شفاف سازی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از ۶ گره بورسی

برای اخذ مجوز صندوق ها و سبدگردان ها به ترتیب  بیش از ۱۴۰ و ۲۰۰ درخواست وجود دارد.

صدای بورسمحبوبه قرمزچشمه؛ میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: مشکل بازار سرمایه در شرایط فعلی مبهم بودن نرخ دلار و موضوعات تحریمی است و باید این مسئله حل شود تا  بازار به ثبات برسد.

۳ عامل کندی روند اعطای مجوز

وی در ارتباط با کندی روند اعطای مجوز به ۳ عامل اشاره کرد و بیان کرد:  یکی از دلایل دیرکرد در اعطای مجوز، رویه‌های قوانین و مقررات، نیروی انسانی و زیرساخت های فنی مجوز دهی بود که سعی شد با افزایش نیروی انسانی و بهبود زیرساخت های نرم افزاری و اصلاح رویه های قوانین و مقررات  مجوز دهی تسریع شود.

فدایی گفت: فرایند اعطای مجوز یک فرایند قانونی و طی دستورالعمل مشخص انجام می‌شود. برای اصلاح این روند اصلاح زیرساخت های نرم افزاری،  استعلام ها اتوماتیک شده است و برون سپاری مجوز ها سرعت یابد.


بیشتر بخوانید:
رویای دلار زیر 20 هزار تومان تحقق می‌یابد؟
 گم شدن ۳ میلیون تن فولاد از انکار تا پذیرش


مهمترین مشکل بازار سرمایه

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکلی که در بازار سرمایه وجود دارد چیست، بیان کرد: نرخ ارز یکی از مهمترین متغیر های کلیدی در بازار است از طرفی در شرایط تحریمی قرار داریم تا زمانی که شرایط مبهم در اقتصاد کشور وجود دارد، نمی‌توان نسبت به آن اظهار نظر کرد. مذاکرات وین با جدیدت توسط تیم مذاکره کننده در حال پیشرفت است و مقام معظم رهبری یک سری خط قرمزها را برای مذاکرات مطرح فرموند. تسهیل در شرایط منطقه ای ثبات بازار را در پی خواهد داشت و تکلیف سهام ها مشخص می‌شود.

فراخوان جدیدی برای اعطای مجوز به شرکت های رتبه بندی اعتباری آمده است؟

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درخصوص اعطای مجوز سازمان بورس به شرکت ها بیان کرد:‌ اعطای مجوز به شرکت های رتبه بندی اعتباری به صورت فراخوانی است و در سال ۱۴۰۰ سازمان بورس فراخوان جدیدی اعلام نکرده است. بعد از بسته تسهیل و بازنگری قوانین و مقررات درخواست اخذ مجوز برای  صندوق های سرمایه گذاری   تشدیدشده است.

140 درخواست برای اخذ مجوز صندوق

وی افزود: برای اخذ مجوز صندوق ها  بیش از ۱۴۰ درخواست و برای اخذ مجوز سبدگردان ها بیش از ۲۰۰ درخواست وجود دارد که در حال بررسی است. قدیمی ترین این درخواست ها از سال ۹۸ و بیشترین تعداد برای سال ۱۳۹۹ است.

فدایی در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضای جدیدی برای سبدگردان، رتبه بندی، صندوق سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، گفت: میزان تقاضا برای مجوز در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. اما با توجه به وضعیت معاملات در بازارسرمایه در خواست ها برای شرکت های پردازش اطلاعات مالی که بیشتر دانش بنیان هستند، افزایش پیدا کرده است.

وی افزود:  بهبود شرایط صدور مجوز زیرساخت ها و منابع انسانی در حال تقویت است.

درخواست شرکت در انتخابات از سرمایه گذاران سهام عدالت

وی در ارتباط با  سهام عدالت بیان کرد: افرادی که به صورت مستقیم ثبت نام کردن در فاز اول ۳۰ درصد و در فاز بعدی ۳۰ درصد دیگر از سهام خود را فروخته‌اند. در روش غیر مستقیم سهامداران سهام عدالت، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند. باید تشریفات یک شرکت سرمایه گذاری تحت نظارت سازمان بورس اجرایی می شد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: ‌اولین تشریفات مجمع عمومی عادی تا ۴ ماه پس از سال مالی بنا به دلایلی مجمع عادی برگزار نشد و پس از آن مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده امکان برگزاری نداشت، مجمع عمومی فوق‌العاده نوبت اول شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در ۴ استان مجامع برگزار شد و به حد نصاب نرسید و بعد از ۱۰ روز نیز مجمع عمومی عادی فوق العاده نوبت دوم برگزار خواهد شد. از سرمایه گذاران سهام عدالت در خواست دارم در این مجامع شرکت کنند.

شرکت های استانی سهام عدالت سهامدار عمده ندارد

 وی افزود:‌ ویژگی خاصی که شرکت‌های استانی سهام عدالت دارند، نبود سهامدار عمده است و ترکیب هیات مدیره با رای تک تک سرمایه‌گذاران مشخص می‌شود بنابراین رای تک تک سهامداران  تعیین سرنوشت این موتور های محرک اقتصادی استان ها بسیار موثر است.

کد خبر 432811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =