ابهامات سیاسی عامل شرایط کنونی

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد گفت: تجهیز نقدینگی و اصولا عامل «نقدینگی» نقش بسیار تاثیرگذاری در بازارسرمایه دارد؛ به طوری‌که در سال گذشته با وجود افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی به دنبال اپیدمی کووید ۱۹، شاهد رشد زیادی در بازارسرمایه کشور بودیم.

به گزارش صدای بورس، حسین خواجویی، معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد بیان کرد: تجربه بازار در سال‌های گذشته به خصوص در اوج بازدهی مثبت خود یعنی در ۶ ماه نخست سال گذشته نشان داد که فارغ از موضوع تحلیل و توان سودآوری شرکت ها، دست کم در دوره زمانی کوتاه مدت آنچه که می تواند بازار را جا به جا کند و حتی سبب هیجانات مثبت نوسانی در آن شود، بحث نقدینگی است.

حسین خواجویی اصلی‌ترین در این خصوص را نقدینگی دانست و افزود: در سال گذشته با موج فراگیر کرونا مواجه بودیم، در این دوران قیمت های جهانی به شدت افت کرد و حتی در برهه ای نفت وست تگزاس در مقطعی در بازار فیوچرز با قیمت صفر معامله شد. اما از طرفی و در همین زمان شاهد رشد افزایشی سهام پالایشگاهی ها در بازارسرمایه کشور بودیم؛ بنابراین «نقدینگی» عامل بسیار مهمی در معاملات بازار سرمایه است.

ویدر ادامه با اشاره به ارزش روز بازار اظهار کرد: میزان ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی که قرار است به بازار وارد شود، به خصوص در کوتاه مدت می تواند اثرات خوبی بر بازار داشته باشد، به نظر من اگر میزان نقدینگی رقم درشت تری باشد، شرایط بهتری هم ایجاد خواهد شد. البته سهام داران نباید انتظار داشته باشند که با چنین اتفاقی به روزهای نیمه نخست سال ۹۹ بازخواهیم گشت.


بیشتر بخوانید:

فروش سوپر برای جایگاه‌داران جذاب نیست


چرا بازار با وجود ارزندگی، خریدار کمی دارد؟

خواجویی در اشاره به چند برابر بودن ارزش بازارسرمایه نسبت به نقدینگی کشور گفت: این موضوع حاکی از ناترازی در اقتصاد است و این عدم تعادل در بسیاری دیگر از بخش های اقتصادی طی چند سال اخیر دیده می شود. در نظر داشته باشید که وجود نقدینگی زیاد باید ما به ازایی در تولید داشته باشد در غیر این صورت به تورم می انجامد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: با وجود ارزندگی موجود در بازار اما مشاهده می‌شود که درخواست ها برای خرید سهام کاهش پیدا کرده است. در این رابطه باید بگویم که ابهامات سیاسی به خصوص نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری نقش مهمی در شرایط کنونی داشته است.

منبع: سنا

کد خبر 432183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =