شاخص سنگ تمام گذاشت

آخرین هفته اردیبهشت ماه در حالی خاتمه یافت که متقارن‌سازی دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ درصد به اصلاح بیشتر شاخص منجر شد و کانال یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی نقطه پایان این هفته شد.

حسام بصیری - آخرین هفته اردیبهشت ماه در حالی خاتمه یافت که متقارن‌سازی دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ درصد به اصلاح بیشتر شاخص منجر شد و کانال یک میلیون و۱۵۰ هزار واحدی نقطه پایان این هفته شد.

انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها و همچنین انتظار برای انتشار گزارش اردیبهشت ماه طی ۱۰ روز آتی دو اتفاقی است که در جریان بازار بی‌تاثیر نخواهد بود.
 اولین روز هفته بازار روند متفاوتی از روزهای گذشته داشت و شاهد جریان پول بیشتری در بازار بودیم که منجر به افزایش ۵ هزار ۵۰۰ واحدی شاخص کل و رسیدن به محدوده سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بود.
 با وجود تاثیر منفی نمادهای «کگل» و «وامید» دو نماد «فملی» و «کچاد» و همچنین تعدادی دیگر از سهم‌ها توانستند اثر مثبت خود را بر شاخص کل بگذارند. گروه خودرو بالاترین حجم معاملات روز شنبه را به خود اختصاص داد و بیشترین ارزش معاملات به «پالایش»، «شپنا» و «دارایکم» با حدود هزار میلیارد تومان اختصاص یافت. با وجود حرکت مثبت شاخص در اولین روز هفته اما کماکان بیش از ۶۰ درصد نمادها (۳۶۵ نماد) درگیر صف فروش هستند و این درحالی است که در سمت مقابل تنها ۲۸ نماد صف خرید بودند. روز یکشنبه با وجود شروع مثبت بازار به لطف گروه خودرو، رفته رفته عرضه‌ها شدت گرفت و شاخص کل در نهایت با ریزش ۷۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد، در حالی که حجم معاملات بیش از ۶ میلیارد بود.

انتظار برای سبز پوشی
 در این روز بالاترین حجم معاملات به گروه خودرویی اختصاص داشت و بیشترین ارزش معاملات نیز به «پالایش»، «دارایکم» و «خودرو» که در مجموع ۷۵۰ میلیارد تومان بود. نکته قابل توجه در معاملات دومین روز هفته کاهش صف‌های خرید به کمتر از ۶۰ درصد بود.
 با این وجود در سمت مقابل شاهد افزایش تعداد صف‌های خرید نبودیم. گرچه در شرایط فعلی معاملات متعادل از هر چیزی برای بازار لازم‌تر است اما تقابل ۲۸ نماد صف خرید در مقابل ۳۴۱ نماد صف فروش خوش‌بینی در بین افراد ایجاد نمی‌کند. روز دوشنبه باز هم بازار کار خود را با منفی آغاز و خاتمه داد. روند نوسانی بازار کماکان ادامه دارد و همه تصمیم‌گیری‌ها و خبرهای خوبی که می‌آید سوخت می‌شود.
 در حالی که خبر تزریق ۵۰ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به صندوق تثبیت بازار روز گذشته اعلام شد امروز خبری از جریان نقدینگی در بازار نبود و مجددا تعداد نمادهای درگیر صف فروش به بیش از ۶۰ درصد رسید و در طرف مقابل نمادهای صف خرید کاهش یافته و تنها ۱۵ نماد به ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان صف خرید بودند. «فملی»، «فولاد»، «وامید» و «شستا» نمادهای اثرگذار منفی بر شاخص کل بودند و ریزش ۱۴ هزار واحدی شاخص کل را به همراه داشتند به این ترتیب شاخص کل در ۱ میلیون ۱۷۴ هزار واحد به کار خود خاتمه داد. «امین یکم»، «پالایش» و صندوق کیان با حدود ۲ هزار میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و در حالی که انتظار برای سبز پوشی خودرویی‌ها پیرو روز قبل وجود داشت، این گروه با شدت عرضه‌ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در محدوده منفی به کار خود خاتمه دادند.  

وضعیت  اسفناک
روز سه شنبه هم شاخص هزار واحد دیگر از دست داد. این درحالی بود که ابتدای معاملات شاخص ریزش بیشتری داشت اما با سبزپوشی نمادهای «فملی»، «ومعادن» و «کچاد» توانست بخش عمده‌ای از ریزش خود را جبران کرده و تنها هزار واحد افت کند. «خودرو» و «خساپا» کماکان پر حجم‌ترین نمادهای بازار بودند. درگیری ۶۰ درصد نمادها در صف فروش و تنها ۱۷ نماد به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان در صف خرید وضعیت اسفناک این روزهای بازار را بهتر نشان می‌دهد. آخرین روز هفته شاخص سنگ‌تمام گذاشت و ۱۸ هزار واحد ریزش دیگر را ثبت کرد تا به کف کانال یک میلیون و۱۵۰ هزار واحدی برسد. همگی شاخص‌سازها منفی معامله شدند و جز تک نمادهایی در فرابورس که مثبت بودند بقیه نمادها در کلیت بازار نیز منفی معامله شدند.
استقبال کم سهامداران از عرضه «فتوسا»  ۴ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان صف فروش و تنها ۱۵۰ میلیارد تومان صف خرید و چشم دوختن به اخبار و حواشی سیاسی بیش از توجه به گزارش‌های سالانه و فصل زمستان شرکت‌ها سبب شده تا سرمایه‌گذاران حتی نسبت به خرید عرضه اولیه نیز دلسرد باشند که نتیجه آن عرضه اولیه «فتوسا» در معاملات بود که تنها ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار نفر در این عرضه شرکت کردند که نسبت به سال گذشته (۵ میلیون نفر) نصف شده است.
 در بازار جهانی شاهد ثبات قیمت‌ها و نوسان اندک بودیم. آلومینیوم در محدوده ۲۵۰۰ دلار، سرب ۲۲۰۰ دلار، روی بالای ۳ هزار دلار، مس ۱۰۲۰۰ دلار و نفت ۶۷ دلار معامله شدند. اونس جهانی با رشد ۲ درصدی به ۱۸۶۰ دلار رسید ولی سکه در بازار داخلی با وجود رشد در میانه هفته مجددا به زیر ۱۰ میلیون تومان بازگشت. دلار نیز که هفته قبل تا زیر ۲۰ هزار تومان هم معامله شده بود این هفته توانست به حدود ۲۲۵۰۰ تومان برسد که همزمان با انتشار خبرهای مثبت در خصوص برجام روند ریزشی به خود گرفته است.  
اطلاعیه‌های کدال این هفته به گزارش‌های فصل زمستان اختصاص داشت، عملکرد خوب برخی شرکت‌ها بسیار قابل توجه بود که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم، رشد فروش ۵۰ درصدی و رشد سودآوری ۹۶ درصدی در زمستان نسبت به پاییز در «کزغال»، «بجهرم» با رشد ۵۶ درصدی فروش توانست رشد سودآوری معادل ۱۱۹۴ درصد نسبت به پاییز سال جاری داشته باشد.
 در گروه دارویی «درهاور»، «دجابر» و «دزهراوی» به ترتیب ۳۶۱، ۲۲۴ و ۱۶۲ درصد افزایش سود خالص نسبت به پاییز ۱۳۹۹ داشتند. «جم پیلن» و «شغدیر» نیز به ترتیب رشد ۹۷ و ۴۵ درصدی در سود خالص نسبت به پاییز داشته‌اند. در سنگ‌آهنی‌ها نیز نماد «کنور» بهترین عملکرد را تاکنون داشته و با رشد ۱۳۹ درصدی در فروش و ۱۴۸ درصدی در سود خالص نسبت به پاییز عملکرد بسیار مناسبی از خود به جای گذاشته است.

توصیه: نگاهی به اطلاعیه‌های کدال برای سهامداران خالی از لطف نبوده و می‌تواند در انتخاب سهام و اصلاح پرتفوی کمک شایانی کند.

کد خبر 433217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =