ورود سرمایه‌گذار خارجی به شرط حل مشکلات ساختاری

برای بررسی این مسئله که آیا ورود سرمایه‌گذار خارجی از طریق گرفتن اقامت به شرط خرید سهام می‌تواند توسعه بازار و حمایت قابل توجهی از بازار به عمل آورد یا خیر؟ تنها باید به یک مسئله اشاره کرد و آن هم اینکه چند درصد از اتباع خارجی در کشور ما وجود دارند که قصد گرفتن اقامت داشته و به علاوه حجم قابل توجهی سرمایه نیز برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت؟

در کشورهای دیگر نیز چنین مشوق‌هایی وجود دارد و به دلیل وجود سرمایه‌گذاران بسیار و تمایل این افراد برای گرفتن اقامت این کشورها این مشوق‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد اما در کشور ما به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی چنین امکانی وجود ندارد. اقداماتی نیز اعطای اقامت در برابر خرید سهام نمی‌تواند در شرایط فعلی کاربرد چندانی داشته باشد و بازار را از وضعیت فعلی نجات داده و در واقع راهکار مثمرثمری محسوب شود. اگر به علل صعود بی‌سابقه و سپس ریزش چشمگیر شاخص طی سال گذشته بپردازیم و اینکه چه اتفاقی باعث شده بازار سرمایه ما بر خلاف افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ دلار در چنین وضعیتی به سر ببرد، می‌توانیم متوجه شویم که برای نجات بازار از شرایط فعلی باید از راهکارهای مناسب‌تری استفاده کنیم. در شرایط فعلی مشکلات بازار سرمایه ما نه تنها به مسائلی چون دامنه نوسان،‌ کمبود نهادهای مالی و غیره بستگی ندارد بلکه مشکل اصلی بازار سرمایه مشکلات ساختاری در اقتصاد و سیاست کشور است.
اقتصاد کشور در حال حاضر مشکلاتی دارد که برگرفته از مسائل سیاسی است، علاوه بر این باید به مشکلات ساختاری از جمله قوانین و مقررات یا قیمت‌گذاری دستوری نیز اشاره کرد که در نهایت تمامی این موارد باعث می‌شود تصمیم‌گیری و ارزش‌گذاری بلندمدت دارایی‌ها برای سرمایه‌گذار ممکن نباشد.
جهش‌های ارزی از دیگر مواردی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی را با موانع و مشکلاتی رو به‌رو کند. سرمایه‌گذاران خارجی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در بازارهایی که جهش‌های ارزی بسیار و قوانین و مقررات متزلزل همراه ‌است را ندارند. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ابتدا باید شرایط سیاسی کشور بهبود پیدا کند و پس از آن قوانین و مقررات متناسب با شرایط اجرا و مواردی مانند قیمت‌گذاری دستوری متوقف شود. همچنین نهادهایی چون سازمان بورس از حالت ارزش‌گذار خارج شده و به مقوله اجرا درآیند. مثلا سازمان بورس در مقوله‌هایی چون ارزش‌گذاری دارایی‌ها، باطل کردن معاملات، ممانعت از فروش حقوقی‌ها و موارد این چنینی وارد نشود، چرا که با وجود چنین مسائلی نمی‌توان سرمایه‌گذار خارجی را در بازار نگه داشت.
در گام اول لازم است که مشکلات ساختاری در اقتصاد و بازار سرمایه ما حل شود و در گام‌ بعد لازم است که دولت به سمت اقتصاد سرمایه‌محور حرکت کند و به مرور زمان از سمت اقتصاد بانک‌محور خود را به سمت اقتصادمحور بودن حرکت دهد. با انجام چنین اقداماتی قطعا ورود سرمایه‌گذار خارجی در بازار سرمایه میسر خواهد شد. همچنین به جز این موارد، اقداماتی نظیر تغییر چند درصدی دامنه نوسان، افزایش ابزارها و یا بیشتر شدن نهادهای مالی ما هیچکدام نمی‌تواند توانایی آن را داشته ‌باشد که سرمایه‌گذار خارجی را به بازار سرمایه ما وارد کند، وقتی مشکلات ساختاری ما همچنان پا برجاست!

 حمزه قوچی‌فرد،  مدیرعامل شرکت سبدگردان توانا

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =