۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
همت جدی دست‌اندرکاران ذیربط

از مهمترین مشکلات حال حاضر بازار سرمایه می‌توان به فقدان اعتماد عمومی، خشکسالی شدید پس از سیل سهمگین نقدینگی، ابهام در وضعیت آتی شاخص‌های اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری کالاها، تغییر مکرر و خلق‌الساعه قوانین و... اشاره کرد.

 از مهمترین مشکلات حال حاضر بازار سرمایه می‌توان به فقدان اعتماد عمومی، خشکسالی شدید پس از سیل سهمگین نقدینگی، ابهام در وضعیت آتی شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ برابری ارز و امکان استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی دولت برای کاهش شدید و کوتاه مدت آن، قیمت‌گذاری دستوری کالاها، تغییر مکرر و خلق‌الساعه قوانین، ارائه راهکارهای سلیقه‌ای- موضعی با ابعاد تاثیرکم، تک جنبه‌ای، بدون استراتژی و فاقد سناریوهای مختلف برای پوشش دهی، عدم درک مناسب از تغییرات و اتمسفر جدید بازار سرمایه ناشی از ورود انبوه سرمایه‌گذاران جدید با نگاه‌های متفاوتی نسبت به شیوه و دوره سرمایه‌گذاری و عدم توجه به وزن تاثیرگذاری آنها، نگاه مصرفی و کوتاه مدت دولت نسبت به بازار تنها به‌منظور تأمین کسری بودجه خود و نبود نگاه و برنامه بلندمدت نسبت به نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور، فقدان استقلال مدیریتی و تصمیم‌گیری مسئولان بازار اشاره کرد.

این مشکلات و اهتمام ناکافی در زمان مناسب به آنها موجب شده که بسان حرکت بهمن‌وار ادامه یافته و تأخیر حل جدی و همه جانبه آن، با گذشت زمان نیاز به استفاده از ابزار و توان قدرتمندتری برای مهار این بهمن هر روز وسیع‌تر و سهمگین‌تر شده، شود. 
رفع مشکل این بهمن سهمگین، جز با توجه به تمامی موارد فوق، همت و همیت جدی و پای‌کار آمدن همه دست اندرکاران ذیربط، ارائه راهکارهای همه جانبه و پرتوان و دارای سناریوهای مختلف برای پاسخگویی سریع و به‌موقع میسر نخواهد بود. باید توجه داشت نداشتن توجه به نقش پراهمیتی که بازار سرمایه در اقتصاد کشور می‌تواند ایفا کند، موجب از دست رفتن منافع بسیاری برای رشد، شکوفایی و ثبات نسبی اقتصاد کشور خواهد شد که این امر جز داشتن برنامه بلندمدت برای اصلاح ساختار و نقش آن و همچنین حفظ استقلال جایگاه تصمیم‌گیری و مدیریت این بازار نخواهد بود.

مجید شکرالهی، مدیر عامل مشاور سرمایه‌گذاری دیدگاهان نوین
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۷

کد خبر 432447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =