قانون شکنی‌ شورای عالی بورس

شورای عالی بورس در مصوبه‌ای اعلام کرده که رئیس هیأت رئیسه، رئیس اداره امور اقتصادی و دارایی استان و اعضای دیگر هیأت رئیسه نیز نمایندگانی از استانداری، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی هستند؛ این انتصاب است، نه انتخاب.

به گزارش صدای بورس،  رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان زنجان گفت: بنا به دستور رهبری در اردیبهشت سال ۹۹ سهام عدالت آزادسازی شد، بعد از آزادسازی شورای عالی بورس ترتیب آزادسازی سهام و رسیدن سهام به دست صاحبان اصلی اش را فراهم کرد. پس از آن نیز اقداماتی همچون افزایش سرمایه انجام شد.

جبار نوری، رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان زنجان افزود: چندی پیش اعلام کردند که باید انتخابات مجامع شرکت‌ها برگزار شود؛ محور مجامع انتخاب اعضای هیأت مدیره است. برای تشکیل مجامع قوانین خاصی داریم که از طریق مجلس تدوین شده است و ما خارج از برنامه نمی‌توانیم حرکت کنیم؛ یعنی اساسنامه شرکت‌ها به منزله قانون اساسی یک شرکت است، با این حال نحوه برگزاری فعلی انتخابات مجامع خلاف اساسنامه شرکت هاست.

وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم مجامع را برگزار کنیم که همه سهامداران اجازه ورود و حق رأی داشته باشند در صورتی که هم اکنون فقط ۳۰ میلیون نفر از سهامداران سجامی شده و می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند؛ به عنوان نمونه در استان زنجان نزدیک به ۶۲ درصد از سهامداران سجامی هستند یعنی یک سوم از سهامداران زنجانی نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و حقشان پایمال می‌شود.


بیشتر بخوانید:
لحظه به لحظه با بازار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰


در برگزاری کنونی مجامع روال قانونی طی نشده است

نوری گفت: البته ما موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مکانیزه شدن کشور به مسائل فناوری را قبول داریم اما باید در نظر داشت که برگزاری الکترونیک انتخابات در اساسنامه شرکت‌ها قید نشده است.

وی افزود: طبق تاکید رهبری، ابتدا باید اساسنامه اصلاح می‌شد و بعد مجامع را برگزار می‌کردیم در حالی که این اتفاق نیفتاد. از سویی دیگر طبق ماده ۱۰۱ قانون تجارت، یا هیأت مدیره و یا بازرسی کانون شرکت‌ها ملزم به آگهی دادن برای انتخابات هستند همچنین در صورتی که یک پنجم اعضا درخواست مجمع عمومی کنند، این اتفاق می‌افتد در حالی که هیچ‌یک از این موارد رعایت نشده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری استان زنجان تصریح کرد: بدون اینکه اطلاعی به ما بدهند، در روز چهارشنبه هفته گذشته از طریق هیأت رئیسه شرکت سرمایه گذاری، اطلاعیه ای منتشر کرده اند. ما به این موضوع اعتراض و اعتراض خود را نیز به مراجع ذی صلاح ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه در برگزاری کنونی مجامع روال قانونی طی نشده است، افزود: طبق تاکید صریح رهبری، تصمیم گیر برای شرکت‌های مربوط به سهام عدالت باید مردم باشند نه اینکه دولت تصمیم بگیرد؛ شورای عالی بورس در مصوبه‌ای اعلام کرده که رئیس هیأت رئیسه، رئیس اداره امور اقتصادی و دارایی استان و اعضای دیگر هیأت رئیسه نیز نمایندگانی از استانداری، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی هستند. این موضوع به منزله انتصاب هیأت رئیسه است و نه انتخاب.

منبع: مهر

کد خبر 432400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =