۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
افزایش سودآوری در «واتی»

گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند دارای پرتفوی بورسی و غیربورسی است و هدف هلدینگ این ‌است که با فروش شرکت‌های زیان‌ده و سرمایه‌گذاری در صنایع با پتانسیل بالا، باعث افزایش سودآوری برای سهامداران خود شود.

در گفت‌وگویی با امین بهمنش، مدیر سرمایه‌گذاری بورسی و امورسهام گروه سرمایه‌گذاری آتیه به وضعیت بازارهای  جهانی، بازار سرمایه پس از توافق هسته‌ای و عملکرد هلدینگ آتیه دماوند پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

  •  روند بازارهای خارجی را به چه صورتی پیش‌بینی می‌کنید؟

در صد سال گذشته بازارهای جهانی ریزش‌های سنگینی را تجربه کرده که از مهمترین آنها می‌توان به ریزش (collapse) سال‌های ۱۹۲۹، ۱۹۸۷،۲۰۰۰ و ۲۰۰۸ اشاره کرد. در سال ۲۰۲۰ نیز شیوع ویروس کرونا فضای وحشت را بر روی بازارهای جهانی حاکم کرد که در این فقره جنس و مدت ریزش با بحران‌های مورد اشاره متفاوت بود. در بحران‌های قبلی زمان طولانی‌تری بازار درگیر ریزش بود و علت آن بیشتر مربوط به مسائل اقتصادی بود و البته زمان بیشتری هم طول کشید تا اقتصادها بتوانند خود را بازیابی کنند. اما علت ریزش اخیر بازارهای جهانی یک ویروس بود که باعث از بین رفتن تقاضای جهانی و اعمال قوانین منع آمد و شد در بسیاری از کشورها و انسداد راه‌های مواصلاتی شد. از نقطه نظر مدت ریزش نیز بازارها پس از شیوع ویروس کرونا حیرت‌انگیز بود؛ به گونه‌ای که در بازه زمانی یک ماهه شاخص داوجونز ۲۸ درصد سقوط را تجربه کرد. رخدادی که در بحران‌های قبلی تجربه نشد و با زمان بیشتری این ریزش همراه بود. پس از آن نیز شاهد ریکاوری و بهبود بازارها در مدت زمان کوتاه بودیم که نمی‌توان از نقش چین به عنوان متقاضی کامودیتی و اوپک پلاس به عنوان نهاد ناظر بر عرضه نفت و آمریکا با تصویب بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری به سادگی گذشت. در حال حاضر نیز با گسترش واکسیناسیون و پول‌پاشی کشورها در اقتصاد (اعمال سیاست‌های انبساطی) و بالا رفتن سطح تقاضا و کاهش محدودیت‌ها، بسیاری از کامودیتی‌ها توانستند در روند صعودی خود قرار بگیرند و با توجه به فضای حاکم به نظر می‌رسد می‌توانند از سطوح تاریخی خود نیز عبور کنند. 

  •  اقدامات چین در سال ۲۰۲۰ به چه صورت بوده است؟

چین به عنوان دومین قطب اقتصاد دنیا زودتر از همه کشورها درگیر ویروس کرونا شد و با ترمیم زخم‌های حاصل از ویروس کرونا توانست پیش‌قراول تقاضا در بسیاری از کامودیتی‌ها باشد. چینی‌ها در تقاضای نفت توانستند جایگاه آمریکا را در صدر از آن خود کنند. این کشور با حجم بالای واردات سنگ آهن، فولاد و مس و ... باعث شد قیمت این کامودیتی‌ها نه تنها به قبل از شیوع ویروس کرونا برسد بلکه به سمت سقف تاریخی خود حرکت کند. به عنوان مثال قیمت ۹۰۰۰ دلار برای مس محدوده مقاومتی بود و در حال حاضر تبدیل به محدوده حمایتی شده است. به نظر می‌رسد با توجه به سطح تقاضا برای این فلز بتواند ارقام سال ۲۰۰۸ (۱۰.۰۰۰ دلار) را در سال ۲۰۲۱ نیز تجربه کند. 
البته باید به برنامه محیط زیستی چین هم اشاره کرد که می‌تواند باعث گشایش فضا برای شرکت‌های تولیدکننده کشورمان باشد. چین در سال گذشته بیش از یک میلیارد تن فولاد تولید کرد که خود یک رکورد شکنی تلقی می‌شود. در سال جاری نیز این کشور وام‌های قابل ملاحظه ای در بخش ساختمان تزریق کرده که می‌تواند نویدبخش تقاضای بیشتر برای سایر کامودیتی‌ها باشد. 

  •  چرا بازار سرمایه ایران به اخبار بازارهای جهانی اهمیت نمی‌دهد؟


در زمان ویروس کرونا بسیاری از بورس‌های جهانی و کامودیتی‌ها با افت همراه بودند، اما بازار سرمایه کشورمان در یک فضای ایزوله و با اتمسفری متفاوت از سایر کشورها با فراخوان دولت گارد صعودی به خود گرفت و در حال حاضر حالت معکوس آن رخ داده است. اینکه چرا روند صعودی قیمت کامودیتی‌ها اثر مثبت بر روی شرکت‌های ما ندارد را باید در احساس ناامیدی و از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه جستجو کرد. به عبارت دیگر با مثبت بودن شاخص در یک روز، سرمایه‌گذاران به دلیل نداشتن افق مثبت نسبت به آینده و امید به تداوم این رشد اقدام به فروش در هر قیمتی می‌کنند و این روزها فروشنده بالقوه فراوان مشاهده می‌شود. این نکته را می‌توان در ارزش بالای صفوف فروش و کاهش شدید حجم معاملات در چند روز اخیر مشاهده کرد. نتایج مذاکرات هسته ای و ارتباط کشورمان با سایر کشورها و نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از ابهاماتی است که در ذهن سرمایه‌گذاران به جا مانده است. 

  •  برداشته شدن دامنه نوسان به سود سرمایه‌گذاران است؟

پیرامون این موضوع پرسش‌ها، پاسخ‌ها و راهکارهای بسیاری مطرح شده، کسانی که مخالف حذف دامنه نوسان هستند ادعا می‌کنند با برداشتن این دامنه به دلیل اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران از علم کافی در زمینه مالی برخوردار نیستند، متضرر خواهند شد و به نوعی از میان رفتن این محدودیت را مشروط به تلطیف فضای کلی بازار سرمایه و عبور از پیچ تاریخی عنوان می‌کنند. به نظر می‌رسد با ایجاد سازوکار در جهت شفاف‌سازی شرکت‌ها در سامانه اطلاع رسانی کدال و نظارت قوی نهاد ناظر می‌توان به بالا بردن محدوده مجاز و در ادامه حذف کلی آن مبادرت کرد. از مزایای این روش نقدشوندگی بالای سهام شرکت‌ها (که یکی از اهداف مهم بازار سرمایه است) و به تعادل رسیدن سریعتر بازار (عدم فرسایش) اشاره کرد. کما اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم در بازار رمزهای دیجیتال که بدون دامنه نوسان معامله می‌شوند، وارد شده‌اند و چنانچه سرمایه‌گذاری متضرر شود مسئولیت زیان خود را خواهد پذیرفت. در بازار ما نیز می‌توان این سازوکار را راه‌اندازی کرد که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از تعدد قوانین و عدم اثرگذاری آنها نارضایتی دارند و بالا بردن یکی دو درصد بازه روزانه مشکلی را حل نخواهد کرد. 

  •  آیا توافق هسته‌ای به سود بازار سرمایه خواهد شد؟

بدون شک مراودات اقتصادی با دنیا می‌تواند باعث رشد اقتصادی و شکوفایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور شود. از این رو هر توافق و تفاهمی که پیامد آن افزایش سطح همکاری با کشورهای دیگر، تسهیل ورود منابع ارزی حاصل از فروش محصولات و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شود را باید مجدانه حمایت کرد. خوشبختانه روند مذاکرات وین به خوبی پیش می‌رود و امید است ذیل این توافق، توفیقات بسیاری نصیب کشور شود. 
همچنین اثر توافق هسته ای را باید از دو منظر بر روی بازار سرمایه کشورمان مورد بررسی قرار داد: نخست اثر این توافق بر روی نرخ ارز است که در این فقره از نظر روانی اثر منفی بر روی بازار سرمایه داشته است. برخی از صف‌نشینان بازار سرمایه دلیل فروش‌های خود را پیش بینی کاهش نرخ دلار ذکر می‌کنند تجربه توافق قبلی در زمان ریاست جمهوری اوباما در آمریکا نشان می‌دهد خیلی نباید انتظار ریزش شدید در بازار ارز را داشته باشیم. 
دومین مورد اینکه نباید از تخفیف فروش صادراتی شرکت‌های کشورمان به دلیل تحریم به سادگی عبور کنیم. بسیاری از شرکت‌های بورسی برای فروش محصولات خود به ناچار باید تخفیفاتی را در نظر بگیرند که با فرض توافق کشورمان با اعضای ۱+۵ می‌توانند با نرخ بیشتری محصولات خود را به فروش برسانند. 
از طرف دیگر برخی از شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به دلیل وجود فضای تحریمی با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند که در سایه این توافق می‌توانند با توان بیشتر به تولید ادامه دهند. رفع انسداد مراودات بانکی، وصل شدن بانک‌های کشورمان به سوئیفت، گشایش در حوزه بیمه و پوشش ریسک، تسهیل ورود کاتالیست و به طور کلی قطعات به کشور می‌تواند گلوگاه‌های تولید و بهره‌وری را رفع کند. با در نظر گرفتن جمیع جهات از جمله نرخ ارز و قیمت‌های کامودیتی و پیش‌بینی آنها، بسیاری از سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه از توجیه اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند. بسیاری از سهام اکنون در محدوده P/E کمتر از ۵ در بازار معامله می‌شوند که می‌توانند گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند. 

  •  وضعیت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند به چه صورت است؟


گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند دارای پرتفوی بورسی و غیر بورسی است. هدف گروه این است که با فروش شرکت‌های زیان‌ده و سرمایه‌گذاری در صنایع با پتانسیل بالا، باعث افزایش سودآوری برای سهامداران خود شود. چینش سهام موجود در پرتفوی بورسی شرکت به گونه ای بوده که از تنوع مناسب برخوردار بوده و شامل شرکت‌هایی با وضعیت بنیادی مناسب است. درصد بالایی از سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه پتروشیمی و فلزات و پالایشگاه است که به نظر می‌رسد با توجه به روند سودآوری شرکت‌های سرمایه‌پذیر گروه، شرکت نیز بتواند سود مناسبی برای سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۴۰۰ شناسایی کند. خوشبختانه شرکت در مجمع به تاریخ ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ سود خوبی را نصیب سهامداران خود کرد و با تقسیم ۱۵۰۰ ریال سود نقدی باعث رضایت و خوشایندی آنها شد. شایان ذکر است با تلاش و اهتمام همکاران شرکت سود سهامداران حقیقی از تاریخ ۲۷/۰۲/۱۴۰۰ از طریق سامانه سجام واریز خواهد شد که سهامداران برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه اطلاع رسانی کدال مراجعه کنند.

کد خبر 432299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =