کد خبر 433388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =