گزارش وضعیت بازار در هفته منتهی به ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۰

شاخص کل اولین روز هفته را با ریزش ۱۳ هزار واحدی کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد.

کاهش ۵۰ درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به آخرین روز هفته قبل در حالی رقم خورد مطابق روال روزهای گذشته بیش از ۶۸ درصد نمادها قفل صف فروش بودند و تقاضایی برای خرید آن‌ها وجود نداشت. خروج ۵۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار و ورود ۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت ناکامی بازار سهام در مقابل بدهی را نشان می‌دهد. روز یکشنه هم بازار به روند ریزشی خود ادامه داد و با کاهش ۱۳ هزار واحد دیگر به ۱ میلیون ۱۸۰ هزار واحد رسید. کاهش ارزش معاملات خرد به ۲ هزار میلیارد تومان و نصف شدن حجم معاملات نسبت به روز قبل در کنار افزایش صف‌های فروش خبر از راکد بودن بازار طی معاملات روز یکشنبه داشت. آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان دی ماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۴۴ درصدی سپرده‌ها هستیم اتفاقی که نشان می‌دهد فعلا خبری از ورود پول به بازار سرمایه نخواهد بود. خبر افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها از ۱۵ به ۱۹ هزار تومان سبب افزایش اقبال به این گروه شد. روز دوشنبه هم مانند دو روز ابتدای هفته شاهد معاملات منفی در کلیت بازار بودیم به جز گروه بانکی که اندکی متعادل معامله می‌شدند سایر گروه‌ها معاملات منفی رو دنبال می‌کردند. خبر برگزاری جلسه سران قوا در خصوص تصمیم گیری پیشنهادات ذکر شده رئیس سازمان بورس در هفته گذشته هم نتوانست امیدی را در بازار ایجاد نماید نشان آن هم ریزش شاخص به ۱ میلیون ۱۶۰ هزار واحد و صف فروش بیش از ۴۱۶ نماد بازار بود. کاهش ارزش معاملات خرد به کم تر از ۲ هزار میلیارد تومان در معاملات روز دوشنبه در حالی اتفاق افتاد که ارزش معاملات بازار بورس و فرابورس با رشد سه برابری نسبت به روز گذشته به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید که عمدتا ناشی از معاملات گروه بانکی بود. روز چهارشنبه و بعد از خبر تصویب ۷ پیشنهاد رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه سران قوا و همزمان با افزایش قیمت کامودیتی‌ها در جهان بازار در ابتدای معاملات با افزایش تقاضا در گروه بانکی و فلزی آغاز به کار نمود و با لیدری بانک ملت، فملی و فایرا به کار خود ادامه داد و در نهایت با ۵،۲۰۰ واحد رشد به سطح ۱ میلیون ۱۷۲ هزار واحدی برگشت. در گروه پالایشی و خودروسازی شاهد معاملات منفی بودیم و صف فروش بودیم. خساپا با وجود تلاش چندین باره برای جمع آوری صف فروش با افزایش عرضه مداوم نتوانست از کف قیمت روزانه فاصله بگیرد. خودرو نیز وضعیت مشابهی داشت. بیشترین ارزش معاملات به دو صندوق دارا یکم و پالایش تعلق گرفت و خودرو و سایپا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه ۷ پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با إصلاحات جزیی به تصویب رسید. صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بازار سرمایه شد. ۷ موردی که به تصویب سران قوا رسید به شرح زیر است:

۸۰-۱ درصد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ در حساب صندوق تثبیت وارد شود.

۲- شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

۳- شرکت‌هایی که ازسهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه خود حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود.

۴- به بانک ها اجازه خرید سهام داده شد و در عوض به مدت ۳ سال از شمول قانون رفع موانع تولید معاف شدند.

۵- امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه مجاز شود.

۶- به صندوق تثبیت بازار و توسعه بازار اجازه انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با تضمین دولت داده شد.

۷- زیان خریداران صندوق پالایش یکم و دارایکم به نوعی جبران خواهد شد.

انتشار گزارش بانک مرکزی در خصوص تحولات اقتصاد کلان کشور از رشد نقدینگی در ۴۲ سال اخیر خبر می‌دهد این گزارش تصریح می کند که ۲۷ واحد درصد از رشد ۲۹.۲ درصدی پایه پولی در پایان سال ۹۹، مربوط به ریالی کردن دارایی‌های ارزی غیر قابل دسترس بوده است. موضوعی که عملاً به معنای چاپ پول است. انتشار همین گزارش سبب ترند شدن هشتگ بورس سپر تورمی در میان اهالی بازار شده است که به نوعی پاسخ به نامه ۲۵ اقتصاد دان در خصوص بورس عامل تورم بوده است.

ریزش ۶.۵ درصدی دلار به کمتر از ۲۱،۵۰۰ تومان به دلیل پیش روی خوب مذاکرات و ریزش سکه به کف ۹ میلیون تومان از اتفاقات مهم بازارهای موازی طی هفته جاری بود. در حالی که اونس طلا با ۱۰ دلار افزایش ۱،۷۷۵ دلار در هر اونس رسید کاهش ۶.۵ درصدی دلار و چشم انداز ریزشی آن سبب ریزش نرخ سکه و طلا در بازار شد.

در بازارهای جهانی مس بالای ۱۰ هزار دلار تثبیت شد. روی نیز در محدوده ۳ هزار دلار در حال معامله است. سرب با رشد ۱۰۰ دلاری به ۲۲۰۰ دلار در هر تن رسید. آلومینیوم ۲۴۵۰ دلار و بیت کوین ۵۵ هزار دلار معامله شدند.

مهم‌ترین اطلاعیه های کدال منتشر شده در این هفته با  افزایش نرخ تسعیر یورو و دلار به ۱۹،۰۰۰ و ۱۵،۹۰۰ تومان در بانک ها آغاز نمود که سبب شناسایی درآمد در میان بانک ها می‌شود به این ترتیب وخاور ۵۲ میلیون یورو درآمد، بانک رفاه ۱۰۰ میلیون دلار، بانک تجارت ۷۹۰ میلیون دلار، بانک کارآفرین ۲۵ میلیون یورو، بانک پاسارگاد ۶۶۰ میلیون دلار، بانک اقتصاد نوین ۲۶۲ میلیون یورو، بانک پارسیان ۳۳۲ میلیون دلار تاثیر درآمدی در سال ۱۳۹۹ خواهند داشت. در سایر اطلاعیه های مهم هفته می‌توان به کدما از فروش ۴۶۳ هزار تن کنسانتره سرب خبر داد. فولاژ شفاف سازی در خصوص معافیت مالیاتی ماده ۱۳۲ قانون مالیات های مستقیم به میزان ۵۳۸ میلیارد ریال. پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۷۲ درصدی تمدن از محل سود انباشته اشاره نمود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۸

کد خبر 432596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =