برداشتن دامنه نوسان نامتقارن

مهمترین موضوع برای احیای بازار سرمایه نرخ ارز به‌عنوان پارامتری تأثیرگذار بر نرخ فروش محصولات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

مهمترین موضوع برای احیای بازار سرمایه نرخ ارز به‌عنوان پارامتری تأثیرگذار برنرخ فروش محصولات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. باتوجه به روند کاهشی نرخ دلار طی روزهای گذشته و پیش‌بینی نسبت به ادامه‌دار بودن این روند، برخی از سهم‌ها بالاتر از ارزش خود معامله می‌شدند که نیازمند اصلاح هستند. موضوع دیگری که باعث شده بازار به تعادل نرسد، وجود دامنه نوسان نامتقارن و صف فروش‌های متعددی است که در عمده سهام بازار وجود دارد و مانع رسیدن بازار سرمایه به سمت تعادل شده است.
 همچنین سبب شده که با کوچک‌ترین اتفاق درونی و بیرونی در بازار صف فروش به وجود آید. به‌نظر می‌رسد نیاز است در ابتدا شرایطی اعمال شود که بازار به تعادل برسد و بعد از آن تصمیم‌گیری شود که بازار روند خود را تعیین کند. در شرایط فعلی صف‌های خرید طولانی مدت نیست و هنگامی که صف فروش جمع می‌شود روانه شدن به سمت صف خرید خیلی دوام نمی‌آورد و دامنه نوسان نامتقارن مزید بر علت شده است. مهمترین راهکار در مرحله اول این است که دامنه نوسان نامتقارن برداشته شود. سازمان بورس تلاش‌های بسیار زیادی می‌کند که بازار به نقطه بهینه‌ای برسد مانند پیشنهادهایی که در جلسه سران قوا مطرح شد فارغ از اینکه اجرایی می‌شوند یا خیر، اما تلاش خود را می‌کند. دومین نکته بازگشت حس اعتماد است، در تمام پیشنهاداتی که اجرایی شد حداقل نشانی از پرداخت هزینه از سوی دولت دیده نمی‌شود و در داراها شاهد بودیم که یکی از موارد پیشنهادی این بود که ضرر و زیانی که مردم در داراها دیدند به نحو مقتضی جبران شود. اما این سوال مطرح است که به چه نحوی قرار است جبران شود.
 بازگشت اعتماد به بازار بسیار مهم است و نکته مهم دیگر نقدشوندگی است که اگر نقدشوندگی در تمامی سهم‌های بازار ایجاد شود باتوجه به میزانی که شرکت بورس در مهرماه سال پیش گذاشته است، هم تعادل را در بازار به‌وجود می‌آورد و هم باعث ایجاد نقدشوندگی می‌شود که در این‌صورت بازار روند خود را پیدا خواهد کرد. 
موضوع انتخابات و تیم بعدی که قرار است در کابینه دولت روی کار آیند هنوز مبهم است و برنامه‌ها و اهداف شخصی که برنده انتخابات است بر بازار اثرگذار است. اما در شرایط فعلی مهم‌تر از موضوع انتخابات بحث برجام است که نقش به‌سزایی بر نرخ دلار می‌گذارد و به‌نظر می‌رسد می‌تواند بسیاری از سناریوها را رقم بزند. البته اگر برجام در این دوره به سرانجامی نرسد طبیعتا ریاست جمهوری دوره بعد مهمتر خواهد شد به‌واسطه اینکه باید موضوع برجام را پیگیری کنند و باید دید تمایل دارند برجامی شکل بگیرد یا خیر که در نهایت این موضوع بر نرخ دلار و به طبع آن بر شاخص‌بورس بسیار اثرگذار است.

  • رسول رحیم‌نیا، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق‌های شرکت تأمین سرمایه ملت

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۹
کد خبر 433059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =