تحریم و کرونا، بلای جان صادرات

یک فعال تجاری اظهار داشت: سال گذشته دو عامل اساسی شیوع ویروس کرونا و تحریم هایی که سابقه چند ساله دارند و اخیرا بر شدت آنها افزوده شده است حوزه تجارت خارجی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند.

به گزارش صدای بورس، فریدون همتی، فعال تجاری و عضو اتاق بازرگانی ارومیه در ادامه افزود:  این موارد دولت را به شدت در تنگنا قرار داد اما نباید فراموش کرد که برخی سیاست گذاری های بانک مرکزی در خصوص حمل و نقل کالاها و ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سیاست هایی به شدت انقباضی بودند.

دو چالش بزرگ در تجارت خارجی کشور

وی افزود: در بخش حمل و نقل صادرکنندگان کشور همواره با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند. بانک مرکزی در خصوص رفع تهدات ارزی و تعلیق کارت های بازرگانی نیز سخت گیری های زیادی انجام داد. در موقعیت کنونی که به معنی واقعی در جنگ اقتصادی هستیم نباید تا این اندازه عرصه را برای فعالان تجاری کشور سخت می کردند.

نایب رئیس اول کمیسیون بازرگانی و حمل ونقل اتاق ارومیه در ادامه عنوان داشت: در حالت بحرانی که صادرکننده قادر به وارد کردن ارز از طریق مبادی قانونی به کشور نیست موضوع تعلیق کارت های بازرگانی به علت تعهدات ارزی اقدام درستی نبود که متاسفانه بانک مرکزی به انجام آن مبادرت کرد.

همتی در ادامه با اشاره به از بین رفتن میوه های صادراتی در سردخانه ها، گفت: متاسفانه این میوه ها به دلیل سختگیری های صادراتی بانک مرکزی به کشورهای هدف صادر نشدند و امروزه نیز با قیمت اندک هم خریدار ندارند و باید به کارخانه ها فرستاده شوند. این ضربه بزرگی است که هم به صادرکنندگان و هم تولیدکنندگان وارد شده است.


بیشتر بخوانید:

قیمت محصولات سایپا در ۱۴۰۰/۲/۱۹ +جدول


رفع موانع از مسیر صادرات

وی افزود: صادرکننده به مثابه شُش برای جامعه است. صادرکنندگان با فعالیت های تجاری خود ارز وارد کشور می کنند و در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می بخشند. به عنوان مثال ارز حاصل از صادرات ایران به هندوستان به صورت دارو به کشور بازگردانده می شود. تنها همین موضوع اهمیت حمایت از صادرکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی کنونی را به خوبی نشان می دهد.

همتی در بخش دیگری از صحبت های خود به عملکرد دولت کشورهای پیشرفته در قبال صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: این کشورها با درک صحیح اهمیت صادرات برای توسعه اقتصادی کشور، برای صادرکنندگان جایزه های صادراتی درنظر می گیرند. صادرکنندگان داخلی نیز با درک شرایط کنونی جامعه خواهان جایزه صادراتی نیستند اما رفع موانع از مسیر صادرات کمترین خواسته یک صادرکننده از دولت است.

این فعال تجاری کشور ضمن تاکید بر اینکه دولت نباید خودتحریمی کند، خاطرنشان کرد: افرادی که امروزه مشغول به صادرات هستند سرمایه خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده اند؛ چرا که در شرایط تحریمی انتقال پول از مبادی قانونی انجام نمی شود و از همین رو سرمایه صادرکننده کشور در معرض خطر قرار می گیرد. بنابراین دولت حتما باید فکری در این خصوص داشته باشد. دولت باید شرایطی را به وجود بیاورد که صادرکننده با افتخار میزان صادرات خود را اعلام کند نه مانند شرایط امروزی که صادرکننده حتی جرات ندارد به دلیل مسائل تعهدات ارزی با کارت بازرگانی خود اقدام به صادرات کند.

همتی با اشاره به اینکه صادرکنندگان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند، تصریح کرد: دولت باید این سربازان را مجهز کند تا در جنگ با دیگر رقبا در بازارهای صادراتی توان رقابت داشته باشند و بتوانند از ظرفیت این کشور ها به درستی استفاده کنند. در کسب بازارهای هدف صادراتی کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی ما بسیار مهم هستند. در همین راستا صادرکنندگان ما باید با قیمت تمام شده پایین تر و کیفیت بالاتر کالاهای خود را تولید کنند که این موضوع نیز بدون حمایت دولت عملا ممکن نخواهد بود.

منبع: گسترش نیوز

کد خبر 432706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =