بررسی نقش سیاست‌های اخیر سران قوا در بهبود روند بورس

یک کارشناس بورس گفت: اینکه از طریق اوراق بدهی حجم عظیمی از بازار سرمایه جذب کنید تا برای خود این بازار ثبات ایجاد کنید، مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نخواهد کرد.

به گزارش صدای بورس، شاهین شایان آرانی، مشاور ارشد بین‌الملل در حوزه سرمایه گذاری و بورس با اشاره به اینکه جو تحریم و فضای تحریم اقتصادی کشور غبار تیره‌ای است که بر کلیه فعالیت اقتصادی حاکم است، اظهار داشت: طبیعتاً بورس هم نمایانگر وضعیت اقتصادی کشور است. به نظر می‌رسد این سیاست‌ها و برنامه‌ها به صورت جزیره‌ای و مقطعی ارائه‌ می‌شود و در نتیجه می‌تواند اثرات مقطعی بر شرایط بازار بگذارد، اما مشکل اصلی را حل نخواهد کرد.

شایان آرانی تاکید کرد: یکی دیگر از مولفه‌های موثر بر بازار سهام، انتخابات ریاست جمهوری است. تا زمانی که دورنما روشن نشود و ندانیم رئیس جمهوری بعدی کدام سیاست اقتصادی را می‌خواهد اعمال کند و مشخصاً در مورد بورس چه سیاستی دارد، باز هم فضا غبار آلود است. نداشتن دورنما نیز خود فضا را بیشتر تیره می‌کند. فکر نمی‌کنم سیاست‌های جزیره‌ای بتواند این عامل دوم را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است رئیس جهور بعدی حتی سیاست‌های تعیین شده اخیر را اصلاً رعایت نکند و سیاست‌های دیگری را اعمال کند. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: موضوع دیگری که اثر روانی خود را بر بازار سهام دارد، بی‌اعتبار شدن بازار سرمایه و بورس است که به دلیل سقوط نزدیک به ۴۰ درصدی از سال قبل و بی اعتمادی و وحشت از بازار رخ داده است.

آرانی با بیان اینکه در ابتدا بی‌جهت هیجان بازار را بالا بردیم و کسانی که نباید وارد بازار سهام می‌شدند هم آمدند، گفت: این بی اعتبار شدن همچنان بر این بازار حاکم است. بعید می‌دانم این سیاست‌ها می‌تواند این جو روانی را از بین ببرد.


بیشتر بخوانید:
قیمت محصولات ایران خودرو در ۱۴۰۰/۲/۱۹ +جدول


نقش سیاست‌های اخیر سران قوا

این کارشناس حوزه سرمایه‌گذاری و بورس بیان کرد: این سه عامل به گونه‌ای بر بازار حاکم است که فکر نمی‌کنم که این سیاست‌ها بتواند سلامتی و ثبات را به بازار بازگرداند و یک رشد منطقی به وجود آورد. البته ممکن است فرصت‌های مقطعی برای گروه‌های خاص ایجاد کند. اما به هر حال ثبات را با این سیاست‌های جزیره‌ای نمی‌توان ایجاد کرد. اگرچه اکنون نیز در بازار منافعی برای برخی وجود دارد، اما به طور کلی در بازار سهام رشد و ثبات نسبی نداریم.

او با اشاره به اینکه فقط هم نباید یاس آلود نگاه کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خبرهای مثبتی در مورد رفع مسائل مربوط به تحریم و رشد اقتصاد بین المللی شنیده می‌شود. در مورد عامل انتخابات رییس جمهور وضعیت هنوز نامعلوم است، اما احتمالاً هر کسی روی کار بیاید دید بازی نسبت به بازار سرمایه  داشته باشد. بی اعتمادی هم بالاخره طی زمان و پیش بردن سیاست‌های تعادلی قابل حل است. 

شایان‌آرانی با انتقاد از سیاست‌های دولت در مورد بازار سهام گفت: دولت نباید بیش از حد تبلیغ برای بازار سرمایه می‌کرد. متاسفانه ساختار بازار سرمایه در کشور ما به شدت دولت زده است. دولت و قانون فعلی به گونه‌ای است که به دولت برای نفوذ در بازار سرمایه اجازه می‌دهد. این آفت باید اصلاح شود. چرا که نفوذ بیش از حد دولت در مدیریت بازار سرمایه آسیب زا است. اگر دولت حتی برای بودجه هم منابعی از بازار سرمایه جذب نمی‌کرد، همچنان نقش و دخالت دولتی آسیب خود را می‌زد. 

منبع: اقتصاد ۲۴

کد خبر 432707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =