سقف معافیت مالیاتی ۴۸ میلیون تومان

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه ای اعلام کرد: سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۰ سالانه ۴۸ میلیون تومان و ماهانه ۴ میلیون تومان است.

به گزارش صدای بورس، در بخشنامه ‌ای که محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی به ادارات کل  امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرده، آمده است: با توجه به مقررات جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر می دارد:

۱.سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۴۰۰ سالانه مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون ریال (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) تعیین می شود.

۲. نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایا(به استثناء قضات و مشمولین تبصره های (۱) و (۲)  ماده ۸۷  (باتوجه به اینکه ماده ۸۷ فاقد تبصره های ۱ و ۲ می باشد به نظر می رسد که مراد قانونگذار ماده ۸۶ بوده است) قانون مالیات‌های مستقیم و با رعایت ماده (۵) قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیات علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مصوب ۱۳۶۸/۱۲/۱۶با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کارانه به شرح ذیل است:

- نسبت به مازاد چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا نهصد و شصت میلیون (۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال؛ ده درصد ( ۱۰%).

- نسبت به مازاد نهصد و شصت میلیون (۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال؛ پانزده درصد ( ۱۵%).

- نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و یکصد و شصت میلیون (۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال؛  بیست درصد ( ۲۰%).

- نسبت به مازاد دو میلیارد و یکصد و شصت میلیون (۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال؛ بیست و پنج درصد ( ۲۵%).

- نسبت به مازاد دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون (۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰)  ریال؛ سی درصد ( ۳۰%).

- نسبت به مازاد سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون (۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال؛ سی و پنج درصد ( ۳۵%).


بیشتر بخوانید:

بازار سبز شد


۳. حقوق اعضای رسمی هیأت علمی دانشگاه‌ها با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیأت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب ۱۳۶۸/۱۲/۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ ده درصد (۱۰درصد) خواهد بود.

۴. براساس ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی هیأت علمی (آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، از درآمد مشمول مالیات اعضای هیأت علمی موضوع این قانون حداکثر ده درصد (۱۰درصد) به عنوان مالیات کسر خواهد شد. با توجه به اینکه در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ مذکور عبارت «کارانه» خارج از موارد استثناء شده مربوط به حقوق اعضای هیأت علمی به کار رفته است، بنابراین کارانه دریافتی توسط اعضای هیأت علمی (با رعایت بخشنامه ۲۰۰/۹۸/۵۱۸مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱) مشمول نرخ ده درصد (۱۰درصد) نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیأت علمی دانشگاه ها نرخ پلکانی مقرر را پوشش می‌دهد به نرخ بعدی مشمول مالیات خواهد بود.

به عنوان مثال: چنانچه حقوق و مزایای فوق العاده اعضای رسمی هیأت علمی مبلغ (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، کارانه دریافتی به نرخ‌های مربوط به درآمد مازاد بر مبلغ یاد شده (حسب مورد بیست درصد (۲۰%)، بیست و پنج درصد ( ۲۵%) و ... ) مشمول مالیات خواهد بود.

۵. با توجه به استثنای احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از مقررات جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ یاد شده، تمامی احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۷ (اعم از نرخ و...) مطابق مقررات، در سال ۱۴۰۰ کماکان لازم الاجراء است.

۶. باتوجه به اینکه درآمد حقوق قضات از نرخ های مقرر در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مستثنی گردیده است، درآمد حقوق قضات در سال یادشده مشمول مقررات ماده ۸۵ قانون مالیات های مستقیم بوده و پس از اعمال معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا ۷ برابر آن (معادل  (۳.۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) مشمول مالیات به نرخ ده درصد ( ۱۰%) و نسبت به مازاد آن مشمول مالیات به نرخ بیست درصد( ۲۰%) خواهد بود.

۷. نرخ مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق، موضوع بند ۲ به شرح ذیل است:

درآمد مشمول مالیات حقوق (ریال)

نرخ مالیات

از

تا

نسبت به مازاد

۱

۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰

--------

معاف

۴۸۰.۰۰۰.۰۰۱

۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۰%

۹۶۰.۰۰۰.۰۰۱

۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۱۵%

۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۱

۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۲۰%

۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۱

۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰

۲۵%

۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۱

۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰

۳۰%

نسبت به مازاد ۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۳۵%

منبع: سازمان امور مالیاتی ایران

کد خبر 432198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =