کارگزار ناظر کیست؟ ۰ تا ۱۰۰ وظایف + تغییر کارگزار ناظر

کارگزار ناظر چه نقشی برعهده دارد و چه گونه فردی است؟ در سامانه جامع معاملات بازار بورس کشور، اموال سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی بازار تحت نظر یک کارگزار گذاشته شده است، که به آن کارگزار ناظر می‌گویند و از آن پس سهامداران دارایی‌های مربوط به سهامشان را در هر نماد معاملاتی فقط و فقط از راه کارگزار ناظری که دارند، در آن نماد معاملاتی می‌توانند به بفروشند.

کارگزار ناظر کیست؟

در پاسخ به سوال کارگزار ناظر کیست باید بگوییم اگرچه سهامداران با این وجود باز هم می‌توانند با رجوع به هریک از کارگزاران جهت خریداری سهام مد نظرشان اقدام کنند. احتمال دارد دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی تحت نظر یک کارگزار ناظر و همچنین در نماد معاملاتی دیگری تحت نظر کارگزار ناظری به غیر از اولی باشد و شما این توانایی را دارید تا در چندین کارگزاری مختلف حساب معاملاتی ایجاد کنید و محدودیتی هم در تعداد کارگزاری‌هایی که دارا هستید وجود ندارد.


مثلاً شما در ۲ کارگزاری X و Y حساب معاملاتی دارا باشید و در کارگزاری X به اندازه‌ ای دلخواه سهام فولاد را خریداری کرده باشید، حالا دیگر میسر نیست که در کارگزاری Y سهام فولاد را که پیشتر خریده‌ اید بفروشید. به این خاطر که کارگزار ناظر سهام فولاد شمادر حال حاضر X است.

اگر هم تمایل داشته باشید کارگزار ناظر سهامی که خریداری کرده‌اید کارگزاری Y باشد، می‌بایستی در کارگزاری Y درخواستی مبتنی بر تغییر کارگزار ناظر سهام مورد نظر را ارئه نمایید تا شرکت سپرده گذاری تسویه وجوه که در اصل وظیفه نگهداری و ثبت دارایی سهامداران بازار بورس را بر عهده دارد، در خواست تغییر کارگزار ناظر سهام مورد نظرتان را بررسی نماید و سپس تغییر دهد.

همانطور که اطلاع دارید، دربازار بورس و اوراق بهادار کشورمان معاملات سهام اغلب برای افراد حقیقی از راه کارگزار ناظر یا کارگزاری‌ها صورت می‌پذیرد. در اصل این کارگزاری‌ها رابطی بین فروشندگان و خریداران به حساب می‌آیند. در سیستم معاملاتی قبلی سهام، اشخاص این توانایی را داشتند سهامشان را در کارگزاری‌های گوناگون بفروشند.

به طور مثال اگر فرد در دو کارگزاری آگاه و مفید دارای حساب معاملاتی باشد و با حساب آگاهی که دارد ۲۰۰۰ سهم فولاد از بازار خریداری کند، این توانایی را داشت که ۲۰۰۰ سهمی که دارد را توسط کارگزاری مفید بفروشد. می‌خواهیم بگوییم که هیچ گونه الزامی برای تساوی و برابری کارگزار خریدار و فروشنده در نظر گرفته نشده است و به طور کل وجود ندارد. در سال‌های گذشته با راه اندازی و بهره‌برداری ازسیستم معاملاتی نوین، مفهوم تازه‌ای تحت عنوان کارگزار ناظر به قوانین و مقررات بازار بورس و اوراق بهادار افزوده شد.

انواع کارگزار ناظر

این به معنای این هست که سهامداران دارایی کسب شده از سهام‌ هایشان را در هر نماد معاملاتی تنها می‌تواند توسط همان کارگزاری‌ای به فروش برسانند که در واقع تمامی سهام خودشان را از آن کارگزاری خریداری نموده‌اند. اگر با همان شرایط نظیر مثال پیشین اقدام به خریداری ۲۰۰۰ سهم فولاد در کارگزاری آگاه بکنند؛ تنها این توانایی را دارند تا از طریق خود کارگزاری آگاه ۲۰۰۰ سهم فولادشان را به فروش برسانند.

چگونه می‌توان کارگزار ناظر را تشخیص داد؟

اگر فقط در یک کارگزاری دارای حساب معاملاتی برای معامله نمودن باشید و کلیه خرید و فروش‌هایتان را با همان حساب معاملاتی به انجام رسانید؛ کارگزار ناظر شما در واقع همان کارگزاری است که در بیشتر مواقع با آن خرید و فروش می‌کنید. اما اگر دارایی سهام‌ شما در نمادهای معاملاتی گوناگون متمایز است، کارگزار ناظر با در نظر گرفتن پیشینه معاملاتی شما با کارگزاری‌های گوناگون مشخص خواهد شد.

به این معنی که در هر نماد معاملاتی باتوجه به پیشینه معاملاتی، کارگزار ناظر متمایزی هم خواهید داشت. جهت تشخیص این کارگزاری هم روش‌های گوناگونی موجود است که در ادامه این مقاله بررسی خواهیم نمود.
روش اول رجوع به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.com و رویت کردن کارگزار ناظر در بخش سرویس‌های الکترونیکی برای سهامداران است. این نکته باید گفته شود که؛ سهامداران حقیقی برای بهره‌برداری از این ویژگی بایستی کد ملی خود و همین طور سهامدارن حقوقی هم می‌بایستی تا کد سهامداری خودشان را در سامانه وارد نمایند.


روش دوم، مطابق گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام: راه دیگری که جهت تشخیص کارگزار موجود است این که سهامدار در هر نماد بعد از رجوع به سایت شرکت سپرده‌ گذاری اوراق بهادار، کد کارگزار فروشنده یا خریدار را که در انتهای گواهینامه‌ ی نقل و انتقال سهام صادر شده است را با جدول شناسایی کد کارگزاری که در سایت وجود دارد، تطابق بدهد و از کارگزار خودش در هر نماد معاملاتی نیز اطلاع پیدا می‌ کند. بهتون پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر برای انواع کارگزاری بورس مقاله " بهترین کارگزاری بورس " را مطالعه کنید.

وظایف کارگزار ناظر


توجه: بر طبق اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور چنانچه کد کارگزار فروشنده یا خریدار در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره‌ی پیش از ۱۶/۰۹/۱۳۷۸ برابر ۹۹۹، ۸۸۸، ۷۷۷، ۶۶۶ یا ۱۱ باشد؛ سهامداران تنها از طریق اول می‌توانند از کارگزار ناظر خود اطلاع یابد.

مقدمات تغییر کارگزار ناظر

اکنون که جواب سوال کارگزار ناظر کیست را گرفته اید باید در ادامه به این موضوع اشاره کنیم که روش سنتی جهت تغییر کارگزار ناظر به این حالت است که سهامدار بعد از فروش کلیه دارایی سهامش در یک نماد معاملاتی مد نظر، حداقل به میزان یک روز معاملاتی دارایی سهامش را می‌تواند در آن نماد به میزان صفر نگهدارد. بعد از این انجام روند، کارگزار خریدار در نخستین انجام معامله آن نماد، کارگزار ناظر به حساب می‌آید.

اضافه بر روش سنتی، روش‌های مختلف دیگری نیز جهت تغییر کارگزار ناظر قابل اجراست:

اولین روش این هست که به شکل حضوری به شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای تغییر کارگزار مراجعه کنید و با ارائه‌ ی اصل و کپی شناسنامه، درخواستی مبنی بر تغییر کارگزاری خودتان را در این شرکت ثبت کنید.

روش دوم به این طریق است که بایستی تا به سایت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه رجوع نمایید و بعد از دریافت و تکمیل فرم درخواست غیرحضوری تغییر کارگزار ناظر، و تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای این کار، آن را به همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی برای شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی پست نمایید.

روش سوم هم رجوع به کارگزاری‌ هایی است که در نماد معاملاتی مشخص شما این توانایی را دارند به عنوان کارگزار ناظر فعالیت داشته باشند.

کارگزار ناظر کیست


چگونه می توان سهام های خود را از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر منتقل کرد؟

به احتمال زیاد شرایطی ایجاد شده که شما تمایل داشته باشید تا کارگزاری خودتان را به هر دلیلی تغییر نمایید. حال برای شما این سوال بیان می‌شود که به چه شکلی باید سهام خودتان را از کارگزاری پیشین به کارگزاری نوین انتقال دهید.

روش نخست : در این حالت با فروش کل سهام در کارگزاری اول و بعد از ۲۴ ساعت کاری انتظار و سپس به صورت مجدد در کارگزاری دوم همان سهام را با همان میزان و مبلغ خریداری کردن، به طبع این روش با در نظر گرفتن نرخ کارمزد احتمال دارد که خیلی هم مقرون به صرفه نباشد.

روش دوم : درخواست تغییر کارگزار ناظر سهامی که خریداری کرده‌اید از روش سامانه معاملاتی کارگزاری جدیدی که تمایل دارید تا سهامتان به آن بخش انتقال داده بشود که این روش به شکل آنلاین صورت می‌پذیرد و لازم است تا ابتدا برای این امر، وارد پنل کاربری سامانه معاملات کارگزار نوین (مقصد) خود بشوید و به بخش تغییر کارگزار ناظر بروید. سپس در این مرحله بایستی تا اسم نمادهای سهامتان را در این بخش به طور دقیق و مشخص وارد و در اخر هم بایستی تا کلید ثبت نهایی را بزنید. پس از درخواست ۲۴ ساعت بعد از این طی این مراحل تغییر کارگزار ناظر انجام می‌گردد.

روش آخر: مراجعه حضوری به کارگزاری مقصد. در این روش با به همراه داشتن آخرین برگه سهام ؛ اصل کارت ملی ؛ اصل شناسنامه و تکمیل فرم تغییر کارگزار ناظر موفق به جابجایی می‌شوید.

و در آخر....

امیدواریم در این موفق شده باشیم که به سوال ابتدایی یعنی این که کارگزار ناظر کیست و چه نقشی برعهده دارد ؟

جواب قاطع داده باشیم. به همین دلیل اگر تمایل دارید تا کارگزار ناظر خود را تغییر بدهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از طریق الگوی بالا اقدام نمایید.

کد خبر 432684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =