گزارش وضعیت بازار سرمایه در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

سبزپوشی آخر هفته شاخص سازها کمک کرد تا شاخص کف کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را حفظ نماید.

سبزپوشی آخر هفته شاخص سازها کمک کرد تا شاخص کف کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را حفظ نماید. شاخص کل که آخرین هفته فروردین ماه را به سقوط به کف ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به اتمام رسانده بود در اولین روز معاملاتی این هفته با ریزش ۷،۷۰۰ واحدی و خروج ۳۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی را از دست داد. در معاملات روز شنبه از مجموع ۶۰۳ نماد قابل معامله بیش از ۴۶۵ نماد در صف فروش قفل بودن و این درحالی بود که ارزش معاملات کل بازار کمتر از ۴ هزار میلیارد تومان بود و ارزش معاملات خرد حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان. روز یکشنبه نیز مانند شنبه شاهد صف فروش بیش از ۷۵ درصد نمادها بودیم و ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته با کاهش ۱۰۰ میلیارد تومانی به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید. خروج ۵۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار و کاهش ۵۰ درصدی حجم معاملات نسبت به اولین روز هفته سبب شد تا شاخص با افت ۱۱ هزار واحدی به ۱ میلیون ۱۸۷ هزار واحد برسد. دوشنبه نیز معاملات منفی را شاهد بودیم و با وجود صف فروش ۷۰ درصد نمادهای بازار اما تحرکاتی جهت جمع آوری نمادهای شاخص ساز آغاز شد که سبب افزایش ارزش معاملات به محدوده ۲۰ هزار میلیارد تومانی شد. ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۷۰ درصدی نسبت به روز قبل به محدوده ۳ هزار میلیارد تومان نزدیک شد که می‌تواند نویدی برای روزهای آتی باشد. سه شنبه مطابق انتظار و بعد از جمع آوری صف فروش نمادهای شاخص ساز شاهد تحرکاتی در کامودیتی محورها به خصوص فملی و پالایشی‌ها بودیم که سبب شد شاخص رشد حدود ۱۵ هزار واحدی را رقم بزند و به کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی برگردد. افزایش ۱.۵ برابری حجم معاملات و ارزش معاملات خرد گرچه امیدوار کننده بود اما کاهش ارزش معاملات بورس و فرابورس نسبت به روز قبل در کنار ۴۲۰ نماد قفل صف فروش نشان از منفی بودن کلیت بازار داشت. آخرین روز هفته نیز شاخص سازها در محدوده مثبت آغاز به معامله کردند اما در میانه بازار و با افزایش عرضه‌ها اندکی عقب نشینی کردند. اما در ادامه و با افزایش تقاضا در گروه خودرو سازها شاهد معاملات در محدوده سقف روزانه در این گروه بودیم که رشد ۵ هزار واحدی شاخص کل را به همراه داشت که سبب تثبیت شاخص در محدوده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شد. نکته مثبت در معاملات آخرین روز هفته در ارزش معاملات بود به طوری که از مجموع ارزش معاملات ۵۵۰۰ میلیارد تومانی حدود ۷۵ درصد به معاملات خرد اختصاص داشت که در صورت تداوم می‌تواند نشانی از بازگشت بازار باشد.

مصاحبه پی در پی مسئولین در خصوص نرخ سود بانکی و دامنه نوسان نامتقارن طی این هفته نیز کاری از پیش نبرد. نامه فعالان بازار سرمایه به سران قوا و ارائه پیشنهادهای آن‌ها نیز گرچه اقدامی مثبت در خصوص همدلی و هماهنگی اهالی بازار دارد اما تا بررسی و تصویب راه درازی در پیش دارد و به نظر نمی‌رسد اثر گذاری چندانی را برای بازار در شرایط کنونی ایجاد نماید. اما با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز و همچنین پیش بینی دکتر عبده تبریزی در خصوص نرخ ارز ۲۲ هزار تومانی، شاید وزن دهی به کاهش قیمت دلار بیش از این اندازه مناسب نباشد چرا که حتی در صورت روند کاهشی نرخ ارز نیز وضعیت مناسب بازار کامودیتی‌ها این ریزش را برای شرکت‌های کامودیتی محور جبران خواهد نمود.

مهم ترین خبرهای این هفته را می‌توان با خبر اعلام آمادگی دولت بایدن برای رفع تحریم خودروسازها آغاز نمود که در صورت تحقق آن و همچنین عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند چشم انداز مثبتی را برای شرکت‌های خودروساز و همچنین حذف واسطه‌های این صنعت ایجاد نماید. چرا که تنها در سال گذشته به واسطه پیش فروش خودروها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومن نصیب واسطه‌ها شده است.

از دیگر اخبار مهم این هفته و شاید مهم‌ترین آن ارائه ۱۰ پیشنهاد بورسی به جلسه سران قوا  است. این پیشنهادات از زبان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به شرح زیر هستند: (سه مورد اول در شورای هماهنگی اقتصادی دولت تصویب شده‌اند و سایر بندها جهت طرح هستند)

۱.تزریق یک درصد صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار به اندازه معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار 

۲. تخصیص خط اعتبار بانکی به هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

۳. خرید سهام در بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از مصادیق برای دریافت اقامت سرمایه‌گذاران خارجی افزوده شد.

۴. ۸۰ درصد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در ۱۴۰۰ در حساب صندوق تثبیت بازار وارد خواهد شد

۵.سود انباشته شرکت‌ها اگر صرف افزایش سرمایه شود از مالیات معاف خواهد شد

۶.شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خزانه یا زیرمجموعه‌ها اقدام کنند تا ۵۰ درصد مبلغی که خرید این سهام کردند به عنوان امهال مالیاتی برای آنها منظور خواهد شد

۷. اگر بانک‌ها وارد خرید سهام شدند به مدت ۳ سال از شمول قانون رقع موانع تولید معاف باشند

۸.امکان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم بشود

۹. به صندوق تثبیت و توسعه بازار تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر کنند

۱۰.زیان خریداران صندوق پالایش یکم و دارایکم به نوعی جبران خواهد شد [سهام جایزه هبه خواهد شد]

اقدامات فوق در صورت تحقق می تواند جریان نقدینگی مداوم و مثبتی را وارد بازار نماید و در قدم اول اصل اول بازار سرمایه که نقدشوندگی است را تحقق بخشد. چرا که تزریق پول صندوق توسعه ملی حق قانونی بازار سرمایه است که طی این سال‌ها پرداخت نشده و اکنون نیاز است که با تزریق این منبع به نقدشوندگی بازار کمک شود. انتشار اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت و توسعه بازار و همچنین تخصیص درآمد ناشی از نقل و انتقال سهام سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت و توسعه بازار در کنار هم می‌تواند جریان مثبت و مداومی از نقدینگی را راهی بازار نمایند تا در امتداد این جریان اولین و اساسی ترین اصل بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی تحقق مداوم داشته باشد. در خصوص اعطای معافیت‌های مالیاتی برای خرید سهام خزانه و همچنین معافیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته انتظار حمایت از سمت حقوقی‌ها را بعد از تصویب خواهیم داشت. گرچه امید است این مصوبات در کوتاه ترین زمان ممکن به مرحله اجرا درآید.

ثبات دلار در محدوده ۲۳ هزارتومانی و ریزش اونس طلا به ۱۷۶۵ دلار سبب شد تا طی معاملات این هفته سکه بعد از مدت‌ها زیر ۱۰ میلیون تومان معامله شود.

وضعیت بازار جهانی این هفته بسیار مثبت بود به طوری که مس معاملات عالی از خود به جای گذاشت و با رشد ۶ درصدی به ۱۰ هزار دلار رسید. سرب با ۱۰۰ دلار افزایش به ۲۱۰۰ دلار رسید و روی در محدوده ۳ هزار دلار معامله شد. آلومینیوم نیز بالاتر از ۲۴۰۰ دلار مورد معامله قرار گرفت. بیت کوین نیز در این هفته زیر ۵۰ هزار دلار معامله شد.

مهم ترین اطلاعیه‌های کدال منتشر شده در این هفته را می‌توان با انتشار اوراق تبعی تضمینی در سه نماد پارس، مبین و نوری آغاز نمود. سنگ آهن در گهرزمین از قیمت گذاری جدید در محصول سنگ آهن خبر داد که مطابق این گزارش، قیمت فروش هر تن سنگ آهن کلوخه شرکت گهرزمین با میانگین عیار ۵۲/۱۴ درصد به میزان حداقل ۱۱ میلیون تن به صورت نقدی و تحول در محل معدن برابر متوسط ۸ درصد نرخ سه ماهه شمش فولاد خوزستان اعلام شده در سامانه کدال خواهد بود. این در حالی است که نرخ قبلی ۷ درصد بوده است.

گزارشات ماهانه منتشر شده از سوی شرکت‌های بورسی و نگاهی اجمالی به آن‌ها نشان می‌دهد در صنعت فولاد بیلت در محدوده ۵۳۰ دلار معامله شده است و بهترین نرخ فروش به شرکت فولاد خوزستان اختصاص دارد. در سنگ آهنی‌ها کنسانتره و گندله با افزایش نرخ همراه بوده اند. متانولی‌ها بالای ۳۰۰ دلار در هر تن صادر کرده اند و نرخ اسید استیک در محدوده ۹۰۰ دلار معامله شده است. اتیلن در الفینی‌ها بالای ۷۸۰ دلار معامله شده و نرخ فروش پلی پروپیلن به ۱۸۳۰ دلار رسیده است. پلی اتیلن‌ها نیز نسبت به ماه قبل میانگین ۸ درصد افزایش نرخ داشته اند. بنزن بیشترین افزایش نرخ را در آروماتیک‌ها داشته است با این وجود نوری نسبت به سایر شرکت‌ها این محصول را ارزان تر فروخته است. معاملات در محدوده ۳۰۰ دلاری در شرکت‌های اوره ای نیز جالب توجه بوده با این وجود اما شیراز نسبت به سایر رقبا ارزان ترین نرخ فروش را به خود اختصاص داده است. سیمانی‌ها هنوز نرخ‌های جدید را اعمال نکرده اند اما روند مقداری فروش در اولین ماه فروردین بسیار امیدوارکننده بوده که رشد اندک نرخ نیز سبب فروش خوب این شرکت‌ها شده و انتظار فروش بهتر برای ماه آتی در این صنعت وجود دارد. لاستیکی‌ها تغییر نرخ محسوسی نداشته اند. اما شرکت‌های تولید کننده شیشه بین ۵ تا ۳۰ درصد در انواع محصولات افزایش نرخ داشته اند.

به طور کلی گزارش ماهانه فروردین نشان می‌دهد رشد قیمت‌های جهانی با وجود ریزش دلار توانسته نرخ فروش شرکت‌ها را با افزایش نسبت به ماه قبل مواجه سازد اتفاقی که در صورت تداوم می‌تواند افزایش سودآوری سال ۱۴۰۰ را برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۷

کد خبر 432309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =