رشدی مناسب بعد از انتخابات

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مهمترین راهکار برای احیای بازار، ترمیم اعتماد از دست رفته به بازار است.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مهمترین راهکار برای احیای بازار، ترمیم اعتماد از دست رفته به بازار است، هنگامی مردم به بورس اعتماد می‌کنند که احساس کنند محیط بازار، فضایی شفاف، مبتنی بر متغیرهای قابل تحلیل و قابل اطمینان است و احساس نکنند که در کلان بازار تغییرات به‌صورت مصنوعی بالا یا پایین نگه داشته شده‌اند. بنابراین برای ایجاد اعتماد باید قوانین و مقررات را به روال طبیعی و اطمینان بخش برگردانند و ضوابط به مسیری هدایت شوند که احساس دستکاری در قیمت‌ها وجود نداشته باشد. 

در این شرایط به‌نظر می‌رسد با باز گذاشتن رنج تغییرات شاید بتوان سریع‌تر فشارهای عرضه را تخلیه کرد و با حرکتی دوباره بازار در مسیر تعادل قرار گیرد. نکته مهم دیگر تأثیر اتفاقات محیطی اقتصاد کلان بر بازار است که شاخص‌ترین آن نرخ ارز است، با توجه به مانورهای سیاسی اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند که ممکن است روند نرخ ارز سقوطی داشته باشد، قاعدتا پیش‌بینی رکود شرکت‌های تولیدی داخل و کاهش درآمد شرکت‌های صادرات محور اتفاق بیفتد و کاهش سودآوری را شاهد باشیم. در نتیجه سرمایه‌ها به سمت سپرده‌های بانکی و یا صندوق‌های با درآمد ثابت سوق پیدا می‌کند، در حالی‌که اصل سیاست‌گذاری نرخ ارز ممکن است متفاوت باشد. قضاوت و نظرات مردم نسبت به نرخ ارز بسیار در سیاست و تصمیمات اقتصادی آنان مؤثر است. لازم است حداکثر شفافیت در بازار سرمایه دنبال شود و احساس دستکاری در قیمت‌ها به حداقل برسد، زیرا درصورتی که به‌صورت مصنوعی تغییراتی رخ دهد مردم به بازار بی‌اعتماد می‌شوند و نمی‌توانند روندها را تحلیل کنند. 
در سال ۹۹ بسیاری احساس کردند با فضاسازی‌ها و یا بیش از اندازه مثبت اندیشی برخی از مسئولان بسیاری از افراد سرمایه خود را به این سمت روانه کردند و در نیمه اول سال با تحلیل‌های سطحی توانستند سرمایه‌های زیادی جمع‌آوری کنند، ولی در ادامه متأسفانه با ضرر و زیان‌های سنگین مواجه شدند. سرمایه‌گذاران با درجات صبوری متفاوت منتظر طبیعی شدن روند شاخص شدند تا اعتمادها ترمیم شوند ولی متاسفانه تاکنون عقب افتاده است. احتراز از قوانین مصنوعی و خلق‌الساعه و تثبیت بلندمدت روند نرخ ارز مهمترین راهکارهایی است که می‌تواند در این شرایط مؤثر باشد و اگر این اتفاق رخ دهد به‌صورت خودکار سرمایه مردم به سمت بازار خواهد آمد، در غیراینصورت با تزریق پول اگر رونقی روانه بازار شود، به‌عنوان فرصت برای خروج سرمایه تلقی خواهد شد و باعث می‌شود که همان خرده سرمایه‌گذارانی هم که در بازار وجود دارند این رونق را موقت و غیرطبیعی تلقی کنند. در شرایط فعلی، بازار پتانسیل رشد متعادل را پیدا کرده است و فکر می‌کنم بعد از انتخابات انسجام سیاسی بیشتر را شاهد باشیم و به نظرم این موضوع باعث شود ثباتی میان‌مدت در بازار شکل بگیرد اما شرایط نیمه اول سال ۹۹ در کوتاه‌مدت شکل نخواهد گرفت. همچنین بازار بعد از انتخابات متأثر از نتیجه مذاکرات است که اگر نتیجه مذاکرات توافق بین‌المللی باشد، روند سرمایه‌گذاری در بازار افزایش خواهد یافت و فضا مثبت‌تر خواهد شد اما اگر مذاکرات منفی شود شرایط دیگری حاکم می‌شود. به عنوان جمع بندی به‌صورت کلی به نظر می‌رسد بازار بعد از انتخابات با رشدی متعادل و قابل مقایسه با سایر بازارها خواهد داشت.

  • غلام‌عباس ترابی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۹
کد خبر 433061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =