نقش فعال در اقتصاد کلان

بازار سرمایه این‌روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که مهمترین آنها عبارتند از نبود نقدینگی در بازار، قیمت‌گذاری دستوری، بی‌اعتمادی به بازار سرمایه و همچنین تقسیم بازار به دو بخش حقیقی و حقوقی که موجب شده تحت تأثیر مسائل سیاسی عملکرد این دو بخش با اختلال روبه‌رو شود.

از یک طرف کدهای اشخاص حقیقی را بنا به دلایل مختلف مسدود و از آن طرف حقوقی‌ها را با تهدید و برخوردهای سیاسی منفعل کرده‌اند. 
این‌ها مسائلی است که در داخل بازار سرمایه با آنها مواجه هستیم و در بیرون از این بازار، بانک مرکزی نیز به این بازار بی‌توجه است و با استفاده از ظرفیت‌های آن همراه با گفتار درمانی سعی در عبور از این مقطع دارد. بانک مرکزی همچنان که در دوره شدیدترین و سخت‌ترین مقطع اقتصادی کشور از لحاظ تحریم‌های ظالمانه از بازار سرمایه بیشترین استفاده را برده، امروز هم باید با ابزارهایی که در اختیار دارد نقش به‌سزایی را در به تعادل رساندن این بازار ایفا کند. 
توصیه به دوستان در سازمان بورس هم همین است که نقش فعال‌تری در حوزه اقتصاد کلان داشته باشند و با توجه به ظرفیت‌های شورای‌عالی بورس خواستار نماینده‌ای مستقیم و مستقل در هیأت دولت باشند. پیشنهاد دیگر که شاید بتوان طرف تقاضا را باتوجه به عدم ورود نقدینگی به بازار مورد توجه قرار داد این است که محدوده دامنه نوسان مثبت را نیز کاهش دهند تا بازار زودتر به حالت تعادلی برسد. امروز شاهد ۵۰ میلیون سهامدار در بازار سرمایه هستیم که باید از منافع آنها دفاع کنیم، همچنین مسئولان با آزادسازی سهام‌عدالت، امروز باید پاسخگوی این جامعه که مطالبات فراجناحی و برحقی دارد، باشند.

شهرام عجمی، کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۷

کد خبر 432432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =