رشد ارزهای دیجیتال بازار سرمایه را از رونق انداخت/ سلب اعتماد حقیقی‌ها مهمترین عامل ریزش بورس

اگر میانگین نرخ هر دلار تا پایان سال جاری بین ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان باشد و برجام هم احیا شود می‌توان به رشد شاخص بورس حداقل تا عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد امیدوار بود.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ با توجه به تداوم ریزش‌های بازار سرمایه باید به این موضوع مهم اشاره کرد که سلب اعتماد حقیقی‌ها از بورس و رشد ارزهای دیجیتال به عنوان ۲ عامل مهم در ریزش بورس نقش اساسی دارند.

احسان عسکری، کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه تا مردادماه سال گذشته شاهد رشد و بازدهی مناسب بازار سرمایه بودیم،گفت: به یکباره با رشد افسارگسیخته ارزهای دیجیتال بسیاری از حقیقی‌ها نقدینگی خود را از بورس خارج کردند و وارد بازار ارزهای دیجیتال کردند تا کسب سود بیشتری کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بسیاری از سهم‌های ارزنده بین ۷۰ تا ۸۰ درصد اصلاح کرده‌اند،تصریح‌کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که وقتی سهامداری با بازده منفی ۵۰ درصد از بازار سرمایه خارج می‌شود باید نقدینگی خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کند که ۱۰۰ درصد بازدهی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: 
راهکارهای بلندمدت رونق بازار/ فرصتی برای سعی و خطا نیست
اوراق تبعی راهگشای بازار سرمایه می‌شود؟


عسکری افزود: هیچ بازار اقتصادی امکان ترمیم زیان خود را در بلندمدت ندارد و فقط بازار سرمایه می تواند زیان سهامداران را در بلندمدت جبران کند که به طور قطع این اتفاق تا خرداد سال آینده رخ خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر سهامداری سهام شرکتی را می‌خرد که طرح توسعه‌ای دارد باید بداند که اجرای این طرح حدود ۳ تا ۵ سال زمان می‌برد و برای بهره‌مندشدن از منافع سهام خریداری شده باید حداقل بین ۳ تا ۵ سال صبر کند.

وی درباره ارتباط نرخ ارز با رشد بازار سرمایه گفت: به طور قطع نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد آمد زیرا اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مبادلات تجاری شرکت‌ها که با نرخ دلار نیمایی انجام می‌دهند شکل نخواهد گرفت و از طرف دیگر کاهش نرخ ارز منجر به خروج نقدینگی از کشور و تبدیل این نقدینگی به ملک در کشورهای همسایه ایران همچون ترکیه خواهد شد.

عسکری افزود: وقتی نرخ دلار بالای ۲۵ هزارتومان بود ایرانی‌ها حدود ۷ هزار و ۵۰۰ ملک در ترکیه خریداری کردند و اگر نرخ دلار روند نزولی داشته باشد و به پایین‌تر از ۲۰ هزارتومان برسد در آن موقع روند خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها شدت بیشتری خواهد گرفت که دولت هم از خروج ارز از کشور خرسند نخواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه پیش‌بینی‌کرد: اگر میانگین نرخ هر دلار تا پایان سال جاری بین ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان باشد و برجام هم احیا شود می‌توان به رشد شاخص بورس حداقل تا عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد امیدوار بود.

عسکری از روند نزولی ریزش بورس بدون درنظرگرفتن متغیرهای اقتصادی انتقاد کرد و افزود: بازار سرمایه بدون در نظر گرفتن گزارش‌های مالی شرکت‌ها در حال ریزش است که باید این روند اصلاح شود.

کد خبر 433382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالار US ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    سلب اعتماد بر میگرده به مسولین کشور و رانت خواری و دزدی حقوقی. پس عامل ریزش بورس دولته
  • فرشاد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    انگار توی تمام دنیا ارزهای دیجیتالی رشد نکردن فقط توی ایران رشد کردند، وقتی کارشناسان ما سواد نداشته باشند اینطوری اظهار نظر می کنند
  • مال باخته IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    هر چی فرض کردین خودتون هستین ... هیچ حقیقی واقعی اصلا نقشی در ریزش بازار نداره .... تا یه سهمی میخواد بره مثبت حقوقی بی وجدان با کد حقوقی و یا کد حقیقی عرضه بی حد اندازه میکنه و بازار رو میکشه به سمت منفی همون عوامل مسئول دزد........ ۱۲