نبود نقدینگی فعال

درخصوص اینکه دقیق چه‌زمانی بازار احیا خواهد شد نمی‌توان به‌طور کامل نظر داد، زیرا عوامل مختلفی باعث شده است این وضعیت در بازار به‌وجود آید.

از مهمترین دلایل نبود نقدینگی فعال در بازار است که به‌نظر می‌رسد در حال حاضر پارک است و این نقدینگی با نقدینگی‌ای که دولت قصد تزریق آن را دارد متفاوت است، نقدینگی فعال مخصوص سرمایه‌گذاران هوشمند، حقیقی‌های بزرگ و برخی از حقوقی‌هایی است که هنوز تصمیم ورود به بازار را نگرفتند. از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد بازار منتظر ثبات و پایداری در نرخ دلار است تا برخی از سرمایه‌گذاران ورود جدیدی به بازار داشته باشند. بنابراین به‌نظر می‌رسد با ثبات نرخ ارز بازار سرمایه نفس تازه‌ای بگیرد. باتوجه به دورانی که در حال ورود به آن هستیم یعنی در عرصه تحولات سیاسی، انتخابات را پیش رو داریم، تعیین سرنوشت برجام، وضعیت نرخ ارز و ... می‌توان برداشت کرد که انتهای سیکل بلندمدت نزولی ناشی از حرکت‌های انفجاری رشدی سال گذشته نزدیک است و نقدینگی که بیرون از بازار است، وارد بازار خواهد شد. 
تنها راه درمان وضعیت فعلی قطعا ورود نقدینگی هوشمند به بازار است نه نقدینگی‌ای که صرفا توسط دولت یا سرمایه‌گذاران نهادی وابسته به دولت تزریق می‌شود که البته این نوع نقدینگی می‌تواند در کوتاه‌مدت درمانی برای بازار باشد اما اگر تکلیف نرخ ارز مشخص شود به‌نظر می‌رسد نقدینگی پارک شده وارد بازار شود. 
علاوه بر ورود نقدینگی فعال، بازار به اعتمادی هم احتیاج دارد و اگر سیستمی به موضوع نگاه شود، اعتماد با ورود نقدینگی بزرگ و هوشمند می‌تواند به بازار برگردد یعنی بازار در سهم‌های بزرگ روندی داشته باشد و به‌تدریج سهم‌های کوچک هم حرکت می‌کنند. بازار بعد از انتخابات بستگی به سیاست‌های دولت بعدی دارد، اینکه می‌خواهد به روند کلی اقتصاد کلان انقباضی بپردازد یا انبساطی که اگر بخواهد سیاست کلی اقتصاد کلان را به‌صورت انقباضی برنامه‌ریزی کند و نظم‌دهی کلی به اقتصاد بدهد، به‌نظر می‌رسد وضعیت به‌نحوی پیش خواهد رفت که بازار سرمایه هم چندان جذاب نخواهد بود.
 اگر سیاسی به بازار نگاه کنیم تنش‌هایی که دولت قبل تجربه کرده دیگر در دولت بعدی رخ نخواهد داد و دراین‌صورت بازار سرمایه می‌تواند حداقل برای مدتی با بهبود همراه باشد و معاملات راحت‌تر در تابلو قرار بگیرد. درصورتی که بانک مرکزی سیاست کلان انقباضی و انبساطی و نرخ بهره بالا را اتخاذ نکند و دولت بعدی هوشمندانه از بازار سرمایه برای افزایش تولید و روند افزایش بهره‌وری تولید استفاده کند، به‌نظر می‌رسد بورس دوره خوبی را در دولت بعد تجربه کند. همچنین باتوجه به اینکه افت شدیدی برای نرخ ارز تصور نمی‌شود و نرخ تورم ۴۰تا۵۰ درصد قطعی است، به‌نظر نمی‌رسد که بازار بازدهی نامطلوبی برای امسال داشته باشد.

حسین عبدی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۹

کد خبر 433054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =