۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
ثبات بازار در کوتاه‌مدت

اگر بخواهیم به ماهیت بسته‌های حمایتی بپردازیم و عملکرد این نوع بسته‌ها را در شرایط فعلی بازار مورد بررسی قرار دهیم باید به این نکته توجه کنیم مسئله‌ای که بازار در حال حاضر با آن روبرو است کمبود تقاضاست و هدف چنین بسته‌هایی ایجاد تقاضای جدید در بازار است.

همچنین باید برآیند این منابع را در نظر گرفت، زیرا این منابع انتهایی دارند. در حقیقت این بازار سرمایه است که باید از نظر اعتمادآفرینی و مشخص شدن متغیرهای کلان بازار به تعادل برسد. شاید بتوان گفت در مقطع فعلی چنین اقداماتی خوب است و ما می‌توانیم در کوتاه‌مدت بازار را به یک ثبات برسانیم، اما لازم است  پس از آن نیز مولفه‌های بازار به نحوی پیش برود که ارزندگی بازار را بتواند نشان دهد و از این طریق خود بازار مسیر خود را تعیین کند.
این بسته‌ها از این جهت مناسب است که بازار از آن طریق بتواند در کوتاه‌مدت مسیر خود را طی کرده و شرایط فعلی را مدیریت کند تا  پس از گذشت مقطع فعلی، فعالیت بازار بهبود پیدا کند که البته اگر چنین اتفاقی نیفتد نیز ممکن است تمامی این تلاش‌ها سوخت شود.
معافیت‌های مالیاتی که برگشت بخشی از درآمدهای دولت از بازار سهام به سمت خود بازار محسوب می‌شود می‌تواند کمک‌کننده باشد، چرا که یک جریان درآمدی همیشگی است و یک بودجه خاص به آن تخصیص داده نشده است و این مسائل می‌تواند در بلندمدت نیز کمک کند. اما در خصوص بودجه‌ای که قرار بود بانک مرکزی تخصیص دهد باید در نظر داشت که نه تنها سازوکار این تخصیص هنوز مشخص نشده بود که این بودجه از چه محلی و با چه تعریفی تخصیص داده می‌شود نیز با معضلات دیگری همراه بود. مثلا اینکه آیا ممکن است چنین بودجه‌ای مشکلات دیگری را نیز در بدنه اقتصاد ایجاد کند یا خیر؟ بازار سرمایه در حال حاضر جزیی از اقتصاد کشور است و به طور مثال اگر چاپ پول انجام شود و یا به واسطه آن بخواهند بازار سرمایه را نجات دهند تمامی این مسائل بر کلیت بازار و اقتصاد اثرگذار است.

احمد کوچکی، کارشناس بازار سرمایه


منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =