بانک ملت پاسخگوی سهامداران باشد! / بانک مرکزی ورود کند

نبود شفافیت و کتمان حقایق باعث شده سهامداران گروه بانکی‌ها بخش بزرگی از سود خود را دریافت نکنند و بانک ملت تنها مشتی نمونه خروار است.

صدای بورسمحبوبه قرمزچشمه؛ بانک ملت، پیروی ابلاغیه بانک مرکزی نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌ها را منتشر کرد که مورد اعتراض سهامداران و کارشناسان قرار گرفت. بانک ملت تنها ٢٣٠٠ میلیارد تومان بابت سود تسعیر ارز اعلام کرد، سودی که بورس نپذیرفت و در نامه ای این بانک را به توقف طولانی مدت نماد تهدید کرد.

این برای بار دوم است که بانک ملت با موضوع کتمان حقایق و نبود شفافیت با خشم اجتماعی مواجه شده است.

این ظلم بزرگ مدیران بانک ملت اداره مالیات و بانک مرکزی و دولت را باید فریاد بزنیم. 
عزیزان سازمان شما هم به موازات کار را ببرید جلو اگر منافع سهامدار برایتان مهم است. 
در تمام این سالها سود برای سپرده گذار بوده و دولت و زیان برای سهامداران. از تسعیر ۳۵۰۰ تا اینجا همه به جیب دولت ریخته شده دیگر بس است.

مجتبی کحالی، معاون مالی بانک ملت در خصوص موضوع نرخ تسعیر ارز و عدد آن با توجه به آنچه اعلام شده و تاثیر آن روی «وبملت»در قالب رپورتاژ آگهی، توضیحاتی بیان کرد اما واقعیت این است که قرارداهای مالی تبلیغاتی بانک‌ها با رسانه‌ها مانع از افشای واقعیت شده‌ است. مبحث تسعیر ارز و عدد آن  و بررسی این موضوع به مطالبه عمومی از سمت سهامداران بانک ملت تبدیل شده است، یکی از چند ۱۰ پیامی که درخواست بررسی این موضوع را از صدای بورس دارد.

بانک ملت پاسخگوی سهامداران نیستند و تنها رپورتاژی پاسخ سوالات را می‌دهند

تماس و پیگیری‌های صدای بورس برای دریافت پاسخی مناسب از مدیرعامل بانک ملت و حتی روابط عمومی این بانک بی نتیجه بود، در حالی که به نظر می‌رسد پاسخگویی بخشی از وظیفه مدیران بوده و نباید در قالب رپورتاژ و گزینشی به رسانه‌های سخنگوی خود باشد.


بیشتر بخوانید:
رویای دلار زیر ۲۰ هزار تومان تحقق می‌یابد؟
 گم شدن ۳ میلیون تن فولاد از انکار تا پذیرش


عباس حقانی نسب، مدیرعامل شرکت سبدگردان هدف در ارتباط با موضوع بانک ملت به صدای بورس بیان کرد: بانک ها به دلیل ساختار غلطی که دارند عملا به صورت ساختاری و به روش های مختلف سودی که متعلق به سهامداران است را دستکاری می‌کنند و این سود را  از شرکت‌ها خارج می‌کنند.

ابای بانک‌ها از پرداخت سود به سهامداران

وی با بیان اینکه نظام بانکی ایران منشا فساد ساختاری است، گفت: در این قضایا می‌توان رد آن را پیدا کرد. از یک طرف به طور کامل سیستم بانکی که باید شفاف باشد، در گزارشات شفافیت ندارد. این نبود شفافیت خود به ۲ دلیل است؛ یک دلیل به خود قانون بانکداری و فعالیت سرمایه گذاری مربوط است که سود سپرده گذاری را  غیرقطعی می بیند و بیشتر از آن میزان نمی توانند سود شناساسی کنند و بخش دوم ابایی است که بانک ها از پرداخت سود سهامداران دارند و حتی میزان سود سهامداران را افشا نمی کنند.

وی با اشاره به تجربه تاریخی بانک ملت بیان کرد: کتمان شفافیت بانک ملت برای دومین بار است که رخ می‌دهد، دفعه اول مربوط به چند سال پیش و میزان غرامتی بود که این بانک از انگلیس گرفت. اروپا بر خلاف قانون بانک ملت را تحریم  و  بانک ملت ادعای درخواست خسارت کرده بود؛ سفیر ایران یک و شش دهم میلیارد دلار ادعای بانک ملت را  تایید کرده بود که  دنبال وصول این مطالبه هستند. در نهایت بانک ملت اعلام کرد فقط ۹۰ میلیون دلار دریافت کرده و میزان دقیق آن افشا نشد و حتی صورت های مالی مشخصی رسانه‌ای نشد؛ این مهم  نشان داد فقط اطلاعات از ابتدا به غلط رسانه‌ای شده و رسانه‌های داخلی و خارجی مانور دادند .

بانک‌ ملت در تضییع حق سهامداران تنها نیست

این کارشناس بازار افزود: بانک ملت بیش از ۷ میلیارد دلار خالص دارایی ارزی دارد و بسیاری  از این ارزها هم هنوز در همان قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان نرخ تسعیر قبلی است و نصف این دارایی‌ها را به دلیل مسدود بودن و در دسترس نبودن با همان نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تسعیر کرده است.

وی افزود: بانک‌ها خلاف قانون کار و برای کتمان واقعیت، مالیات را دستکاری می‌کنند و مطالبات مشکوک الوصول نیز بدون مشکل نیست. اگر به بانک ملت می گفتند تسعیر نکند، بهتر بود تا این تسعیری که با شفافیت همراه نیست. 

مسئله کتمان اطلاعات 

وی افزود: موضوع تنها برای بانک ملت صادق نیست مسئله کتمان اطلاعات در شبکه بانکی مبنی بر سودهای مخفیاست که برای سهامدار بوده و باید به سپرده گذار پرداخت شود.  پول ها در بانک ها می‌ماند و در قالب پروژه های بنگاه داری و ذخایر مطالبات سوخت شده از بانک ها خارج می شود حتی برخی بانک ها  جلسه می‌گذارند که چه تدابیری بیندیشند که به سهامدار سود ندهند. بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر در این ارتباط باید اقدامات دقیقی انجام دهد.

کد خبر 432830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    0 0
    با بررسی سوابق تحصیلی آقای مجتبی کحالی،معاون مالی بانک ملت متوجه میشوید که چنین وضعیتی قابل انتظار بود.