بر عملکرد عملیاتی شرکت‌ها مؤثر نیست

درصورتی که تقسیم سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند، ارزندگی سهم‌ها از لحاظ قیمتی بعد از تقسیم سود کمتر می‌شود، به نوعی رقیق‌تر می‌شوند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

یعنی افزایش درصد تقسیم سود به لحاظ بازاری تأثیر می‌گذارد و نمی‌توان گفت که این موضوع مستقیما بر عملکرد عملیاتی شرکت‌ها تأثیر خاصی می‌گذارد، میزان سودی که تقسیم شده است براساس عملکرد عملیاتی قبلی شرکت‌ها به‌دست آمده و روی عملکرد بعدی از لحاظ عملیاتی تأثیر خاصی نخواهد گذاشت اما منجر به جذاب‌تر شدن قیمت سهم‌ها می‌شود و بر عملکرد کلیت بازار از لحاظ عرضه و تقاضا تاثیرگذار است. 
قطعا تقاضای سهم‌هایی که میزان سود تقسیمی بالاتری دارند را بهتر خواهد کرد و در آن سهم‌ها باعث افزایش تقاضا می‌شود. اگر عکس این ماجرا اتفاق افتد و تقسیم سود شرکت‌ها کاهش یابد و بعدا افزایش سرمایه از محل سود انباشته ایجاد شود، می‌تواند بر عملکرد شرکت‌هایی که نیاز به نقدینگی دارند، تأثیرگذار باشد. 
هنگامی که میزان تقسیم سود روند نزولی داشته باشد جذابیت سهم‌ها به لحاظ بازاری و قیمتی کمتر خواهد شد. در حال حاضر که به فصل مجامع نزدیک هستیم شاهدیم که تقاضا بیشتر به سمت سهم‌هایی است که تقسیم سود بیشتری دارند و این موضوع بر عملیات شرکت به لحاظ افزایش نقدینگی در گردش می‌تواند تأثیر بگذارد اما به لحاظ بازاری آنها را از جذابیت خواهد انداخت.
 

محسن کرکه آبادی،  تحلیلگر ارشد بازار سرمایه

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =