معجزه نه، اما  احتمال تعادل بازار وجود دارد

ترجیح داده شده که دامنه نوسان به حالت قبل بازگردانده شود و حجم مبنا کاهش یابد تا از این طریق قیمت‌ها بتوانند به نقطه‌ جذابیت برسند و  معاملات از حالت قفل شدگی خارج شوند.

صدای بورس- حسین حریریان؛ با وجود بی‌اثر بودن دامنه نوسان مثبت 6 و منفی 3 دیشب خبری مبنی بر تغییر دامنه نوسان به  مثبت و منفی 5 منتشر شده است که اثر بخشی آن موضوع گفت‌وگو و بحث بین کارشناسان و فعالان بازار سرمایه شده است.

مهدی ریاضتی،‌کارشناس بازار سرمایه گفت: مصوبه قبلی به صورت محدود در دوره یک ماه طبق قرار انجام شد که به دلیل منفی شدن بازار و نگرانی مسئولان  از ریزش بیشتر، طولانی‌تر و منجر به از بین رفتن نقدشوندگی بازار شد و به دلیل آنکه حمایت پولی هم صورت نگرفت معاملات به طور خاص در نمادهای کوچک تر بازار قفل شده بود.

وی با بیان مطلب بالا ادامه داد: برای جلوگیری از قفل شدن معاملات در نمادهای کوچک یا باید دامنه کاملا باز یا  گره معاملاتی ایجاد شود یا اینکه راه حل سومی در نظر گرفت و  به مرور دامنه بیشتر شود و در مقابل حجم مبنا کاهش یابد.


بیشتر بخوانید:
تبدیل تهدید به فرصت با شناسایی استخراج کنندگان رمز ارز


ریاضتی با بیان اینکه به تبع سیاست‌گذار تمایلی به ریزش یکباره بازار ندارد چون تبعاتی را به همراه خواهد داشت،‌گفت: در این شرایط ترجیح داده شد که دامنه نوسان به حالت قبل بازگردادنده شود و حجم مبنا کاهش دهد که از این طریق قیمت‌ها بتوانند به نقطه‌ جذابیت برسند و  معاملات از حالت قفل شدگی خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به موضوع تورم و تاثیرگذاری آن بر بازار سهام گفت: تورم اثر زیادی بر بازار ندارد و با روند فعلی زمان نیاز است تا  بازار به تعادل برسد البته تا زمانی که حمایت پولی انجام نشود انتظار اتفاق مثبت خاصی نمی‌رود اما شرایط کمی بهتر از وضعیتی که بازار در صف‌های فروش قفل بود، می‌شود.

ریاضتی تصریح کرد: مصوبه منتشر شده بازگشت به دوران قبلی است به عبارتی تصمیمی اتخاذ شده و موفق نبوده بنابراین شرایط فعلی برگشت به همان منفی بودن بازار است که همچنان حل نشده؛ پیشتر هم دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی 5 بود و نمی‌توان انتظار معجزه از آن داشت البته بر این موضوع که ممکن است به تعادل بازار سرعت ببخشد هم نمی‌توان چشم بست؛ حجم مبنا پایین‌تر آمده و بازارگردان‌ها با مقدار کمتری از خرید می‌توانند قیمت‌ها را کاهش دهند و شاید این اتفاق بتواند به بازار کمک کند.

کد خبر 432782

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =