۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
ضرورت ثبات در قوانین

در شرایط فعلی عرضه اولیه موجب خروج پول از بازار می‌شود و در این شرایط اقدام به انجام عرضه‌های اولیه مناسب نیست اما این موضوع هم که بگوییم عرضه اولیه مناسب نیست و آن را متوقف کنیم درمانی برای بازار نیست.

 در شرایط فعلی عرضه اولیه موجب خروج پول از بازار می‌شود و در این شرایط اقدام به انجام عرضه‌های اولیه مناسب نیست اما این موضوع هم که بگوییم عرضه اولیه مناسب نیست و آن را متوقف کنیم درمانی برای بازار نیست. در این شرایط دستکاری در قوانین و مقررات و تغییرات خلق‌الساعه اثری معکوس بر بازار دارد. بنابراین در ابتدا باید قوانین و مقررات درستی وضع شود نه قوانینی مانند دامنه نوسان که چندماه نامتقارن کردند و مجدد به تقارن و مثبت و منفی ۵ بازگشت.
این‌گونه قوانین بازار را مختل می‌کند بنابراین مهمتر از عرضه اولیه‌ها این است که قوانین و مقررات درستی را وضع و دقیقا همان مقررات را اجرا و عملی کنند و عرضه‌های اولیه هم تابع همان قوانین باشند و به‌صورت مستمر دستکاری در قوانین انجام نشود. با این شرایط فعلی و پتانسیلی که بازار دارد به‌نظر می‌رسد عرضه اولیه خروج پول است. اگر هم می‌خواهند عرضه اولیه‌ای انجام دهند حتما سهم‌های بزرگ با EPS های خوب باشد که باعث جذب مردم شود. یعنی شرکت‌هایی را عرضه کنند که باعث شود عده‌ای از سهامداران سرمایه خود را بیاورند و سهم‌ها را خریداری کنند و منجر به توسعه بازار شود و اگر سهم‌هایی با حجم و تعداد کوچک باشد، پول و سرمایه توسط سهامداران از بازار خارج می‌شود.  
در مجموع مهمترین موضوع در شرایط فعلی درخصوص عرضه‌های اولیه این است که قوانین و مقررات دستکاری شده را رفع و رجوع کنند و مقررات درست و ثابتی وضع کنند و بعد از آن اقدام به عرضه اولیه کنند. مثلا قوانین و مقررات درخصوص دامنه نوسان را درست کنند، نهادهای مالی را افزایش دهند و ...، هنگامی که این کارها را انجام دادند بعد از آن عرضه‌های اولیه را انجام دهند بنابراین در این شرایط باتوجه به قوانین و مقررات موجود در بازار خیلی صلاح نیست که عرضه‌های اولیه انجام شود و مجبور هستیم در این شرایط موافق توقف عرضه‌های اولیه باشیم.

  • محمد مفید چپردار - مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین

     

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۰

     
کد خبر 433247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =