۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
نظر متفاوت در خصوص دامنه نوسان

در نییورک 12 و نیم درصد مثبت و منفی بوده و به 20 درصد هم رسیده در مانی که تلاطم باشد تغییر می‌کند، دامنه نوسان عددی ثابت برای طولانی مدت نیست.

شاهین شایان آرانی، مشاور بین‌امللی مدیریت سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با صدای بورس:
دامنه نوسان و حجم مبنا و چند ابزار دیگر در اختیار نهاد ناظر باید باشد که بتواند جهت بازار را به نحوی صحیح مدیریت کند.
بازار گاهی تلاطم و گاهی رکود دارد که نهاد ناظ باید در شرایط خاص ورود پیدا کند البته در زمان رکود برای ورود نهاد ناظر بحث‌های وجود دارد.
هرچقدر حجم عرضه و تقاضا بالا باشد هر چه بازار از طریق حجم معاملات بالاتری تشکیل شود می‌توان دامنه نوسان بازتری در آن داشت.
حذف دامنه نوسان اشتباه است و باید این ابزار برای مدیریت بازار در زمان لازم در اختیار نهاد ناظر باشد اگر زمان مناسبی برای ورود نهاد لازم انتخاب نشود ممکن است دامنه نوسان مضرر باشد.
دامنه نوسان ابزاری است که بیشتر حالت محرمانه دارد نهاد ناظر زمانی که تلاطم معاملات را رصد می‌کند اگر تشخیص دهد معاملات بیش از حد تلاطم دارد آن زمان است که می‌تواند دامنه نوسان را کم کند اما در غیر این صورت بازه را زیاد کند و سقف و کف را تغییر دهد.
در نیویورک 12 و نیم درصد مثبت و منفی بوده و به 20 درصد هم رسیده در زمانی که تلاطم باشد تغییر می‌کند، دامنه نوسان عددی ثابت برای طولانی مدت نیست.
در بورس نیویورک دامنه نوسان به دلیل حجم بالای معامله‌گران به منفی و مثبت 20 رسید که مسولین ناظر به بازار اجازه دادن که بازار خود مسیر را پیدا کند.
در کشور عمق معاملات و تنوع بالا نیست و نقدینگی در بورس پایین است بازیگرانی که قدرت یکسان چانه زنی دارند در عرضه و تقاضا وجود ندارد به همین دلیل دامنه نوسان اهمیت دارد.
تبلیغات بورسی بیش از حد بود باید دانش جمعی را بالا برد و اعلام کرد که بازار پر ریسک است، تبلیغات رخ داد که عاملی منفی برای جذب افراد به بورس بود، بعد از این تبلیغات سهامداران خرد متضرر شدند که تجربه بدی برای بازار است.
اوراق تبعی مناسب بیمه کردن سهام نیست به دلیل پیچیدگی و حجم پایه معاملات مناسب بازیگران نیست بهترین بیمه برای سهامداران مطالعه و آگاهی است.
هیجان فعلی گریبان‌گیر کشور ورود به بازار رمزارزهاست که همانند هیجان دلار که در سالهای قبل در کشور وجود داشت است.

کد خبر 433004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =