فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران چه جایگاهی دارند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی می‌شود در یک سال آینده روند سهام فلزی مثبت باشد و سقف‌های تاریخی جدیدی توسط کامودیتی‌ها ثبت شود.

به گزارش صدای بورس، محمدرضا برگی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان رشد فلزات اساسی در بازارهای جهانی اظهار کرد: طبق آمار نرخ جهانی، بازدهی سهام فلزی در بازار جهانی از جمله، آلومینیوم حدود ۷۳ درصد، فایرا ۴۳ درصد، فنوال ۲۱ درصد، سرب ۳۶ درصد، روی حدود ۵۲ درصد بوده، همچنین شرکت‌های سرب و روی داخل کشور هم حدود ۸  تا ۹۶ درصد، در یک سال گذشته رشد داشته‌اند.

او بیان کرد: مس آمریکا ۱۰۰ درصد بازدهی داشته، در صورتی که نماد فملی در یک سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشت. در سهام فولاد، سنگ آهن، میلگرد نیز به ترتیب، بیلت ۷۵ درصد و میلگرد حدود ۴۰ درصد رشد داشتند که این نرخ‌های جهانی در حوزه CIS هستند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با میزان بازدهی سهام فلزی در بازار سرمایه گفت: شرکت‌هایی که محصولات‌شان در ایران تولید می‌شود، نیز از جمله، فولاد ۵ درصد، فخوز  ۳۷ درصد، هرمز ۲۰ درصد، فجر ۳۶ درصد و کاوه ۳۸ درصد رشد داشته‌اند.

برگی در پاسخ به این پرسش که، علت اصلی رشد تغییر نرخ جهانی در فلزات اساسی چیست؟، تشریح کرد:  اصلی‌ترین عامل تغییرات قیمت‌های جهانی در بازار فولاد، بحث عرضه و تقاضا  و بسته‌های حمایتی است که در آمریکا انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید:

بلای انس جهانی بر طلای ایران/ قیمت طلا و سکه امروز (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰)


کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر افزایش تورم و وخیم شدن وضعیت بازار سرمایه، سبب شد، مردم به بازارهای موازی از جمله، رمز ارزها و کامودیتی‌ها که روند صعودی در پیش گرفتند، رو آوردند.

او افزود: در نتیجه این دو علت در کنار هم سبب رشد قیمت فلزات اساسی در دنیا شد. پیش بینی می‌شود در یک سال آینده با توجه به دلایلی که گفته شد این روند مثبت باشد و سقف‌های تاریخی جدیدی توسط کامودیتی‌ها زده شود.

برگی گفت: سوددهی شرکت‌های کامودیتی محور و فولادی‌ها به عواملی همچون، نرخ دلار و قیمت‌های جهانی بستگی دارد. در حال حاضر بحث قیمت دلار سبب ایجاد ابهام در بازار سرمایه شده است و برای بازار سرمایه قیمت دلار قطعیت پیدا نکرده و اگر دلار به ۱۵ هزار تومان کاهش یابد، تحلیل شرکت‌ها با توجه به قیمت‌های کنونی دلار کاملا متفاوت می‌شود. پس دلار عامل بسیار مهمی در سود شرکت‌ها است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص علت عدم حمایت توسط حقوقی‌ها اظهار کرد: چرایی عدم خرید حقوقی‌ها به این علت است که، نوسان در نرخ ارز و بحث سیاست خارجه در رابطه با برجام است.

او بیان کرد: قطعا در آینده با توجه به رشد قیمت کامودیتی محورها و فلزات اساسی و همچنین احتمال افزایش نرخ ارز در آینده به علت مناسبات سیاسی و انتخابات، حقوقی‌ها و حقیقی‌ها اقدام به خرید می‌کنند و عدم تقاضا توسط این افراد موقتی است. البته ممکن است این محدوده از شاخص و قیمت سهام را کف شاخص ندانسته باشند و منتظر قیمت‌های پایین تری برای خرید باشند.

برگی در پاسخ به این پرسش که علت تفاوت پی به‌ ای در سهام فلزی چیست؟ تصریح کرد: پی به‌ ای در سهام مختلف فلزی متفاوت است، در شرکت‌های کامودیتی محور به دلیل ابهام در نرخ دلار می‌تواند باشد، همچنین دستکاری‌های صورت گرفته در بازار سرمایه، سیاست‌هایی که مسئولان بازار سرمایه، درباره دامنه نوسان، حجم مبنا و سایر مواردی که ورود پول و برای حرکت روند بازار سرمایه به سوی اتخاذ کردند، می‌تواند باشد.

او در پایان گفت: در رابطه با قیمت دلار از نظر من پایین‌تر از ۲۲ هزار تومان نخواهد آمد و بازار سرمایه به زودی با پول هوشمند در بازارهای مالی جمع می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 433151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =